  • 1. Data: 2002-10-15 11:46:05
    Temat: Porada prawna
    Od: "BartekB" <n...@...aDresu>

    Mam (i nie tylko ja) podpisana umowe z pewnym Stowarzyszeniem na
    dostarczanie pewnych uslug - ale wyszlo tajemniczo ;)
    Obecnie, poraz kolejny, Zarzad tego Stowarzyszenia wprowadza ograniczenia w
    korzystaniu z owych uslug, jednak w momencie podpisywania umowy, nie bylo
    mowy o zadnych ograniczeniach.
    Uzytkownicy uwazaja takie dzialanie z niezasadne, poniewaz zamiast
    ograniczen i utrzymania oplat mozna podniesc jakosc uslug i zwiekszyc
    oplaty.
    Warto tez wspomniec, ze wszystko zaczelo sie od momentu, kiedy zarzad
    obnizyl oplaty i wprowadzil ograniczenia (bez wczesniejszego poinformowania
    czlonkow stowarzyszenia o planowanych zmianach), zamiast ogolnie
    akceptowanego wykorzystania nadwyzki srodkow (bo skad wyszla by ta obnizka
    oplat?) na polepszenie jakosci swiadczonych uslug.

    Czy przy takich dzialaniach mozna uznac, ze sa one na szkode czlonkow
    Stowarzyszenia?
    Jakie moga byc koszta porady prawnej w takiej sprawie?

    Mam nadzieje, ze mozna sie w tym opisie polapac :)

    pzdr.
    Bartek

  • 2. Data: 2002-10-15 12:08:12
    Temat: Re: Porada prawna
    Od: Adam Szpakowski <w...@n...gliwice.pl>

    BartekB wrote:

    > Czy przy takich dzialaniach mozna uznac, ze sa one na szkode czlonkow
    > Stowarzyszenia?

    Sądze, że tak, ale to zalezy od tego co wg waszego statutu Zarzad może. Sam
    jestem laikiem jesli chodzi o prawo, ale siedzę troszkę w stowarzyszeniach.

    Jeśli jesteś członkiem Stowarzyszenia, to powinieneś zgłosić się do Komisji
    Rewizyjnej i poprosić o zajęcie się sprawą. W razie wykrycia
    nieprawidłowości może ona zgłosić sprawę do Sądu Koleżeńskiego. Do
    normalnego sądu mym zdaniem możesz się zgłosić dopiero po wykorzystaniu
    możliwości wewnątrz Stowarzyszenia.

    Pamiętaj, że jako członek Stowarzyszenia masz spore prawa. Przy czym ich
    wyznacznikiem jest wasz Statut.

    Zerknij też do ustawy o stowarzyszeniach (to spora książeczka niestety :-(
    ).

    Pozdrawiam
    Adam Szpakowski

  • 3. Data: 2002-10-15 13:16:29
    Od: "BartekB" <n...@...aDresu>

    Użytkownik "Adam Szpakowski" <w...@n...gliwice.pl> napisał
    > Pamiętaj, że jako członek Stowarzyszenia masz spore prawa. Przy czym ich
    > wyznacznikiem jest wasz Statut.
    > Zerknij też do ustawy o stowarzyszeniach (to spora książeczka niestety :-(

    Wlasnie chodzi o to, zeby prawnik przeczytal statut, umowe... A poza kto
    ustala ten statut jesli nie sam Zarzad?
    A jesli zrzucimy sie w kilkanascie badz nawet kilkadziesiat osob, to koszta
    porady beda niewielkie :)
    pzdr.
    B.

  • 4. Data: 2002-10-15 13:37:56
    Od: Adam Szpakowski <w...@n...gliwice.pl>

    BartekB wrote:

    > Wlasnie chodzi o to, zeby prawnik przeczytal statut, umowe... A poza kto
    > ustala ten statut jesli nie sam Zarzad?

    Błąd. Zarząd nawet kropki w statucie nie może zmienić. Statut leży li tylko
    w gesti Członków Założycieli a potem Walnego Zgromadzenia Członków (czy
    Delegatów). Zarząd może tylko wydawać uchwały, które nie mogą stać w
    sprzeczości ze statutem. Zresztą w statucie powinno być dokładnie napisane
    w jakich obszarach jakie kompetencje ma Zarząd.

    > A jesli zrzucimy sie w kilkanascie badz nawet kilkadziesiat osob, to
    > koszta porady beda niewielkie :)

    Mym zdaniem to nie do końca tak powinno iść.
    I tak IMHO musisz wykorzystać wpierw drogę wewnątrz stowarzyszenia. Czyli
    iść do Komisji Rewizyjnej. Jak nie to do Sądu Koleżeńskiego (choć w
    zasadzie zwykle ten jako taki się tym nie zajmie).

    Ostatecznie możesz zażądać zwołania Walnego Członków i tam zrobić burzę.
    Walne może w zasadzie wszystko łącznie z odwołaniem Zarządu lub nakazaniem
    mu określonego działania. Może także unieważniać z tego co wiem jego
    działania (uchwały).

    Pozdrawiam
    Adam

  • 5. Data: 2002-10-15 13:49:28
    Od: "BartekB" <n...@...aDresu>

> [...]
    > Walne może w zasadzie wszystko łącznie z odwołaniem Zarządu lub nakazaniem
    > mu określonego działania. Może także unieważniać z tego co wiem jego

    Dziekuje za wszelkie sugestie :)
    Pozdrawiam,
    Bartek