  • 1. Data: 2007-07-29 07:41:47
    Temat: Przepisanie działki i domu przez rodzica na dziecko
    Od: Cezary <r...@n...nl>

    Witam!
    Rodzice chcą przepisać na mnie działkę i dom.

    1. Jeżeli przepisują na dziecko nie muszą chyba płacić podatku od darowizn?

    2. Jakie są koszty notarialne takiej operacji? Czy zależą one od wartości
    działki i nieruchomości? Czy jest to tylko jakaś z góry ustalona taksa za
    przygotowanie papierów?

    PS. U notariusza byłem, powiedział że nie jest w stanie mi podać ceny bo
    poda jakąś, a to się mu potem pozmienia itp, itd... żeby najpierw przyjść z
    papierami od geodety (podział działki). Zbył mnie pewnie, jak znajdę chwilę
    to pójdę do innego, ale chcę też zasięgnąć języka na grupie.

    Z góry dziękuję za pomoc.
    --
    Pozdrawiam!

  • 2. Data: 2007-07-29 10:57:31
    Od: "baya" <b...@w...pl>

    > Rodzice chcą przepisać na mnie działkę i dom.
    >
    > 1. Jeżeli przepisują na dziecko nie muszą chyba płacić podatku od
    darowizn?

    Nie http://gospodarka.gazeta.pl/pieniadze/1,52983,382853
    5.html

    > 2. Jakie są koszty notarialne takiej operacji? Czy zależą one od wartości
    > działki i nieruchomości? Czy jest to tylko jakaś z góry ustalona taksa za
    > przygotowanie papierów?

    Maksymalna taksa notarialna uzależniona jest od wartości darowizny, podanej
    w akcie notarialnym (wartość rynkowa), minimalna - od dobrej woli
    notariusza.

    Maksymalna stawka wynosi od wartości:
    1) do 3.000 zł - 100 zł;
    2) powyżej 3.000 zł do 10.000 zł - 100 zł + 3 % od nadwyżki powyżej 3.000
    zł;
    3) powyżej 10.000 zł do 30.000 zł - 310 zł + 2 % od nadwyżki powyżej 10.000
    zł;
    4) powyżej 30.000 zł do 60.000 zł - 710 zł + 1 % od nadwyżki powyżej 30.000
    zł;
    5) powyżej 60.000 zł do 1.000.000 zł - 1.010 zł + 0,5 % od nadwyżki powyżej
    60.000 zł;
    6) powyżej 1.000.000 zł - 5.710 zł + 0,25 % od nadwyżki ponad 1.000.000 zł,
    nie więcej jednak niż sześciokrotność przeciętnego miesięcznego
    wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszanego do celów
    emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor
    Polski" przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, stosowanego poczynając
    od drugiego kwartału każdego roku przez okres jednego roku.

    Do tego vat, wpis do KW - 200zł, wypisy 5-6 zł za jeden.

> [...]
    chwilę
    > to pójdę do innego, ale chcę też zasięgnąć języka na grupie.

    Zazwyczaj jeśli określi się wartość darowizny, to można uzyskać taką
    informację przez telefon w dowolnej kancelarii.

  • 3. Data: 2007-07-29 13:26:50
    Od: Cezary <r...@n...nl>

    Dnia Sun, 29 Jul 2007 12:57:31 +0200, baya napisał(a):

    > Maksymalna taksa notarialna uzależniona jest od wartości darowizny, podanej
    > w akcie notarialnym (wartość rynkowa), minimalna - od dobrej woli
    > notariusza.
    Nie orientuję się: czy wartość rynkową ustala rzeczoznawca od notariusza? A
    może są jakieś ceny gruntów np w urzędach miasta? A jeśli wartość ustali
    przekazujący i notariuszowi się wyda za niska to co?

    > Maksymalna stawka wynosi od wartości:
    > 1) do 3.000 zł - 100 zł;
    Nie rozumiem jednak co ma wartość darowizny do sporządzenia aktu
    notarialnego? Czy ktoś przepisuje 100 hektarów czy 10 arów papier ten sam i
    co notariuszowi do tego jaka jest wartość darowizny?

    > Do tego vat, wpis do KW - 200zł, wypisy 5-6 zł za jeden.
    Ten VAT to 22: czy jakiś inny?

    Bardzo dziękuję za pomoc - rozjaśniło mi się :)

  • 4. Data: 2007-07-29 13:43:54
    Od: "baya" <b...@w...pl>

    > Nie orientuję się: czy wartość rynkową ustala rzeczoznawca od notariusza?
    > może są jakieś ceny gruntów np w urzędach miasta? A jeśli wartość ustali
    > przekazujący i notariuszowi się wyda za niska to co?

    Wartość rynkowa może być ustalona orientacyjnie, nie trzeba rzeczoznawcy,
    np. przejrzyj ogłoszenia biur nieruchomości, chodzi o to, żeby nie była
    rażąco zaniżona, nie przejmuj się tak bardzo tą wartością, notariusz nie
    będzie się czepiał nawet, jeśli będzie niższa niż średnia.

    > Nie rozumiem jednak co ma wartość darowizny do sporządzenia aktu
    > notarialnego? Czy ktoś przepisuje 100 hektarów czy 10 arów papier ten sam
    > co notariuszowi do tego jaka jest wartość darowizny?

    To już pytanie do Ministerstwa Sprawiedliwości - taksę ustala w drodze
    rozporządzenia Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z Ministrem Finansów
    i po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Notarialnej

    > Ten VAT to 22: czy jakiś inny?

    22%

  • 5. Data: 2007-07-29 13:50:09
    Od: Cezary <r...@n...nl>

    Dnia Sun, 29 Jul 2007 15:43:54 +0200, baya napisał(a):

    > To już pytanie do Ministerstwa Sprawiedliwości - taksę ustala w drodze
    > rozporządzenia Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z Ministrem Finansów
    > i po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Notarialnej
    Tak zapoznałem się właśnie z dokumentem (ministra sprawiedliwości zresztą
    ale co to za sprawiedliwość!). Teraz mam wątpliwość - pod jaką kategorię
    czynności notarialnej wpiąć przepisanie połowy działki dziecko. Umowa
    przenosząca? To już połowa taksy. I czy biorąc wartość to się oblicza
    całość działki czy tylko przepisaną połowę?

    Bardzo dziękuję za pomoc - rozjaśniło mi się :)

  • 6. Data: 2007-07-29 13:51:58
    Od: "baya" <b...@w...pl>

    No i poza tym z notariuszem można się targować:))

  • 7. Data: 2007-07-29 14:14:49
    Od: "baya" <b...@w...pl>

> [...]
    > przenosząca? To już połowa taksy. I czy biorąc wartość to się oblicza
    > całość działki czy tylko przepisaną połowę?

    Taksa jest liczona od wartości darowizny, więc jeśli przedmiotem darowizny
    jest 1/2 udziału w nieruchomości, to 1/2 wartości działki jest wartością
    darowizny i podstawą do obliczenia taksy.