  • 11. Data: 2004-09-09 20:18:38
    Temat: Re: Abonament rtv
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    On 09/09/2004 20:45, Tomek wrote :

    > Użytkownik "volpert" <c...@o...pl> napisał w wiadomości

    > I tu się zdziwisz właśnie że jest - czytałem ok 16 wraz z sentencją
    > http://www.trybunal.gov.pl/Rozprawy/2003/rozprawy.ht

    Ba, ja około 14 oglądałem internetową transmisję z ogłoszenia wyroku. ;-)

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession

  • 12. Data: 2004-09-10 05:51:15
    Od: Piotr Zawadzki <p...@f...pl>

    Piotr J. Ochwal napisał:

    > Czyli rozumiem, że będzie tak jak z opłatami za parkowanie?

    Tak.

    > Opłacanie abonamentu jest jeszcze przez rok legalne, ale ściganie za
    > nieopłacony abonament nie ma (i od 1992 roku nie miało) podstaw prawnych?

    Nie, inaczej: abonament w obecnym kształcie jest nielegalny (no bo
    niezgodny z Konstytucją RP, więc IMHO nielegalny), ale płacić musisz...
    Paranoja. W jakim państwie my żyjemy?

    Pozdrawiam
    PWZ

    --
    Oto moje zasady. Jeśli wam się nie podobają, to mam też inne.

  • 13. Data: 2004-09-10 06:17:28
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    "W związku z powyższym Trybunał uznał art. 6 ust. 2 pkt 6 zaskarżonej
    ustawy - na mocy którego określanie opłaty abonamentowej należy do
    zadań Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji - za niezgodny z
    Konstytucją.
    (...)
    Zaskarżone przepisy tracą moc obowiązującą z dniem 30 września 2005
    r. Trybunał postanowił ponadto, iż opłaty abonamentowe pobierane na
    podstawie przepisów wskazanych w wyroku nie podlegają zwrotowi.
    Określenie w wyroku odmiennego terminu jego wejścia w życie niż dzień
    publikacji jest konieczne dla uniknięcia powstania luki prawnej
    polegającej na braku w ustawie o radiofonii i telewizji regulacji
    dotyczącej pobierania opłat abonamentowych, czyli de facto na
    nieistnieniu podstaw do pobierania tych opłat. Taka sytuacja może
    prowadzić do czasowego wyeliminowania opłat abonamentowych, podczas
    gdy konstytucyjność istoty tej daniny nie została zakwestionowana, a
    orzeczenie Trybunału dotyczy wyłącznie trybu jej ustanawiania. W
    związku z tym ustawodawca powinien mieć odpowiedni okres czasu na
    zgodne z Konstytucją uregulowanie instytucji opłat abonamentowych."

    Czyli co, opłata (nie w ogóle, tylko ta ustalona w tej chwili, w tej
    konkretenej wysokości, przez to konkretne ciało) jest bezprawna, ale
    przez rok będzie jeszcze obowiązywała? Czy ktoś potrafi to
    wytłumaczyć? Czy aż tak różni się rozumienie prawa przez laika i przea
    prawnika?

    Renata

  • 14. Data: 2004-09-10 06:27:00
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Piotr Zawadzki" <p...@f...pl> napisał w wiadomości

    > Paranoja. W jakim państwie my żyjemy?

    popieprzonym ;) niestey

  • 15. Data: 2004-09-10 06:35:42
    Od: "PawelT" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > Nie, inaczej: abonament w obecnym kształcie jest nielegalny (no bo
    > niezgodny z Konstytucją RP, więc IMHO nielegalny), ale płacić musisz...

    Witam
    Mam wrażenie, ze raczej sposób (tryb) naliczania wysokości abonamentu
    jest, wg SN, niezgodny z Konstytucją - co do zgodności z Konstytucja samego
    istnienia abonamentu, SN sie nie wypowiadał (jeżeli dobrze wsłuchałem się w
    publikatory)

    Pozdrowienia
    PawelT

  • 16. Data: 2004-09-10 06:48:18
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <chrhuj$q3j$1@news.onet.pl>, PawelT wrote:

> [...]
    > istnienia abonamentu, SN sie nie wypowiadał (jeżeli dobrze wsłuchałem się w

    Z wyroku:
    "konstytucyjność istoty tej daniny nie została zakwestionowana, a
    orzeczenie Trybunału dotyczy wyłącznie trybu jej ustanawiania."

    Renata

    i 20 długości geograficznej wschodniej
    wylosowałem Polskę

  • 17. Data: 2004-09-10 08:59:43
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "PawelT" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Mam wrażenie, ze raczej sposób (tryb) naliczania wysokości abonamentu

    nie badzmy smieszni i nazywajmy rzeczy po imieniu, to nie jest abonament
    tylko podatek od odbiornika

  • 18. Data: 2004-09-10 21:48:47
    Od: poreba <d...@p...com>

    Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>
    niebacznie popelnila
    .waw.pl:

    no to ad absurdum:

    "W związku z powyższym Trybunał uznał art. 6 ust. 2 pkt 6
    zaskarżonej ustawy - na mocy którego orzeczenie i natychmiastowe
    wykonanie kary chłosty na śmiecących na ulicach prez pracowników
    Zakładu Oczyszczania Miasta - za niezgodny z Konstytucją.
    (...)
    Zaskarżone przepisy tracą moc obowiązującą z dniem 30 września 2005r.
    Trybunał postanowił ponadto, iż kary wykonane na podstawie przepisów
    wskazanych w wyroku nie podlegają zaskarżeniu i unieważnieniu.
    Określenie w wyroku odmiennego terminu jego wejścia w życie niż dzień
    publikacji jest konieczne dla uniknięcia powstania luki prawnej
    polegającej na braku w ustawie o czystości miast i osiedli regulacji
    dotyczącej wysokości kar, czyli de facto na nieistnieniu podstaw do
    wymierzania tych kar. Taka sytuacja może prowadzić do czasowej
    bezkarności śmiecących, podczas gdy konstytucyjność istoty tych kar
    nie została zakwestionowana, a orzeczenie Trybunału dotyczy wyłącznie
    trybu ich ustanawiania. W związku z tym ustawodawca powinien mieć
    odpowiedni okres czasu na zgodne z Konstytucją uregulowanie
    instytucji kar za śmiecenie."

    > Czy ktoś potrafi to wytłumaczyć?
    > Czy aż tak różni się rozumienie prawa przez laika i przea prawnika?

    podpisując się pod pytaniem

    --
    pozdro
    poreba

  • 19. Data: 2004-09-12 08:00:26
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    Renata Gołębiowska wrote:

> [...]
    > przez rok będzie jeszcze obowiązywała? Czy ktoś potrafi to
    > wytłumaczyć? Czy aż tak różni się rozumienie prawa przez laika i przea

    Wytłumaczyć nie potrafię, bo nie pojmuję logiki "jest to bezprawne, ale
    nadal będzie obowiązywać". Czy mi się coś pomyliło, czy taka sama sytuacja
    była z platnym parkowaniem w Warszawie? "Wapark co prawda działa niezgodnie
    z prawem, ale do kiedyśtam jeszcze będzie pobierał opłaty"?

    Przynajmniej konsekwencja byłaby...
    --
    pozdrawiam
    krys

  • 20. Data: 2004-09-12 15:10:22
    Od: "Kompaner" <k...@w...pl>

    Witam!
    Ja rozumiem to w ten sposób.
    Niezgodny z Konstytucją jest fakt ustalania wysokości opłaty przez
    jakiś-tam-organ.
    Więc ustalanie tej wysokości powinno należeć do umocowanego-prawnie-organu.
    Taki organ trzeba wskazać w nowych przepisach, które Sejm ma uchwalić we
    wskazanym przez TK terminie.
    Zanim to nie nastąpi, obowiązuje wysokość dotychczasowa, gdyż jakaś być
    musi, bo sam abonament nie został uznany za niezgodny z Konstytucją, a nie
    ma w tej chwili (po wyroku TK) właściwego konstytucyjnie organu, który
    wysokość może zmienić.
    W tej sytuacji prawnej zaniechanie pobierania opłaty byłoby równoznaczne w
    określeniem stawki zerowej przez Trybunał Konstytucyjny, który uprawnień w
    tym zakresie nie posiada.
    Kompaner