  • 1. Data: 2005-11-14 15:06:26
    Temat: Przesunięta granica działki
    Od: Robert <r...@p...onet.pl_NOT_FOR_SPAM_>

    Witam,

    Jakiś czas temu w wątku "Jak zabezpieczyć się przed zasiedzeniem"
    pytałem jak, możliwie bezkonfliktowo, rozwiązać mój problem.

    W skócie: sąsiad, prawdopodobnie za zgodą poprzedniego właściciela
    działki, przesunął płot pomiędzy naszymi działkami aby ułatwić sobie
    wyjazd z garażu. Nie zależy mi na tych kilku m2, ale nie chciałbym tego
    kawałka ziemi utracić przez zasiedzenie.

    Zgodnie z sugestiami grupowiczów sporządziłem umowe dzierżawy i chciałem
    wydzierżawić ten fragment działki za 1 zł rocznie. Niestety, jak
    należało się spodziewać, sąsiad burak tylko się poraz kolejny zapienił
    odmawiając podpisywanie czegokolwiek.

    Myślę, że wyczerpałem możliwość załatwienia sprawy w sposób pokojowy.
    Jakie kroki powinienem podjąć teraz, aby przywrócić granice działki do
    stanu prawnego ? Przeglądałem KK i nie znajduje żadnego zakazu,
    naruszania stanu posiadania - czy tylko na drodze cywilnej mogę uzyskać
    zakaz naruszania przez sąsiada mojej nieruchomości ?

    Pozdrawiam,

    Robert

  • 2. Data: 2005-11-14 15:37:57
    Temat: Re: Przesunięta granica działki
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Robert" <r...@p...onet.pl_NOT_FOR_SPAM_> napisał w
    wiadomości news:slrndnh9pg.2gv.rrozak@deb.dom.pl...

    W kodeksie karnym jest to unormowane jako przywłaszczenie. Zakładając,
    że sąsiad działa świadomie, czyli wie, że narusza Twoją własność, to
    może by przeszło - po trzecim zażaleniu na umorzenie. A tak, to
    zostaje proces cywilny o zaniechanie naruszania, który raczej sąsiad
    przegra.

  • 3. Data: 2005-11-14 16:04:12
    Od: "gg" <d...@d...d.>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:dlab1a$2gb$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > może by przeszło - po trzecim zażaleniu na umorzenie. A tak, to
    > zostaje proces cywilny o zaniechanie naruszania, który raczej sąsiad

    Zanim do sądu...
    Może przeprowadzić formalne okazanie granic? Przygotowanie trwa pare
    miesięcy (2-3). Jeżeli graniczysz z drogą gminną to i gmina będzie stroną.
    Wejdzie geodeta, ustawi paliki powinien być z tego protokół. Wtedy
    formalnie będzie na papierze że sąsiad zajął część działki Roberta.
    Tylko nie bardzo wiem co dalej. Wezwać go poleconym do przestawienia
    płotu? W zasadzie sąsiad postawił płot na ziemi Roberta. Może trzebaby
    zgłosić to do nazoru budowlanego? Może gmina byłaby w stanie wpłynąć na
    sąsiada?

    --
    pozdrawiam
    P.

  • 4. Data: 2005-11-14 18:50:19
    Od: "ART" <1...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Proponuję zacząć od wniosku do organu administracji publicznej (zakładamy ,że
    Urzędu Gminy) o rozgraniczenie nieruchomości. Przyjedzie geodeta, wstawi
    słupki graniczne i (teoretycznie) po sprawie.

  • 5. Data: 2005-11-14 19:42:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "ART" <1...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    Przyjedzie
    > geodeta, wstawi słupki graniczne i (teoretycznie) po sprawie.

    To by miało sens, gdyby granica nie była stronom znana. Jak rozumiem,
    to w opisanym przypadku co do faktycznego przebiegu granicy nie ma
    sporu.

  • 6. Data: 2005-11-15 06:12:05
    Od: Robert <r...@p...onet.pl_NOT_FOR_SPAM_>

    On Mon, 14 Nov 2005 20:42:38 +0100, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
    > Przyjedzie
    >
    > To by miało sens, gdyby granica nie była stronom znana. Jak rozumiem,
    > to w opisanym przypadku co do faktycznego przebiegu granicy nie ma
    > sporu.

    Dokładnie tak.

    Pozdr.
    Robert

  • 7. Data: 2005-11-15 07:45:41
    Od: Jasko Bartnik <b...@j...waw.pl>

    Dnia Mon, 14 Nov 2005 15:06:26 +0000 (UTC), Robert napisał(a):

> [...]
    > wyjazd z garażu. Nie zależy mi na tych kilku m2, ale nie chciałbym tego
    > kawałka ziemi utracić przez zasiedzenie.

    Mam teraz walkowany podobny problem. Na wsi do dzialek dojazd jest taka
    waziutka piaskowa droga (niedawno zyskala miano drogi publicznej nawet), na
    ktora - z dobrej woli - moi dziadkowie odsuneli kawalek plotu (droga byla w
    ksztalcie litery Z a dzieki dziadkom wyprostowala sie). Teraz chcielismy
    odzyskac ten kawalek ... czy mozemy sobie zwyczajnie przestawic plot tam
    gdzie stal? Geodeci juz kiedys zostawili po sobie slady granic dzialki a my
    dodatkowo na jej narozniku wstawilismy betonowy slupek.

    Pozdrawiam
    Jasko Bartnik