  • 1. Data: 2007-05-29 17:27:10
    Temat: Postęp. o zniesławienie i cywilne o ochrone dóbr - co jest niejawne?
    Od: "Sewer" <s...@g...pl>

    Witam,

    Mam pytanie o jawność postępowania cywilnego o ochronę dóbr osobistych.

    Bardzo krótki opis:
    Spółka wytacza proces o zniesławienie. Po 3 latach wytacza postępowanie cywilne, gdyz
    proces o zniesławienie nie idzie po jej mysli. Załacza do postęp. cywilnego dokumenty
    z postepowania karnego (akt oskarżenia, wykaz dowodów).
    W sprawie karnej nie zgadza się na jawnośc postępowania.

    I teraz mam pytanie: czy postępowanie cywilne w takiej sprawie jest także niejawne?.
    Tak mówi mecenas tej spółki. Ale w kpc nic takiego sie nie doszukałem. Na żadnym
    posiedzeiu nie było też postanowienia sądu o niejawności postępowania. Zakładam więc,
    iz mecenas strony przeciwnej jest w błędzie.

    Czy w takiej sytuacji mogę wszystkie pisma z rozprawy wrzucić na stronę internetową?
    Czy także akt oskarżenia i wykaz dowodów z postępowania o zniesławienie, które to
    dokumenty spółka załaczyła do postepowania cywilnego (spółka je załaczyła nie
    wskazując na niejawnośc postępowania karnego, także nie wnosiła o niejawność tych
    dowodów w postępowaniu cywilnym - krótko mówiąc żadnej wzmianki nie było co do
    niejawności dokumentów z postępowania o zniesławienie)?

    Pzdr,
    Sewer

  • 2. Data: 2007-05-30 09:08:08
    Od: "Paulo" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    żadnej wzmianki nie było co do niejawności dokumentów z postępowania o

    Coś mi sie wydaje, że postępowania o ochronę dóbr osobistych są z założenia
    niejawne.
    Zauważ, że trochę byłoby dziwne gdypy postepowania o zniesławienie były
    niejawne, a ochrone dóbr osobistych jawne.

  • 3. Data: 2007-05-30 12:04:36
    Od: "Sewer" <s...@g...pl>

    "Paulo" <t...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > Zauważ, że trochę byłoby dziwne gdypy postepowania o zniesławienie były
    > niejawne, a ochrone dóbr osobistych jawne.

    Może i dziwne ale wyglada na prawdziwe, gdyż nie zauważyłem w kpc żadnej informacji
    na temat niejawności potępowania o ochronę dóbr osobistych. Co najwyżej może być
    niejawne na wniosek strony i sąd musi wydac postanowienie. Tak więc chyba
    postępowania o pomówinie są z urzędu niejawne, a na wniosek pokrzywdzonego mogą być
    jawne, a postępowaia cywilne są jawne tak jak inne i jedynie można wnioskować o ich
    niejawność.

    Jednak jest chyba bardziej zasadnicza kwestia w tej materii, od adwokata dowiedziałem
    się, że skoro przeglądać akta spraw mogą tylko strony to stąd wynka, że materiały ze
    spraw są niejawne i nie wolno umieszczać w internecie kopii z akt sprawy. bardzo
    ciekawy opinia, mógłby się ktoś do tego odnieść???

    Pzdr, Sewer

  • 4. Data: 2007-05-30 15:56:36
    Od: Bungo <b...@g...pl>

    Sewer napisał(a):
> [...]
    dowodów w postępowaniu cywilnym - krótko mówiąc żadnej wzmianki nie było co do
    niejawności dokumentów z postępowania o zniesławienie)?

    Postepowanie karne i cywilne jest niejawne, jesli strona zlozy taki
    wniosek a sad go uwzgledni. Z urzedu niejawne sa postepowania w
    sprawach nieletnich.

    Brak wylaczenia jawnosci nie oznacza, ze "wszystkie pisma z rozprawy'
    (rozumiem ze chodzi o pisma procesowe) mozna "wrzucic na strone
    internetowa". To zalezy, jakie informacje zawarte sa w tych pismach,
    czy ich publikacja nie naruszylaby cudzych dobr osobistych (np.
    prywatnosci) albo np. tajemnicy sluzbowej czy handlowej itp.
    Na takim poziomie ogolnosci pytania nie mozna odpowiedziec precyzyjnie.

    ==>> pozdrawiam:-)
    ==>> Bungo

  • 5. Data: 2007-05-31 03:58:31
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Bungo napisał(a):
    > Postepowanie karne i cywilne jest niejawne, jesli strona zlozy taki
    > wniosek a sad go uwzgledni. Z urzedu niejawne sa postepowania w sprawach
    > nieletnich.

    nie tylko

    KG