  • 11. Data: 2012-11-03 14:04:01
    Temat: Re: 1/2 mieszkania po Mamie i WALKA z siostrą
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Big Jack wrote:
    > czy można osobie postronnej sprzedać swój udział w nieruchomości, bez
    > wiedzy i zgody pozostałych współwłaścicieli i potem niech oni się ze
    > sobą bujają?

    udzial w nieruchomisci mozna sprzedac
    problem w tym, ze to niejest udzial w nieruchomosci tylko udzial w
    spadku, a ten mozna sprzedac tylko za zgoda pozostalych spadkobiercow :)

    > Czy też może pozostali współwlaściciele mają ewentualne
    > prawo pierwokupu?

    jak wyzej.
    przy spadku musza wyrazic zgode.
    przy udziale w czyms innym niz spadek, nie

    > A co jak się go nie zrzekną i jednocześnienie będą się
    > ociągać z wykupieniem pozostałej części?

    to wlasnie od tego jest sad, ktory moze ich przymusic, badz do
    wykupienia badz do odstapienia swojej czesci, badz moze zarzadzic
    sprzedaz calosci.

  • 12. Data: 2012-11-04 13:07:22
    Od: p47 <k...@w...pl>

    W dniu 2012-11-02 23:20, Yakhub pisze:
> [...]
    > tego czasu dzielicie się opłatami.
    >
    > Jeżeli zaś taka rozmowa miała miejsce - zastanów się, czy ktokolwiek
    > ją słyszał.
    >
    > Bo z całkowicie obiektywnych dowodów (dokumentów) może wynikać, że
    > Twoja siostra z poświęceniem dba o wspólne mieszkanie, opłaca
    > wszystko (choć formalnie, powinnyście to opłacać wspólnie!), a tu
    > nagle Ty, po kilku latach, z drugiego końca Polski się odzywasz i
    > rościsz sobie do niego prawa.

    > Niestety, miała rację.

    > Jeżeli w mieszkaniu są jacyś lokatorzy, to może być je trudno

    Zacznę od banalnej prawdy, że efekt każdej działalności zależy albo od
    włożonego w nią nakładu pracy, albo pieniędzy...

    Nie możesz oczekiwać wiele, jeśli przez 3 lata nawet nie sprawdziłaś, co
    naprawdę dzieje się z mieszkaniem, ani nie rozmówiłaś się z siostrą.
    Tani prawnik tez wiele nie zrobi (zreszta drogi tez niekoniecznie).
    Musisz sprawdzić stan mieszkania, rozmówić się wiążąco z siostrą,
    najlepiej spisując jakieś porozumienie, albo przy świadkach,- może
    sprawa polega na nieporozumieniu i nie wyjaśnieniu do końca zamiarów i
    oczekiwań obu stron.
    To, ze mieszkasz daleko nie będzie usprawiedliwiać twojej bierności,
    zresztą nieobecni zwykle nie mają racji, a skuteczność działań zależy
    bezpośrednio od rozeznania sytuacji.

    Na marginesie,- mimo wyrażanych tu wcześniej w postach opinii nt
    naruszań posiadania i znajomości przepisów chroniących posiadacza, to
    jednak w sytuacji,gdyby okazało się, ze siostra działa w złej wierze, a
    mieszkanie stoi puste to ja poważnie rozważyłbym siłowe (tj. włamanie
    bez śladów) dostanie się do mieszkania i zmianę zamków bo oczywiste
    jest, ze ta strona, która mieszkanie posiada jest w lepszej sytuacji.
    Udowodnienie, ze naruszyło się bezprawnie wcześniejsze siostrzane
    posiadanie byłoby w takiej sytuacji trudne do przeprowadzenia.

    Jeśli siostra bez twojej wiedzy wynajmuje WSPÓLNE mieszkanie to powinna
    dzielić się zyskiem z najmu, ponadto być może nie nie odprowadza
    podatku od wynajmu a więc powstała możliwość nacisku na nią z tego powodu

  • 13. Data: 2012-11-05 10:39:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 3 Nov 2012, Big Jack wrote:

    > czy można osobie postronnej sprzedać swój udział w nieruchomości, bez wiedzy
    > i zgody pozostałych współwłaścicieli i potem niech oni się ze sobą bujają?

    Abstrahujemy od sprawy udziału w spadku (o czym mowa w wątku).
    Rozważamy wersję ściśle zadaną w pytaniu :)

    > Czy też może pozostali współwlaściciele mają ewentualne prawo pierwokupu?

    Tylko przy gospodarstwie rolnym.
    Jest jeszcze druga wersja - że współwłaścicieiele takie prawo sohie
    zastrzegli zawczasu.
    Zajrzyj do art. 596 KC:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html

    > A co jak się go nie zrzekną

    ...w tym wypadku nie o zrzeczeniu, ale odmowie zniesienia współwłasności.
    Każdą współwłasność zwykłą można znieść poprzez żądanie zniesienia tejże
    współwłasności, czyli postawienie warunku "albo ty bierzesz abo ja,
    dalej nie będę się z tobą użerał".
    Przy współwłasności łącznej tak prosto nie ma, bo jest ona zazwyczaj
    wynikiem innego stosunku prawnego - spółki cywilnej, małżeństwa czy
    własności lokalu w tym samym budynku - więc współwłasność zależy od
    tego "pierwotnego" stosunku (i niekiedy da się odrębnie znieść, np. przy
    małżeństwie, a niekiedy nie, jak przy SC czy wspólnocie mieszkaniowej).

    > i jednocześnienie będą się ociągać z wykupieniem
    > pozostałej części?

    Art. 64 KC wskutek art. 210 KC. Zajrzyj :)

    pzdr, Gotfryd