  • 1. Data: 2003-07-25 14:54:30
    Temat: Podatki od spadku
    Od: MariuszR <m...@n...post.pl>

    Witam

    Poczytałem sobie stosowną ustawę al enei wiem czy mi nic nie umkneło.

    W skład spadku wchodzi gospodarstwo rolne, dom o wartości około 120.000
    zł i ziemia o wartości około 80.000 zł (przynajmniej tak mi się wydaje)

    Jest 4 spadkobierców, trzech z nich ma udział w wyskości 5/24 a jedna
    osoba 9/24 całości.
    Planowany podział jest następujący:
    Ziemia - współwłasność dwóch spadkobierców mających udział po 5/24
    Dom - współwłasnośc jednego spadkobiercy z udziałem 5/24 i jednego z
    udziałem 9/24.

    Z tego co wyczytałem w ustawie ziemia jest zwolniona z podatku od spadku
    i spadkobiercy mogą ją sprzedać bez problemu.

    Dom ma powierzchnię ok. 150 m^2, w ustawie jest napisane:

    =====
    Art. 16.
    1. W przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu
    mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego
    własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z
    przydziału
    spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do
    lokalu w małym domu mieszkalnym:
    1) w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy
    2) w drodze spadku przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,

    - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej
    wysokości nie przekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub
    lokalu.

    2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie
    spełniają
    następujące warunki:
    [...]
    3) nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są
    właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
    mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych:
    prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu
    mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym
    lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 3 miesięcy od dnia
    złożenia zeznania podatkowego,
    [...]
    5) będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:
    a) od dnia złożenia zeznania podatkowego - jeżeli w chwili złożenia
    zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,
    b) od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca
    zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.
    ====

    Na podstawie powyższego tekstu wydaje mi się że każdy z tej dwójki
    spadkobierców którym przypadnie w udziale dom może sobie odliczyć od
    podstawy opodatkowania do 110 m^2, zgodnie z podziałem wychodziło by że
    jedna z tych osób była by właścicielem równowartości około 60 m^2 a
    druga około 90 m^2 więc obie te wartości mieszczą w ramach
    przysługującej ulgi więc o ile spełnią dalsze warunki to również nie
    płacą podatku.

    Byłbym wdzięczny jeśli ktoś potwierdził by mi czy ten tok myślenia jest
    prawidłowy a jeśli nie to co pominąłem.

    I jescze jedno czy osoba mieszkająca w mieszkaniu spółdzielczym
    lokatorskim, nie będąca jego głownym lokatorem spełnia warunki opisane w
    Art. 16, ust. 2. pkt. 3 tejże ustawy czyli:

[...]

    Ponadto byłbym szczęśliwy i radosny gdyby ktoś mi powiedział z jakimi
    kosztami powinniśmy się liczyć przy podziale w Dziale Spadków w Sądzie
    Rejonowym. Łączna wartość spadku około 200.000

    Z góry dziękuję za odpowiedź

    Mariusz Rzepkowski
    GG: 966498
    www.mariuszr.prv.pl