  • 1. Data: 2005-01-06 07:48:17
    Temat: Prawo do legitymowania
    Od: "rajton" <USUŃ_TO_mart74@_I_TO_TEŻ_gazeta.pl>

    Witam!
    Mam pytanie dotyczace tego kto ma nas prawo legitymowac; czy zawsze ma do
    tego prawo policja o kazdej porze dnia i nocy i bez powodu; jacy inni
    funkcjonariusze maja prawo zadac od nas wyklegitymowania sie?? Czy konduktor
    w pociagu; kontroler w autobusie; bileterka w kinie; pani w okienku
    bankowym; sprzedawczyni w monopolowym itd itp... maja prawo nas sprawdzac w
    celu ustalenia np.: naszego wieku czy tozsamosci?? I jak sie powinnismy
    zachowac w takich sytuacjach?? TIA

    Pozdrav Mariusz

  • 2. Data: 2005-01-06 08:22:44
    Temat: Re: Prawo do legitymowania
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    rajton napisał(a):
> [...]
    > bankowym; sprzedawczyni w monopolowym itd itp... maja prawo nas sprawdzac w
    > celu ustalenia np.: naszego wieku czy tozsamosci??

    nie, po co okazywać dokument w banku...

    KG

  • 3. Data: 2005-01-06 08:35:46
    Od: Mithos <m...@o...No.More.Spam.polska>

    Użytkownik kam napisał:

    > nie, po co okazywać dokument w banku...

    Przy duzej wplacie (powyzej 10tys euro, jezeli nic sie nie zmienilo)
    trzeba okazac.

    --
    pozdrawiam
    Mithos

  • 4. Data: 2005-01-06 08:48:26
    Od: Sebastian <m...@l...localdomain>

    kam wrote:

> [...]

    nie nie musisz im okazywac dokumentow, chyba ze korzystasz ze znizki i masz
    na to dokument potwierdzajacy to w Twoim interesie aby taki dokument im
    przedstawic inaczej mozesz sobie kupic caly bilet i jezdzic bez pokazywnaia
    dokumentow ;P

    jesli jezdzisz na gape, tez nie masz obowiazku, ale wtedy po wezwaniu
    policji bedziesz musial pokazac te dokumenty
    (i zaplacic kare bo po wejsciu do pojazdu akceptuejsz jego regulamin)

    nie, ale ma prawo Ci odomowic sprzedazy wódki jesli nie jest pewna co do
    Twojego wieku, a jesli jestes w stanie jej to udowodnic to przedstaw
    dokument :P

  • 5. Data: 2005-01-06 09:22:15
    Od: "rajton" <USUŃ_TO_mart74@_I_TO_TEŻ_gazeta.pl>

> [...]
    >
    > nie, ale ma prawo Ci odomowic sprzedazy wódki jesli nie jest pewna co do
    > Twojego wieku, a jesli jestes w stanie jej to udowodnic to przedstaw

    No wlasnie w moim interesie jest zeby np.korzystac ze znizki jesli je mam i
    zaden problem okazac dokument. Tyle ze chodzi mi o to, ze musze sie
    legitymowac osobom do tego nieupowaznionym; no troche to paradoksalna
    sytuacja, chociaz gdybym mial za kazdym razem wzywac policje w takich
    sytuacjach dopiero byloby glupie :)

  • 6. Data: 2005-01-06 10:39:04
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

    > Mam pytanie dotyczace tego kto ma nas prawo legitymowac; czy zawsze ma do
    > tego prawo policja o kazdej porze dnia i nocy

    Tak.

    > i bez powodu;

    Zawsze powinni podać powód. Ale może to być np. sprawdzenie, czy nie jesteś
    poszukiwany, więc ogólnie mogą sprawdzić zawsze.

    > jacy inni
    > funkcjonariusze maja prawo zadac od nas wyklegitymowania sie??

    Funkcjonariusze Biura Ochrony Rządu, Straży Granicznej, Leśnej, Rybackiej,
    Straży Miejskiej, Straży Ochrony Kolei, inspektorzy pracy, inspektorzy
    Inspekcji Handlowej, inspektorzy ruchu drogowego, celnicy. Oczywiście po
    spełnieniu różnych warunków, w odpowiednich miejscach i sytuacjach.
    Jeżeli powyższym nie wylegitymujesz się, a wezwana Policja znajdzie przy
    tobie dokument tożsamości narażasz się na grzywnę.

    > Czy konduktor
    > w pociagu; kontroler w autobusie;

    Jeśli korzystasz z usług przewoźnika godzisz się na zapisy jego Regulaminu.
    A w nim może być wymóg legitymowania się kontrolerom w przypadku korzystania
    z biletów ulgowych.

    > bileterka w kinie; pani w okienku
    > bankowym; sprzedawczyni w monopolowym itd itp... maja prawo nas sprawdzac
    > celu ustalenia np.: naszego wieku czy tozsamosci??

    Nie mają prawa do legitymowania. Ale mają prawo odmówić sprzedaży biletów do
    kina czy na imprezę, papierosów/alkoholu czy też odmówić realizacji
    transakcji w banku w przypadku Twojej odmowy.

    > I jak sie powinnismy
    > zachowac w takich sytuacjach?? TIA

    Możesz zawsze nie korzystać z ich usług, jeśli ci to przeszkadza.

    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 7. Data: 2005-01-06 10:43:52
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Użytkownik rajton napisał:

> [...]
    > legitymowac osobom do tego nieupowaznionym; no troche to paradoksalna
    > sytuacja, chociaz gdybym mial za kazdym razem wzywac policje w takich

    Zasady określające zniżki z reguły określają też sposób kontroli i osoby
    upoważnione. Czyli np. w przypadku jazdy pociągiem osobą upoważnioną
    może byc konduktor czy kontroler - prawdopodobnie posiadający stosowne
    upoważnienie

    M.

  • 8. Data: 2005-01-06 10:52:53
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    sprawdzac w
    > celu ustalenia np.: naszego wieku czy tozsamosci?? I jak sie powinnismy

    co do policji.

    www.policja.com -> akty prawne -> ustawa o policji
    tam masz wszystko o legitymowaniu (Twoje prawa i ograniczenia
    funkcjonariuszy)

    P.

  • 9. Data: 2005-01-06 13:08:21
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

    > Funkcjonariusze Biura Ochrony Rządu, Straży Granicznej, Leśnej, Rybackiej,
    > Straży Miejskiej, Straży Ochrony Kolei, inspektorzy pracy, inspektorzy
    > Inspekcji Handlowej, inspektorzy ruchu drogowego, celnicy. Oczywiście po

    mnie bardzo interesuje ta Straz Ochrony Kolei - dlaczego mam miec obowiazek
    wylegitymowania sie wobec pracownika firmy, ktora akurat w tym przypadku
    poki co jest jeszcze panstwowa, ale to mimo wszystko taka sama firma jak
    kazda inna?

    to rownie dobrze kazda inna firma mogalby sobie wprowadzic taki obowiazek

    ostatnio bylem swiadkiem takiej to sytuacji - panowie ze SOK wylegitymowali
    jakas pania (inna sprawa, ze rzeczywiscie wygladala nazwijmy to delikatnie
    wyjatkowo podejrzanie), spisali jej dane do jakiegos marnego notatnika i
    kazali jej sie podpisac - jak na moj gust bezprawnie, juz nie wspominajac,
    ze nie wiadomo gdzie i kto te dane z owego notatnika bedzie przegladal, a
    podpisywac to mozna sie np. na protokole z jakiegos zdarzenia

  • 10. Data: 2005-01-06 16:09:07
    Od: Wojtek Szweicer <w...@p...onet.pl>

    On 2005-01-06 14:08 :

> [...]
    >ze nie wiadomo gdzie i kto te dane z owego notatnika bedzie przegladal, a
    >podpisywac to mozna sie np. na protokole z jakiegos zdarzenia

    Można odmówić i poprosić/zażądać wezwania osoby uprawnionej
    (funkcjonariusza policji).
    w.