  • 1. Data: 2009-08-24 16:06:19
    Temat: Rachunek a osoba prywatna
    Od: "FlashT" <w...@c...com>

    Witam,
    Czy ktos moglby mi bardzo pieknie prosze zapodac wzor rachunku jaki moze
    wystawic osoba prywatna?
    Z powazaniem,
    FlashT

  • 2. Data: 2009-08-24 19:21:57
    Temat: Re: Rachunek a osoba prywatna
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "FlashT" <w...@c...com> napisał w wiadomości

    W lepszych sklepach papierniczych znajdziesz druki. Data i miejsce
    wystawienia. Wystawca. Dłużnik. Zestawienie pozycji. Suma. Podpis.

  • 3. Data: 2009-08-26 19:46:21
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Mon, 24 Aug 2009 18:06:19 +0200, FlashT napisał(a):

    > Witam,
    > Czy ktos moglby mi bardzo pieknie prosze zapodac wzor rachunku jaki moze
    > wystawic osoba prywatna?
    > Z powazaniem,
    > FlashT

    Z tym że w Polsce osoba nie prowadząca działalności gospodarczej nie może
    ot tak sobie wystawić rachunku to znaczy może, ale taki rachunek nie może
    ot tak zostać wrzucony w koszty, ponieważ w zależności od czynności jest
    opodatkowany pdof i oZUSowany. Może zawrzeć umowę o dzieło lub zlecenie,
    nawet w formie ustnej, ale od takiej czynności zleceniodawca musi
    odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy i po zakończeniu roku podatkowego
    wystawić PIT-11 / 8B.
    http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/formularze_poda
    tkowe/pit_2006/pit_11_8b.pdf

    Moim zdaniem prawo powinno być zmienione tak aby osoba pracująca na umowę o
    pracę mogła bez zbędnych formalności, ZUSowania, podatkowania mogła na
    rozliczenie roczne
    http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/formularze_poda
    tkowe/pit_2008/pit-37-2008.pdf
    wpisać przychód "inne" nie większy niż przykładowo jedna średnia krajowa
    ogłaszana przez GUS za rok poprzedni i na to wystawić uproszczony rachunek
    z podaniem jedynie:
    imienia nazwiska, adresu, NIP z dopiskiem (nieprowadząca działalności
    gospodarczej)

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    grupy.3mam.net 'Kontakt' dla e-poczty
    Cmentarz Komunalny Południowy Antoninów
    http://foto.3mam.net/album2/Cmentarz-Poludniowy/inde
    x3.php

  • 4. Data: 2009-08-26 19:52:27
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy wrote:

> [...]
    > z podaniem jedynie:
    > imienia nazwiska, adresu, NIP z dopiskiem (nieprowadząca działalności

    aha.
    funkcjonuje to z powodzeniem np. w USA, z jedną zmianą.
    Na rozliczeniu rocznym niedopłata z tego powodu nie może ci wyjść wyższa
    niż 1000 dolarów. Jeśli wyjdzie płacisz karę. oczywiście masz prawo
    samodzielnie wpłacić zaliczkę wczesniej i uwzględnić ją w rozliczeniu
    rocznym.
    Oczywiscie są inne obostrzenia dotyczące innych podatków takich właśnie
    jak zus, kiedy i co nalezy ozusowac, ale to jest niezalezne od podatku.

  • 5. Data: 2009-08-27 19:50:52
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Wed, 26 Aug 2009 14:52:27 -0500, witek napisał(a):

    > aha.
    > funkcjonuje to z powodzeniem np. w USA,

    a u nas jeśli chcesz dorobić sobie 200 zł raz w roku za tłumaczenie, to
    często zdarza się tak, że biurokracja odstrasza zleceniodawcę i wtedy są 2
    opcje:
    albo z rączki do rączki, albo znajduje zleceniobiorcę prowadzącego
    działalność gospodarczą

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    http://foto.3mam.net/warsaw/ - galeria Węzeł komunikacyjny Młociny

  • 6. Data: 2009-08-27 20:52:23
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy pisze:

    > albo z rączki do rączki,

    I rozglądać się, czy fiskus nie śledzi ;)

    > albo znajduje zleceniobiorcę prowadzącego
    > działalność gospodarczą

    To się chyba "firmanctwo" nazywa? ;)

  • 7. Data: 2009-08-29 15:01:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Aug 2009, Krzysztof 'kw1618' z Warszawy wrote:

    > Z tym że w Polsce osoba nie prowadząca działalności gospodarczej nie może
    > ot tak sobie wystawić rachunku to znaczy może,

    Ufff... a jednak ;>

    > ale taki rachunek nie może ot tak zostać wrzucony w koszty,

    Zaraz tym się zajmiemy ;)

    > ponieważ w zależności od czynności jest
    > opodatkowany pdof i oZUSowany. Może zawrzeć umowę o dzieło lub zlecenie,

    Uprzejmie proszę, nie generalizuj.
    Umowy o których piszesz dotyczą realizacji *usług*, i tu prawda: nie
    ma lekko z zakomplikowaniem sobie życia kilkoma różnymi definicjami DG
    (inna w przepisach o DG :>, inna w VAT, inna w dochodowym, bazująca
    na dochodowym - ale ze zmianami - dla ZUS...)
    *w przypadku usług*.

    Ale nie ma to *nic* wspólnego z obowiazkiem wystawiania rachunku,
    bo DG w rozumieniu Ordynacji (jeszcze jedna defincja :P) to jest
    *jakiekolwiek* zarobkowanie, więc jak ktoś zechce sprzedać np.
    stary dywan, to *jak najbardziej* *powinien* wystawić rachunek,
    o ile kupujący tego zażąda!
    Przekonanie że "tylko firmy *mogą* wystawiać rachunki" jest z gruntu
    błędne. Rachunek ma *obowiązek* wystawić *każdy*, kto za *cokolwiek*
    bierze pieniądze - nieważne, czy to wynajem mieszkania czy sprzedaż
    przykładowego (używanego) dywanu.

    I teraz hint: taki rachunek (za dywan kupiony od osoby nie prowadzącej
    DG przez firmę albo za wynajem lokalu - od takiejże osoby przez
    firmę) *jak najbardziej* stanowi podstawę do zaliczenia w koszt!
    Musi tylko spełniać warunki z rozporządzenia (nazwiska, imiona,
    adresy, daty, kwota)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-08-29 15:04:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Aug 2009, Andrzej Lawa wrote:

    > I rozglądać się, czy fiskus nie śledzi ;)

    Ano ;)

    > To się chyba "firmanctwo" nazywa? ;)

    Hm... firmanctwo to by było jakby DG faktycznie nic
    nie robiła i do tego dochodziło do uszczuplenia
    podatku.
    Jeśli firma daje gwarancję lub rękojmię (a daje, czy
    tego chce czy nie, przez to własnie że jest pośrednikiem)
    i opłaca podatki od obu transacji (ze strony klienta
    i ze strony wykonawcy), to nie wiem jakby tu się
    przyczepić.
    IMHO się nie da.

    pzdr, Gotfryd