  • 1. Data: 2006-02-03 15:08:52
    Temat: Pobieranie pisma od świadka - kiedy, jak i czy wolno?
    Od: "Kompaner" <k...@w...pl>

    Witam!
    W sprawie o fałszerstwo dokumentów pobrano od świadka próbki pisma, w celu
    porównania ich z kwestionowanym podpisem, nie do eliminacji, a w celu
    ewentualnego udowodnienia winy.
    Czy od świadka wolno pobierać materiał, który potem może być wykorzystany
    przeciwko niemu?
    Czy świadek może odmówić dostarczenia próbek pisma?
    Czy świadek nie powinien być ostrzeżony, że poddając się tej procedurze może
    działać na własną niekorzyść?
    Czy takie postępowanie jest w ogóle dozwolone?
    Co reguluje procedurę pobierania pisma, jakie obowiązki i uprawnienia ma
    osoba, od której pismo jest pobierane (jaki jest jej status prawny) i organ,
    który taką próbkę pobiera?
    Kompaner

  • 2. Data: 2006-02-03 15:11:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Kompaner [###k...@w...pl.###] napisał:

    Świadek musi wyrazić na to zgodę, ale nie wyobrażam sobie tej
    czynności bez tego. Przecież chyba nikt nad nim z pistoletem nie stał.
    Gdyby odmówił, to prowadzący miałby generalnie dwa wyjścia. Albo
    przedstawić mu zarzut i wówczas już jako podejrzany miałby obowiązek
    złożenia wzorów pisma (co nie zmienia faktu, że nie da się go
    praktycznie do tego zmusić), albo uzyskać wzory bezwpływowe
    (życiorysy, pisma, wniosku pisane ręcznie przez świadka).

  • 3. Data: 2006-02-03 23:37:46
    Od: "Marcin Wasilewski" <radmar@usun_to.gorzow.mm.pl>

> [...]
    > praktycznie do tego zmusić), albo uzyskać wzory bezwpływowe
    > (życiorysy, pisma, wniosku pisane ręcznie przez świadka).

    A dlaczego miałby taki obowiązek, od kiedy w Polsce podejrzany ma
    obowiązek pomagać w zbieraniu dowodów przeciwko sobie?

  • 4. Data: 2006-02-04 00:15:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Marcin Wasilewski [###radmar@usun_to.gorzow.mm.pl.###] napisał:
    > A dlaczego miałby taki obowiązek, od kiedy w Polsce podejrzany ma
    > obowiązek pomagać w zbieraniu dowodów przeciwko sobie?

    W sumie masz rację. W razie odmowy pozostaje uzyskanie wzorów
    bezwpływowych.

  • 5. Data: 2006-02-04 06:58:00
    Od: "Kompaner" <k...@w...pl>

    > A dlaczego miałby taki obowiązek, od kiedy w Polsce podejrzany ma
    >
    > W sumie masz rację. W razie odmowy pozostaje uzyskanie wzorów
    > bezwpływowych.

    Witam!
    No, a świadek też chyba nie ma takiego obowiązku.
    Czy organ ma prawo wykorzystywać nieświadomość osoby, od której pobiera
    próbki pisma, co do jej uprawnień w tym zakresie?
    Czy nie powinno nastąpić urzędowe uprzedzenie o ewentualnej działalności na
    własną szkodę?
    Czy jeśli nie nastąpiło takie uprzedzenie, dowód może zostać dopusczony,
    jako uzyskany niezgodnie z prawem?
    W jakim trybie takie pobieranie powinno się odbywać?
    Czy protokolarnie?
    Kompaner

  • 6. Data: 2006-02-04 11:54:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Kompaner [###k...@w...pl.###] napisał:

    > Czy organ ma prawo wykorzystywać nieświadomość osoby, od której
    pobiera
    > próbki pisma, co do jej uprawnień w tym zakresie?

    To zagadnienie etyczne, a nie prawne.

    > Czy nie powinno nastąpić urzędowe uprzedzenie o ewentualnej
    działalności
    > na własną szkodę?

    W Polsce nie ma takiego uprzedzenia. W prawie anglosaskim jest.

    > Czy jeśli nie nastąpiło takie uprzedzenie, dowód może zostać
    dopusczony,
    > jako uzyskany niezgodnie z prawem?

    W Polsce wszystko co sąd dopuści może być dowodem. Możesz się włamać
    do sąsiada i dowieść w ten sposób, że wykonał samowolę budowlaną.
    Zrobione w trakcie włamania zdjęcia będą dowodem przeciwko niemu, co
    nie pozbawia sąsiada prawa do ścigania Cię za naruszenie "miru
    domowego".

    > W jakim trybie takie pobieranie powinno się odbywać?
    > Czy protokolarnie?

    Tak. Jest specjalny protokół.

  • 7. Data: 2006-02-04 17:29:38
    Od: Pawel Marcisz <m...@o...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > To zagadnienie etyczne, a nie prawne.

    A art. 16 par. 2 kpk? Nie powinien poinformować o prawie do odmowy złożenia
    próbek? :-) Nie twierdzę, że było to nieodzowne i że zachodzi sankcja z par.
    1, ale czy nie powinien?

    Paweł Marcisz

  • 8. Data: 2006-02-04 22:34:09
    Od: macte animo<a...@k...pl>

    Mi się wydaje, że zasadniczo mozna od swiadka pobrać próbki pisma w trybie 192a
    kpk. Piszesz, że to nie było w tym trybie-skąd to wiesz???

    Art.16 kpk mówi o obowiązkach i uprawnieniach-fakt, że swiadek może być w
    późniejszym etapie postepowania podejrzanym nie jest moim zdaniem obowiązkiem
    ani uprawnieniem w mysl tego przepisu

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 9. Data: 2006-02-05 04:14:43
    Od: Pawel Marcisz <m...@o...pl>

    macte animo napisał(a):

    Zostawiaj, proszę, wrotki.

    > Mi się wydaje, że zasadniczo mozna od swiadka pobrać próbki pisma w trybie
    > 192a kpk. Piszesz, że to nie było w tym trybie-skąd to wiesz???

    Kto tak napisał i gdzie?

    > Art.16 kpk mówi o obowiązkach i uprawnieniach-fakt, że swiadek może być w
    > późniejszym etapie postepowania podejrzanym nie jest moim zdaniem obowiązkiem
    > ani uprawnieniem w mysl tego przepisu

    Miałem na myśli uprawnienie do odmowy dania próbki :-)

    Paweł Marcisz