  • 1. Data: 2006-12-04 13:46:00
    Temat: Przywrócenie terminu odrzucenia spadku. Jak?
    Od: "..:: sjf ::.." <s...@u...org.invalid>

    Pytam w imieniu osoby, której dotyczy sprawa.

    Aktualnie toczy się przed sądem rozprawa dotycząca zapłaty długów, jakie
    w ramach spadku pozostały po osobie zmarłej. Rozprawa dotyczy rzecz
    jasna spadkobierców.
    Na rozprawie pani sędzia poinformowała jednego ze spadkobierców, by
    zwrócił się do sądu(?) pisemnie z prośbą o _przywrócenie półrocznego
    terminu przyjęcia/odrzucenia spadku_.
    W jaki sposób tego dokonać? Czy rzeczywiście należy pisemnie zwrócić sie
    do sądu, przed którym toczy się rozprawa? Jak miałoby wyglądać takie pismo?
    Proszę o wszelkie informacje na ten temat albo odesłanie mnie do
    odpowiedniej wykładni prawnej. W kodeksie cywilnym w części prawo
    spadkowe nie znalazłem takich informacji - a jedynie zapis, że po
    upłynięciu terminu uznaje się, że spadek został przyjęty.
    Na jakiej podstawie pani sędzia mogła stwierdzić, żeby zwrócić się o
    przywrócenie tego terminu?

    Pozdrawiam
    sjf

  • 2. Data: 2006-12-04 18:22:36
    Temat: Re: Przywrócenie terminu odrzucenia spadku. Jak?
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    ..:: sjf ::.. napisał(a):
> [...]
    > do sądu, przed którym toczy się rozprawa? Jak miałoby wyglądać takie pismo?

    jak każde pismo
    tyle że nie do sądu przed którym toczy się sprawa o zapłatę, a do sądu
    właściwego w sprawach spadku (miejsca zamieszkania spadkodawcy)

    art.1059 kc

    KG

  • 3. Data: 2006-12-04 21:12:56
    Od: "Łukasz N" <l...@s...net>

    Użytkownik "..:: sjf ::.." <s...@u...org.invalid> napisał w
    wiadomości news:el190t$kmj$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Na rozprawie pani sędzia poinformowała jednego ze spadkobierców, >by
    > zwrócił się do sądu(?) pisemnie z prośbą o _przywrócenie >półrocznego
    > terminu przyjęcia/odrzucenia spadku_.
    > W jaki sposób tego dokonać?

    Wniosek o przywrócenie terminu można w takim wypadku umotywować tym, że
    spadkobiercy nie mieli realnej wiedzy o stanie spadku.
    Podstwą jest tu art. 1019 kc - w oparciu o błąd (w doktrynie określany
    mianem błędu co do stanu spadku).

    Wniosek do sądu spadku -czyli do sądu właściwego dla ostatniego miejsca
    zamieszkania spadkodawcy.
    ----------------
    Forum Prawników - www.advokat.com.pl

  • 4. Data: 2006-12-04 21:14:14
    Od: "Łukasz N" <l...@s...net>

    Użytkownik "kam" <x#k...@w...pl#x> napisał w wiadomości

    > art.1059 kc
    ???
    Przepis z zakresu dziedziczenia gospodarstw rolnych i to dawno wykreślony z
    kodeksu?
    Chyba klawiatura zle wybiła - miało zapewne być 1019kc.
    -------
    Forum Prawników - www.advokat.com.pl