  • 1. Data: 2004-12-08 09:01:19
    Temat: Przedawnienie
    Od: "WitekS" <w...@p...onet.pl>

    W 1993 r. uległem wypadkowi przy pracy (otwarty uraz czaszkowo-mózgowy w
    wyniku czego padaczka do dziś). Stwierdzone zostało brak zabezpieczeń
    ochronnych i niewłaściwa technologia pracy. Winą obarczono kolegę który
    pełnił funkcję tzw. brygadzisty, który nie miał żadnego wpływu na zakup
    kasków czy wynajęcie dźwigu. Przeniesiono mnie na inne stanowisko
    ("przekładacza papierków"). Mając wówczas 23 lata i chcąc jak najszybciej
    powrócić do normalności odstąpiłem od skarżenia obarczonego winą kolegi.
    w 2002 r. dowiedziałem się, że zostanę zwolniony z pracy i prędko okazało
    się że znalezienie pracy przy obecnym stanie zdrowia (padaczka) jest bardzo
    trudne. Wystąpiłem o rentę wypadkową do ZUS (dostałem po odwołaniu przez
    sąd). Złożyłem także pozew przeciwko TP S.A. o zapłatę i rentę wyrównawczą.
    Pozwany powołuje się na 3 letni okres przedawnienia jednak wypadek powstał z
    winy zakłady pracy (naruszenie przepisów BHP) czyli w wyniku popełnienia
    przestępstwa z art. 191 kk wówczas obowiązującego (art. 220 kk obecnie).
    Przestępstwo uległo przedawnieniu po 3 latach nie można ścigać sprawcy
    jednak na podstawie art. 442 par. 2 kc przedawnienie roszczeń w tym wypadku
    wynosi 10 lat.Sędzia uważa, że sprawa jest sporna.
    Czy ma racje?
    Jak to przedawnienie ma się do tego, że o faktycznych szkodach na moim
    zdrowiu dowiedziałem się stając przed koniecznością znalezienia pracy (z
    padaczką mam niewielkie szanse)?
    Pozwany proponuje ugodę proponując 10 000 zł. Jak mam wycenić swoją utratę
    zdrowia (padaczka, pogarszający się wzrok itd.). Czy mam złożyć wniosek o
    taką wycenę przez biegłych?

    Bardzo proszę o wszelkie sugestie jak mam postąpić. Z góry dziękuję.
    Witek.

  • 2. Data: 2004-12-08 17:34:22
    Temat: Re: Przedawnienie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "WitekS" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Boję się, ze możesz nie wygrać. Termin przedawnienia liczy się od chwili
    czynu. Natomiast zastanawiam się, czy wniosku o zawarcie ugody nie można by
    było potraktować jako uznania roszczenia, które de facto zgodnie z art.
    295§1 pkt. 2 przerywa bieg przedawnienia. Stąd też roszczenie nie było by
    przedawnione.

    Co do wysokości odszkodowania, to jest to zawsze sprawa problematyczna. Co
    do zasady w mojej ocenie możesz dochodzić roszczeń o utracone korzyści.
    Czyli różnicy w dochodach. Ale na Twoim miejscu raczej szedł bym w stronę
    wypłacanej co miesięcznie renty niż jednorazowego odszkodowania. jesteś
    młody, więc jeszcze pożyjesz. Sądowi łatwiej będzie przyznać Ci przykładowo
    100 zł miesięcznie. niż 10.000 zł. A przecież już po 10 latach zaczniesz
    "być do przodu. Pisze mniej więcej, bo będzie inflacja. Ale jeśli by przed
    sądem dochodzić załóżmy 1/8 najniższego wynagrodzenia, czy też 1/20 średniej
    krajowej, to w jakimś tam stopniu inflację się tym załatwia.

  • 3. Data: 2004-12-08 18:31:27
    Od: "WitekS" <w...@p...onet.pl>

    A czy znaczenie ma fakt, że dopiero stając przed koniecznością znalezienia
    pracy okazało się jak bardzo padaczka będąca następstwem wypadku ogranicza
    moje zdolności zarobkowania i to dopiero po około 8 lat po wypadku zaczął
    pogarszać się wzrok i występować inne dolegliwości które nie miały miejsca
    wcześniej?
    Dodam że pozew złożyłem przed upływem 10 lat

  • 4. Data: 2004-12-08 23:08:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "WitekS" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Roszczenia ze stosunku pracy ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia,
    w którym roszczenie stało się wymagalne. (art. 291 kp). Teraz należało by
    się zastanowić, czy i na ile późniejsze zmiany chorobowe powodują dodatkowe
    roszczenie. Po pierwsze należało by dowieść związku przyczynowo-skutkowego
    pomiędzy zdarzeniem, a utrata wzroku. To wbrew pozorom ni jest ani łatwe ani
    proste.

    Utrata wzroku wcale nie musi mieć związku ze zdarzeniem. Jeśli usiadłeś za
    biurkiem, albo przed monitorem komputera, to może to być właśnie tego
    następstwem. Wiem to po sobie. Nic mi na szczęście na głowę nie spadło, a
    kiedyś nie miałem kłopotu ze wzrokiem. teraz niestety mam. Wystarczy mi
    dłużej posiedzieć przed monitorem, albo za maszyną do pisania.

    W tym miejscu już nawet nie tyle chodzi o faktyczne przyczyny pogorszenia
    się Twojego stanu zdrowia, co możliwości udowodnienia tego przed sądem. Nie
    wiem, czy znajdzie się biegły który kategorycznie stwierdzi,że utrata wzroku
    jest bezpośrednio związana z urazem sprzed 8 lat. W bardziej oczywistych
    przypadkach uzyskiwano wymijające odpowiedzi. A tylko jednoznaczna opinia
    załatwia sprawę.

  • 5. Data: 2004-12-09 08:52:02
    Od: "WitekS" <w...@p...onet.pl>

    W związku ze staraniem się o rente wypadkową mam orzeczenie biegłych w
    którym wyraźnie pisze że mój stam zdrowia jest skutkiem wypadku. Czy to nie
    wystarczy?
    Aby ocenić szkody na zdrowiu powstałe w wyniku wypadku musi być skończone
    leczenie (przynajmniej na takiej podstawie wypłacają odszkodowania firmy
    ubezpieczeniowe) a u mnie padaczka ma skutek urazu (blizna w obszarach
    mózgu) co stwierdzili biegli w postępowaniu przeciwko ZUS o rente wysytepuje
    nadal i wg tych biegłych tak długoletnie jej występowanie nie rokuje
    wyraźnej poprawy w przyszłości wobec tego jak można ocenić szkody na zdrowiu
    skoro praktycznie nie wiadomo co może się jeszcze ujawnić?

  • 6. Data: 2004-12-09 13:15:38
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Robert Tomasik napisał(a) w wiadomości

> [...]
    > pomiędzy zdarzeniem, a utrata wzroku. To wbrew pozorom ni jest ani łatwe ani

    To z tym przedawnieniem w cale nie jest tak oczywiste. W tym wypadku roszczenia
    będą oparte na prawie cywilnym (czyn niedozwolony) i co za tym idzie
    przedawnienie będzie 10-letnie. Pod warunkiem iż rzeczywiście doszło do
    przestępstwa.

    Ps. sorry za wysłanie na maila.

    JOHNSON :)

  • 7. Data: 2004-12-09 21:49:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > W związku ze staraniem się o rente wypadkową mam orzeczenie biegłych w
    > którym wyraźnie pisze że mój stam zdrowia jest skutkiem wypadku. Czy to
    nie
    > wystarczy?

    Wystarczy. Nie pisałeś o tym, że masz takie orzeczenie, albo ja przeoczyłem.
    Nieistotne chwilowo. Co prawda adwersarze mogą to próbować obalić, ale teraz
    to już ich zadanie. Ty masz bardzo silny argument w ręku. Jest jednak pewien
    drobiazg, o który pisze na końcu.

> [...]
    zdrowiu
    > skoro praktycznie nie wiadomo co może się jeszcze ujawnić?

    Przyznam, że nie wiem. Pewnie trzeba by się opierać na obecnym stanie.

    Ale w kontekście naszej sprawy niewiele te fakty zmieniają. No bo o tym, że
    masz padaczkę wiedziałeś dawno. Że jest ona związana z urazem też. Przecież
    ten fakt nie ujawnił się dopiero teraz. To roszczenie się przedawniło.

    Teraz ewentualnie się ujawniło to pogorszenie wzroku, no ale nie mamy
    chwilowo żadnego dowodu na związek przyczynowo-skutkowy z urazem. I w tym
    tkwi kłopot. No chyba, ze i w tym zakresie się rzeczona komisja
    wypowiedziała, tylko nie napisałeś.

  • 8. Data: 2004-12-09 21:54:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Johnson" <j...@a...pl.nospam> napisał w wiadomości

> [...]
    > będą oparte na prawie cywilnym (czyn niedozwolony) i co za tym idzie
    > przedawnienie będzie 10-letnie. Pod warunkiem iż rzeczywiście doszło do

    rzecz w tym, że to 10 lat sie w tym wyoadku liczy od czynu, a nie od
    ujawnienia tytułu roszczenia. Ogólnie masz racje, ale w naszym wypadku ta
    konstatacja nam wiele nie pomoże moim zdaniem.

    > Ps. sorry za wysłanie na maila.

    No to i tu odpowiem.

  • 9. Data: 2004-12-10 04:38:21
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

> [...]

    > ten fakt nie ujawnił się dopiero teraz. To roszczenie się przedawniło.

    Przecież pan wyraźnie napisał, że złożył pozew przed upływem 10 lat. Więc czemu
    miałby się przedawnić?

    --
    JOHNSON :)

  • 10. Data: 2004-12-10 04:39:29
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

> [...]

    > ujawnienia tytułu roszczenia. Ogólnie masz racje, ale w naszym wypadku ta
    > konstatacja nam wiele nie pomoże moim zdaniem.

    Ja zrozumiałem, że pozew został złożony przed upływem 10 lat od czynu.

    --
    JOHNSON :)