  • 1. Data: 2007-12-20 19:02:40
    Temat: PKP się spóźnia - PKP pokrywa koszty?
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Jeśli PKP się spóźnia, to czy zgodnie z nową świecką tradycją
    oddaje za samolot?

    Konkretny przykład.
    Pociąg Intercity TLK znacznie spóźnia się do Krakowa. Pociąg do
    Zwardonia odjechał o czasie. Następne połączenie będzie na
    miejscu 3 godziny później (w praktyce okazało się, że prawie 4
    godziny - kolejne opóźnienia). PKS tak samo. Czy PKP zwróci mi za
    taksówkę? Jedyne 120 km :-)
    Przybycie do punktu docelowego punktualnie o czasie jest istotne.

    Kwestia owej istotności.
    Urlop spędzam wędrując po górach. Zaplanowana trasa co do
    poszczególnych noclegów. Przybycie zimą do punktu startu o 4
    godziny później, gdy zmrok już blisko, całkowicie rujnuje
    porządek urlopu. A już zupełnie nie do odrobienia jest pierwszy
    dzień. Nocleg w innym miejscu niż planowane. Powiedzmy, że koszt
    zbliżony do planowanego. A gdybym spał w najbliższym hotelu?
    Dosyć drogim przez przypadek. Nie znam terenu :-) Czy PKP zwróci
    mi za ten nocleg?

    Do wyboru więc: taksówka lub nocleg w hotelu. Wybieram taksówkę,
    by zminimalizować straty czasu. Koszty dodatkowe, jakie poniesie
    PKP z powodu niedotrzymania umowy mnie nie interesują.

    Nie jest możliwe wykazanie strat finansowych, popartych
    fakturami, z powodu zmiany planów. Noclegi nie opłacone z góry.
    Szkoda, jaką ponoszę jest niemierzalna w gotówce. To zrujnowany
    urlop. I gorsze samopoczucie w pracy, przekładające się na gorsze
    wyniki zawodowe :-) To w końcu urlop wypoczynkowy. Służy do
    regeneracji organizmu. Czy jest sens żądania odszkodowania za
    zakłócony przebieg urlopu? Wiem, że to nie USA i pewnie o
    odszkodowaniu mogę pomarzyć.

    Powyższe wydarzenia, to nie pytania teoretyczne, tylko praktyka.
    Niestety. Zastanawiam się, czy w przyszłości nie pojechać taksówką.

    To, że mogę żądać zwrotu groszowej kwoty za opóźnienie pociągu
    Intercity to się orientuję.

    Zbyszek
    PGP key: 0xC62E926B

  • 2. Data: 2007-12-20 19:43:48
    Temat: Re: PKP się spóźnia - PKP pokrywa koszty?
    Od: leon <l...@n...interia.pl>

    Dnia 20-12-2007 o 20:02:40 Zbynek Ltd. <s...@p...onet.pl>
    napisał(a):

    PKP interpretuje odpowiednie przepisy , ze odpowiada tylko za utrate
    polaczenia pociag- pociag.
    Utrata polaczenia paciag - PKS/samolot/itp wg nich ich nie dotyczy. Wiec
    jedynie co mozna to
    zalozyc sprawe w sadzie.

    leon
    --
    "Jeżeli przyjmiemy, ze pi wynosi 2,87 to otrzymamy błędne koło"
    - Łysa Śpiewaczka - EUGENE IONESCO

  • 3. Data: 2007-12-20 21:59:23
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> wrote in
    > Jeśli PKP się spóźnia, to czy zgodnie z nową świecką tradycją oddaje za
    > samolot?

    zerknij w Ustawe Prawo Przewozowe.
    Wszystko zależy od tego czy przewoźnik ponosi winę za opóźnienie (np.
    niedbałość itp). W większości opóźnienia spowodowane są różnymi zdarzeniami
    losowymi, oczekiwaniem pociągów na siebie (efekt domina), słabą
    infrastrukturą. I tak w większości wykazanie winy przewoźnika jest trudne.

    Ogólnie przewoźnik nie gwarantuje Ci, że dojedziesz w 100% na czas
    (analogicznie jak poczta, że priorytet będzie na jutro), ale że dołożą
    starań. Póki starań dokładają to są "czyści". Jak masz ochote, aby
    odpowiadali za niedowiezienie to zawieraj umowy z taką gwarancją, ale wtedy
    ceny będą znacznie wyższe, z uwagi na wkalkulowane ryzyko. W Polsce jeśli
    chodzi o kolej takich umów jak na razie nie znam.

  • 4. Data: 2007-12-20 22:40:35
    Od: "jaQbek" <j...@s...eu>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > praktyce okazało się, że prawie 4 godziny - kolejne opóźnienia). PKS tak samo.
    > Czy PKP zwróci mi za taksówkę? Jedyne 120 km :-)
    Teoretycznie jest tak, że jeśli następne połączenie masz dalej jak godzinę od
    momentu opóźnionego przyjazdu do punktu przesiadkowego, to powinni Ci zwrócić za
    taksówkę. Kiedyś mój znajomy, prawnik, jechał bodaj z Warszawy do Trzebiatowa.
    Spóźnił się pociąg IC do Szczecina i uciekł mu ostatni osobowy do Trzebiatowa.
    Wziął taksówkę i w postępowaniu przedprocesowym wygrał zwrot pieniędzy za nią.

    > Czy PKP zwróci mi za ten nocleg?
    Jeśli udowodnisz, że poniosłeś stratę w skutek zaniedbań ze strony PKP, zwrócą
    Ci za taksówkę. Ale lepiej dokładnie przestudiuj prawo przewozowe. Ja niedawno
    miałem historię, że zaplanowałem sobie podróż przez Niemcy, i kupilem bilet w
    ofercie SparDay na pociąg relacji Cottbus - Wrocław (EC Wawel). Ograniczeniem
    tej oferty jest to, że zakupionego biletu zwrócić już nie można. Jak dojechałem
    do Poznania, dowiedziałem się, że pociąg do Frankfurtu jest przesunięty o 20
    minut, co burzyło mój cały plan (w internecie informacji o tym nie było).
    Zwrócili mi za ten bilet.

    > Do wyboru więc: taksówka lub nocleg w hotelu. Wybieram taksówkę, by
    > zminimalizować straty czasu. Koszty dodatkowe, jakie poniesie PKP z powodu
    > niedotrzymania umowy mnie nie interesują.
    Prawidłowo. To przewoźnik nie dotrzymał warunków umowy. Insza kwestia, że może
    się od takich sytuacji losowych ubezpieczyć.

    > Nie jest możliwe wykazanie strat finansowych, popartych fakturami, z powodu
    > zmiany planów. Noclegi nie opłacone z góry. Szkoda, jaką ponoszę jest
    > niemierzalna w gotówce.
    Jak to nie. A koszt taksówki, żeby dotrzeć na czas? Zaplanowałeś dotarcie na
    okresloną godzinę, więc wybrałeś pociąg, który zgodnie z rozkładem jazdy ma cię
    dowieźć do miejsca docelowego w określonym czasie. Zdarzenie losowe - pociąg się
    spóźnia. Uwarzam, że powinienneś dochodzić odszkodowania za niewywiązanie się z
    umowy. Kwestię tego, że to było zdarzenie losowe, jak już wspomniałem, pokrywa
    ubezpieczenie.

  • 5. Data: 2007-12-21 10:16:49
    Temat: Re:
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Piotr [trzykoty] napisał(a) :
    > "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> wrote in
    >
    > zerknij w Ustawe Prawo Przewozowe.

    Może po Świętach, OK? ;-)

> [...]
    > losowymi, oczekiwaniem pociągów na siebie (efekt domina), słabą
    > infrastrukturą. I tak w większości wykazanie winy przewoźnika jest trudne.

    Jako człowiek z zewnątrz, w momencie przyjazdu pociągu na stację,
    nie dowiem się "skutecznie" jakie były przyczyny opóźnienia. I
    czy wobec tego zasadne będzie skorzystanie z taksówki. Czy też
    może zawalanie całego urlopu dla conajmniej kilkuset
    zaoszczędzonych złotych.

    > Ogólnie przewoźnik nie gwarantuje Ci, że dojedziesz w 100% na czas
    > (analogicznie jak poczta, że priorytet będzie na jutro), ale że dołożą
    > starań. Póki starań dokładają to są "czyści".

    Jak udowodnić niedokładanie starań? nie da się. Rozkład
    optymistycznie ułożony jakby tabor i tory były nowe, a
    rzeczywistość wymusza ograniczenie prędkości.

    Zbyszek
    PGP key: 0xC62E926B

  • 6. Data: 2007-12-21 10:17:36
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Piotr [trzykoty] napisał(a) :

> [...]

    optymistycznie ułożony jakby tabor i tory były nowe, a
    rzeczywistość wymusza ograniczenie prędkości.

    -- Pozdrawiam
    Zbyszek
    PGP key: 0xC62E926B

  • 7. Data: 2007-12-21 10:19:36
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

  • 8. Data: 2007-12-21 10:21:21
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Piotr [trzykoty] pisze:

    > niedbałość itp). W większości opóźnienia spowodowane są różnymi zdarzeniami
    > losowymi, oczekiwaniem pociągów na siebie (efekt domina), słabą
    > infrastrukturą. I tak w większości wykazanie winy przewoźnika jest trudne.

    W większości winę za spóźnienia pociągów ponosi przewoźnik. Zła
    organizacja ruchu, zła infrastruktura czy usterkowy, przestarzały tabor
    to wszystko jego podwórko i jego odpowiedzialność.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 9. Data: 2007-12-21 10:22:40
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> wrote
    > Jak udowodnić niedokładanie starań? nie da się. Rozkład
    > optymistycznie ułożony jakby tabor i tory były nowe, a
    > rzeczywistość wymusza ograniczenie prędkości.

    Jak pociąg by się zawsze spóźniał możesz podnosić, że źle ułożyli rozkład
    nie biorąc pod uwagę stanu np. torów, ale tak raczej rzadko bywa.
    Ograniczenia są doraźne i niezależne od przewoźnika:) To zarządca
    infrastruktury je wprowadza, a więc inna spółka niż przewoźnik.

  • 10. Data: 2007-12-21 10:29:19
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Sebcio" <s...@n...com> wrote
    > W większości winę za spóźnienia pociągów ponosi przewoźnik.

    Tak Ci się wydaje czy opierasz się na jakichś konkretach...?

    >Zła organizacja ruchu, zła infrastruktura

    To akurat nie jest sprawa przewoźnika tylko zarządcy infrastruktury, w
    sensie prawnym zupełnie innej spółki, u której przewoźnik kupuje usługi
    (dostęp do linii i sterowanie ruchem)

    >zły usterkowy, przestarzały tabor

    Jak udowodnisz, że wysłał tabor w takim stanie, że wiedział, iż spowoduje to
    opóźnienie to wygrałeś.

    Do opóźnień przyczyniają się np. wypdaki, kibole, spóźnieni podróżni
    wbiegający w ostatniej chwili, naprawy infrastruktury (tak samo jak roboty
    drogowe do korków), a potem na zasadzie oczekiwania pociągu na pociąg
    powstają opóźnienia wtórne. Wnerwieni podróżni często nie wiedzą dlaczego
    jest opóźnienie i obwiniają przewoźnika. Oczywiście nie twierdzę, że
    przwoźnik jest taki super elastyczny, gdyby był nieco lepiej zorganizowany
    to nieco by zniwelował te skutki, ale nie całkiem.