  • 1. Data: 2009-04-03 19:34:55
    Temat: Podział majątku w małżeństwie, a zwroty za wcześniejsze nakłady
    Od: "Marian Paździoch" <j...@i...pl>

    Witam,
    Małżeństwo chce podzielić majątek. Jest w nim pewna nieruchomość stanowiąca
    majątek odrębny jednej strony jednak prawdopodobnie została wyremontowana ze
    wspólnych pieniędzy i teraz druga strona domaga się zwrotu tych nakładów.
    Nieruchomość ta służyła do prowadzenia wspólnej firmy. Znalazłem coś
    takiego:

    "Zgodnie z art. 45 § 1 Krio (Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego), każdy z
    małżonków powinien zwrócić wydatki i nakłady poczynione z majątku wspólnego
    (wynagrodzenie uzyskiwane przez małżonków stanowi majatek wspólny) na jego
    majątek osobisty, z wyjątkiem wydatków i nakładów koniecznych na przedmioty
    majątkowe przynoszące dochód."

    Czy to prawda i pasuję pod tą sytuację? Ja rozumiem, że w podanym przeze
    mnie przykładzie zwrot tych nakładów nie należy się?

    Pozdrawiam
    Maniek

  • 2. Data: 2009-04-03 19:46:42
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Marian Paździoch pisze:

    > Czy to prawda i pasuję pod tą sytuację? Ja rozumiem, że w podanym przeze
    > mnie przykładzie zwrot tych nakładów nie należy się?

    Niekoniecznie.
    Szukaj co to są nakłady konieczne.
    A przepis cały brzmi
    "Każdy z małżonków powinien zwrócić wydatki i nakłady poczynione z
    majątku wspólnego na jego majątek osobisty, z wyjątkiem wydatków i
    nakładów koniecznych na przedmioty majątkowe przynoszące dochód. Może
    żądać zwrotu wydatków i nakładów, które poczynił ze swojego majątku
    osobistego na majątek wspólny. Nie można żądać zwrotu wydatków i
    nakładów zużytych w celu zaspokojenia potrzeb rodziny, chyba że
    zwiększyły wartość majątku w chwili ustania wspólności"

    --
    @2009 Johnson
    Audiatur et altera pars