  • 1. Data: 2011-09-08 10:52:15
    Temat: Prawo pracy
    Od: Krzysiek <a...@a...pl>

    Pracodawca kilka razy w miesiącu żąda przyjeżdżania na dniu wolnym na
    zebrania do pracy. Pracownik musi dojechać 60 km. Ostatnio na dniu
    wolnym pracownik musi rano przyjechać na szkolenie - 2h. a wieczorem po
    8 godzinach od szkolenia znowu przyjechać na zebranie. Wszystko po za
    czasem pracy za friko.
    Rozumiem, że gdyby się miało jakieś porządne stanowisko, ale traktować
    tak zwykłego pracownika - sprzedawce w centrum handlowym za pensję 1300 zł.?
    Czy jest to zgodne z prawem? Gdzie uderzyć?

  • 2. Data: 2011-09-08 12:19:28
    Temat: Re: Prawo pracy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Sep 2011, Krzysiek wrote:

    > Pracodawca kilka razy w miesiącu żąda przyjeżdżania na dniu wolnym na
    > zebrania do pracy.

    IMVHO, to po prostu jest "czas pracy", takie zebranie.

    > Pracownik musi dojechać 60 km.

    Jeśli do pracy, rozumianej jako "miejsce pracy" z umowy, też tak
    jeździ, to akurat nic dziwnego. W przeciwnym razie jest to znany
    "problem delegacyjny", czyli fakt, że za spędzanie czasu w środku
    transportu wynagrodzenie się nie należy, a raczej: należy się
    wg "zasad delegacyjnych".

    > Ostatnio na dniu wolnym
    > pracownik musi rano przyjechać na szkolenie - 2h.

    Pytanie, czy to szkolenie wynika z obowiązków pracodawcy (np.
    przeszkolenie pracowników w zakresie BHP) czy stanowi coś
    w czym powinien "rozeznawać" się pracownik?
    Jeśli to drugie, to pytanie co na to umowa o pracę, regulamin
    pracy, umowy zbiorowe.
    Z jednej strony pracodawca powinien dbać o "rozwój zawodowy",
    z drugiej nie musi do tego dopłacać.

    > Czy jest to zgodne z prawem?

    Na mój gust obowiązkowe zebrania nie mogą być nieodpłatne.
    W zakresie szkoleń formalnie pracodawca może powiedzieć "od
    przyszłego miesiąca na tym stanowisku wymagana jest znajomość
    tego a tego" i poczekać na samoedukację pracowników.
    IMVHO - niekoniecznie "przejdzie", ale trudniej podważyć niż
    owe nieodpłatne zebrania.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2011-09-08 14:49:26
    Od: Krzysiek <a...@a...pl>

> [...]
    > tego a tego" i poczekać na samoedukację pracowników.
    > IMVHO - niekoniecznie "przejdzie", ale trudniej podważyć niż

    nie są to żadne szkolenie bhp, zwykłe szkolenie przez innego pracownika
    sklepu.
    Problem jest taki, że dni wolne są w losowe dniami tygodnia (praca przez
    weekendy), trzy dni przed wolnym dniem kierowniczka oznajmia że na
    wolnym dniu jest szkolenie. Pracownik musi przyjechać, czas szkolenia
    nie jest wliczany w czas pracy. Szkolenie trwa godzinę. Tego samego dnia
    pracownik ma przyjechać na godz. 21 na zebranie - również nie wliczane w
    czas pracy.

    Oprócz tego w tej firemce nie można wybrać całego urlopu w roku - 10 dni
    urlopu można wybrać tylko i wyłącznie od stycznia do marca przyszłego roku.

    Dodatkowo czas pracy wynosi 8,5 godziny - obowiązkowa przerwa 30 min.
    nie wliczana w czas pracy, której nie można wybrać przed rozpoczęciem
    ani po zakończeniu pracy.

  • 4. Data: 2011-09-08 16:32:51
    Od: Mario <m...@g...pl>

    > Dodatkowo czas pracy wynosi 8,5 godziny - obowiązkowa przerwa 30 min.
    > nie wliczana w czas pracy, której nie można wybrać przed rozpoczęciem
    > ani po zakończeniu pracy.

    akurat tu ma racje... przerwa dodatkowa (poza "piatnastka") jest mozliwa
    i podczas jej trwania i tak nie mozesz "szybciej wyjsc"

    pzdr