  • 1. Data: 2007-06-25 06:58:07
    Temat: Odzyskanie zadatku
    Od: Jarek Kątnik <j...@k...pl>

    Witam, proszę o poradę lub kontakt do radcy we Wrocławiu który
    specjalizuje się w nieruchomościach i udziela konsultacji dla osób
    indywidualnych.

    Sytuacja:
    Podpisałem przedwstępna umowę notarialną na zakup domu jednorodzinnego
    i wpłaciłem zadatek. W umowie zapisane jest, że

    a) sprzedający do 30 czerwca dostarczy dokumenty poświadczające odbiór
    domu do użytkowania (że nie jest w budowie)
    b) 80% środków na zakup domu będzie pochodzić z kredytu

    Stan na dzisiaj (5 dni przed terminem) jest taki, że nie ma odbioru
    wody więc nie jest nawet złożony wniosek zgłaszający dom do
    użytkowania (a miasto ma 21 dni na jego rozpatrzenie).

    Kredyt mogę dostać tylko jeśli wniosek zlożę niezwłocznie, ponieważ
    moja żona jest w ciąży i za kilka miesięcy zwiększy się liczba osób na
    utrzymaniu i nie będę miał zdolności kredytowej. Chciałbym odstąpić od
    umowy z uznaniem winy sprzedającego i odzyskać podówjny zadatek.

    Sprzedający winę za opóźnienie zwala na MPWiK.

    Moje pytania:
    1) Czy w przypadku postępowania sądowego sprzedający może
    usprawidliwiać się iż nie wykonał umowy z powodu okoliczności, za
    które nie ponosi wyłącznej odpowiedzialności - tzn MPWiK nie wykonało
    przyłącza w terminie. Czy sąd uzna taki argument, co wtedy? Czy będę
    zmuszony do zakupu domu, na który mogę nie dostać kredytu?

    2) Jaka jest procedura odzyskania zadatku (najlepiej podwójnego)?
    Jakie są koszty i ile to może trwać? (Zakładając że sprzedający nie
    będzie chciał go dobrowolnie wypłacić).

    3) Czy taki dług można sprzedać, np firmie windykacyjnej? Jak tak to
    za ile?

  • 2. Data: 2007-06-25 15:04:36
    Temat: Re: Odzyskanie zadatku
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jarek Kątnik" <j...@k...pl> napisał w wiadomości
    .com...

> [...]
    > przyłącza w terminie. Czy sąd uzna taki argument, co wtedy? Czy będę
    > zmuszony do zakupu domu, na który mogę nie dostać kredytu?

    Może. Ale w mojej ocenie niczego to nie zmieni. Ty sie z nimi a nie MPWiK
    umawiałeś na termin.

    > 2) Jaka jest procedura odzyskania zadatku (najlepiej podwójnego)?
    > Jakie są koszty i ile to może trwać? (Zakładając że sprzedający nie
    > będzie chciał go dobrowolnie wypłacić)

    Pisemne wezwanie do dostarczenia dokumentów, w którym opisujesz fakt, że
    zwłoka skutkuje brakiem możliwości finansowania, więc tym samym nie masz
    wyjścia i musisz z ich winy zerwać umowę (by nie powiedzieli, że nie
    wiedzieli). Pisemne wypowiedzenie umowy z wnioskiem o zwrot zadatku. Pozew
    do sądu (koszt 2-8%) w zależności od trybu, ale moim zdaniem 2% (wiem, że
    nie całe 2%, ale nie chce mi się szukać, ile po zmianie :-)

    > 3) Czy taki dług można sprzedać, np firmie windykacyjnej? Jak tak to
    > za ile?

    Bez wyroku prawomocnego nie. Po wyroku nie opłaci Ci się.