  • 1. Data: 2008-09-09 11:22:46
    Temat: wypadek dziecka na wakacjach (impreza turystyczna)
    Od: kfilk <k...@t...pl>

    Witam!

    Maloletni (wiek 16 lat) uczestnik obozu wakacyjnego zorganizowanego przez biuro
    turystyczne (umowa o udzial w imprezie turystycznej) mial wypadek
    podczas tzw. "czasu wolnego" w zagranicznej miejscowosci. Podczas
    zajscia nie bylo przy dziecku opiekuna ale do wypadku doszlo ze
    wzgledu na uszkodzenie barierki przy stromym zboczu (barierka sie
    rozsypala po oparciu o nia). Maloletni trafil do szpitala, po
    badaniach nie stwierdzono ciezkich obrazen i natychmiast zwolniono
    uczestnika aby kontunuowal wypoczynek na obozie. Odniesione obrazenia
    to glownie otarcia, siniaki i zadrapania ale skutecznie uniemozliwily
    uczestnictwo w programie imprezy i praktycznie skazaly uczestnika na
    przebywanie w pokoju hotelowym do konca wyjazdu (wypadek mial miejsce
    w 2 dniu).

    Bardzo prosze o sugestie z Panstwa strony jak rozstrzygnac kwestie
    odpowiedzialnosci w tej sprawie. Opiekuna grupy nie bylo przy dziecku
    ale wydaje mi sie ze to zbyt malo zeby przypisac wine za zdarzenie.
    Jezeli tego nie uda sie zrobic to i biuro turystyczne ciezko pozwac o
    odszkodowanie (choc przy tak malych obrazeniach cieszko mowic o
    szkodzie) lub zadoscuczynienie za doznana krzywde (zmarnowane
    wakacje). Wydaje sie ze odpowiedzialny bedzie podmiot zagraniczny,
    ktory powinien dbac o zabezpieczenie trasy turystycznej (dowodem sa
    zdjecia wadliwej infrastruktury zrobione po wypadku) ale oczywiscie w
    tej opcji dochodzenie czegokolwiek wydaje sie najtrudniejsze.

    --
    Pozdrowienia,
    kfilk

  • 2. Data: 2008-09-09 12:07:14
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 09 Sep 2008 13:22:46 +0200, kfilk napisał(a):

    > Opiekuna grupy nie bylo przy dziecku ale wydaje mi sie ze to zbyt malo
    > zeby przypisac wine za zdarzenie. Jezeli tego nie uda sie zrobic to i
    > biuro turystyczne ciezko pozwac o odszkodowanie

    Ale dlaczego?
    Obowiązek opieki nad turystą wynika z art. 11a oraz 13 ust. 4 ustawy o
    usługach turystycznych, jest to odpowiedzialność oparta na ryzyku, zatem
    wina nie ma nic do rzeczy. Co najwyżej biuro może się ekskulpować na
    podstawie wyłączeń z art. 11a ust. 1 (oraz art. 11b ust. 2).

    IMHO skoro opiekuna nie było przy dziecku to tym trudniej będzie powołać
    się na art. 11a ust. 1 ustawy w celu uchylenia się od odpowiedzialności.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 3. Data: 2008-09-09 12:31:24
    Od: "Elwis" <e...@p...fm>

    > wzgledu na uszkodzenie barierki przy stromym zboczu (barierka sie
    > rozsypala po oparciu o nia).

    To skarz wlasciciela barierki....
    Czy opiekun ma sie opierac o kazdy slup/latarnie/barierke w zasiegu wzroku
    Twojego dziecka?

    --
    Elwis

  • 4. Data: 2008-09-09 12:44:12
    Od: kfilk <k...@t...pl>

    Witam!

    W liście datowanym 9 września 2008 (14:07:14) napisano:

> [...]

    > IMHO skoro opiekuna nie było przy dziecku to tym trudniej będzie powołać
    > się na art. 11a ust. 1 ustawy w celu uchylenia się od odpowiedzialności.

    Tak, ale czy zatem gyby przyjac ze biuro ponosi odpowiedzialnosc na
    zasadzie ryzyka czy ma ono mozliwosc po zaspokojeniu roszczen klienta
    aby pozwac podmiot odpowiedzialny za utrzymanie urzadzenia lub jakis
    regres do wychowawcy ktory nie dotrzymal obowiazku opieki (obecnosc
    przy dziecku)?

    --
    Pozdrowienia,
    kfilk

  • 5. Data: 2008-09-09 12:55:46
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 09 Sep 2008 14:44:12 +0200, kfilk napisał(a):

> [...]
    > aby pozwac podmiot odpowiedzialny za utrzymanie urzadzenia lub jakis
    > regres do wychowawcy ktory nie dotrzymal obowiazku opieki (obecnosc przy

    Zacznijmy też od tego, że biuro ma obowiązek ubezpieczenia się od takich
    rzeczy, więc tego typu historie nie będą konieczne.

    Jeśli to nic nie da, albo kwota odszkodowania przekroczy sumę
    ubezpieczenia to nic nie stoi na przeszkodzie, aby wystąpić z regresem
    przeciwko właścicielowi tej barierki. Co do wychowawcy -- pewnie też,
    aczkolwiek z uwzględnieniem przepisów ograniczających odpowiedzialność
    pracownika wobec pracodawcy (np. kp).

  • 6. Data: 2008-09-09 13:08:55
    Od: kfilk <k...@t...pl>

    Witam!

    W liście datowanym 9 września 2008 (14:55:46) napisano:

> [...]

    > przeciwko właścicielowi tej barierki. Co do wychowawcy -- pewnie też,
    > aczkolwiek z uwzględnieniem przepisów ograniczających odpowiedzialność

    Dziekuje za pomoc :) Wiele mi sie rozjasnilo...

    --
    Pozdrowienia,
    kfilk

  • 7. Data: 2008-09-09 14:03:13
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    kfilk wrote:
> [...]
    > uczestnictwo w programie imprezy i praktycznie skazaly uczestnika na
    > przebywanie w pokoju hotelowym do konca wyjazdu (wypadek mial miejsce

    Powiedz mi, jak siniaki i zadrapania mogą usadzić dzieciaka w pokoju
    hotelowym "do końca imprezy".
    No chyba, że to była impreza dwudniowa, albo dzieciak ma coś wspólnego z
    za przeproszeniem z .... i z pryszczem na twarzy z pokoju nie wychodzi.

> [...]
    > zdjecia wadliwej infrastruktury zrobione po wypadku) ale oczywiscie w
    > tej opcji dochodzenie czegokolwiek wydaje sie najtrudniejsze.

    To straszne. Zmarnowanwe wakacje, bo sobie siniaka nabił.
    Należy uznać, że dzieciak miał szczęscie i nie robić draki.
    Ludziom to się naprawdę w d... przewraca z okazji odszkodowań i krzywd
    moralnych.

  • 8. Data: 2008-09-09 14:35:20
    Od: kfilk <k...@t...pl>

    Witam!

    W liście datowanym 9 września 2008 (16:03:13) napisano:

> [...]
    > No chyba, że to była impreza dwudniowa, albo dzieciak ma coś wspólnego z
    > za przeproszeniem z .... i z pryszczem na twarzy z pokoju nie wychodzi.

    To prawda ze lekkie przegiecie jest ale w wypisie ze szpitala nawet sa
    zalecenia ze powinno lezec, stosowac oklady itd. zabiegi ktore mozna
    wykonac w domu. Stosujac sie do zalecen lekarza nie mozna juz
    uczestniczyc w programie wycieczki.

> [...]
    > Należy uznać, że dzieciak miał szczęscie i nie robić draki.
    > Ludziom to się naprawdę w d... przewraca z okazji odszkodowań i krzywd

    co powiedziec, tak jest...

    --
    Pozdrowienia,
    kfilk

  • 9. Data: 2008-09-09 16:39:24
    Od: "witek67" <w...@o...pl>

    też odnosze wrazenie ze to szukanie zarobku na wypadku dziecka, rodzice
    powinni być szczsliwi ze skonczyło sie na kilku siniakach, a tu nie. trzeba
    na tym zarobic jak sie da

    pozdrawiam

  • 10. Data: 2008-09-09 19:26:15
    Od: Cut <c...@c...pl>

    kfilk pisze:
    > Witam!
    >
    > Maloletni (wiek 16 lat) uczestnik obozu wakacyjnego zorganizowanego przez biuro

    Byłem na wielu koloniach i obozach w formie opiekuna. Tobie też polecam.
    Może wtedy nauczysz się czegoś...

    Poza tym ten "czas wolny" to tylko i wyłącznie dobra wola wychowawcy
    (opiekuna), który na własną odpowiedzialność pozostawia podopiecznych
    bez opieki. Ciekawe co byś powiedział/a gdyby oprócz stricte planowych
    wycieczek synuś siedział w pokoju lub na świetlicy hotelowej pod bacznym
    okiem opiekuna (a tak na wszelki wypadek, żeby sobie krzywdy nie zrobił)