  • 1. Data: 2007-04-05 12:29:59
    Temat: Prawo autorskie do skryptu-książki z 1973r
    Od: Arek <o...@w...pl>

    Witam,
    Mam w dyspozycji pewien skrypt-książka (nie program komputerowy :) )
    pochodzący z 1973r. Czy mam prawo umieścić treść tego "dokumentu" w
    internecie, tj. przepisać go? Oczywiście podając autora pierwowzoru.
    Co muszę zrobić tj. jakich formalności dopełnić, by było to możliwe?

    Skrypt został wydany przez socjalistyczne zrzeszenie studentów i nie ma
    na nim żadnych adnotacji o prawach autorskich. Jakie prawa przysługują
    autorowi skryptu a jakie wydawcy?

    Arek.

  • 2. Data: 2007-04-05 13:42:16
    Temat: Re: Prawo autorskie do skryptu-książki z 1973r
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Arek napisał(a):
    > Skrypt został wydany przez socjalistyczne zrzeszenie studentów i nie ma
    > na nim żadnych adnotacji o prawach autorskich.

    To nieistotne. Prawo wówczas wymagało zastrzegania jedynie praw do
    fotografii, teksty były chronione automatycznie. Z mocy prawa
    przysługuje ci jedynie prawo do cytowania (ale nie do publikacji
    całości!) oraz tzw. dozwolonego użytku osobistego.

    > Jakie prawa przysługują autorowi skryptu a jakie wydawcy?

    A to już zależy od umowy między autorem a wydawcą... Jedyne co można
    powiedzieć, to że autor zachowuje prawa osobiste, które sprowadzają się
    w praktyce do prawa oznaczania utworu nazwiskiem/pseudonimem.

    A odchodząc od prawa i zbliżając się do zdrowego rozsądku: jeśli nie
    będziesz na tym zarabiał, to raczej mało prawdopodobne, żeby ktoś miał
    coś przeciwko takiemu rozpowszechnianiu utworu... Ale to już tylko takie
    moje gdybanie.

    R.

  • 3. Data: 2007-04-05 13:49:39
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Robert Osowiecki napisał(a):

> [...]
    > przysługuje ci jedynie prawo do cytowania (ale nie do publikacji
    > całości!) oraz tzw. dozwolonego użytku osobistego.

    Jeśli w "internecie" zawęzisz do wewnętrzbnej sieci szkolnej, to:

    Art. 28.
    Biblioteki, archiwa i szkoły mogą:
    1) udostępniać nieodpłatnie, w zakresie swoich zadań statutowych,
    egzemplarze utworów rozpowszechnionych,
    2) sporządzać lub zlecać sporządzanie egzemplarzy
    rozpowszechnionych utworów w celu uzupełnienia, zachowania lub ochrony
    własnych zbiorów,
    3) udostępniać zbiory dla celów badawczych lub poznawczych za
    pośrednictwem końcówek systemu informatycznego (terminali) znajdujących
    się na terenie tych jednostek.

    Oczywiście wówczas wypadałoby przekazać skrypt bibliotece placówki :)

    R.