  • 11. Data: 2002-12-21 02:46:20
    Temat: Re: co oznacza "co do zasady"
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarek Dyrkacz" <j...@a...net.pl> napisał w wiadomości
    news:au0cgs$dun$1@kujawiak.man.lodz.pl...

    > Ale wlasnie stwierdzenie:
    > Przedsiębiorcami, co do zasady, zostają osoby fizyczne pełnoletnie, które
    > nie zostały ograniczone w swojej zdolności do czynności prawnych nie
    > ogranicza wlasnie tej wolnosci?

    Stwierdzac mozna sobie duzo i namietnie. Na szczesci estwierdzenia jeszcze
    nie maja mocy prawnej.

    > Wprawdzie nie jestem w zadnej mierze fachowcem, ale pod linkiem
    > http://prawo.w.interia.pl/dg2.html mozna znalezc:
    >
    > "Elementem istotnym dla oceny, czy osoba fizyczna może być przedsiębiorcą,
    > jest zdolność do czynności prawnych tej osoby."

    Nie wiem - poprosic o jakieś uzasadnienie tego poglądu? Uzasadnienie poglądu
    przeciwnego juz chyba dosyć dobrze poznałeś :-)

    Depi.

  • 12. Data: 2002-12-21 02:50:15
    Temat: Odp: co oznacza "co do zasady"
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Depilator <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:au0kft$h1b$...@n...tpi.pl...
    > :-D
    >
    > --
    > Depi.

    :-)

    Sandra

  • 13. Data: 2002-12-21 11:36:29
    Od: Paweł Skarżyński <c...@p...gazeta.pl>

    > obojetnie co napiszesz :- )nie jesteś wstanie wszcząć wojny :-)
    No, tym razem tylo z 12 postów, ale naprawdę mi chodziło tylko o ten
    zwrot "co do zasady", a tu znowu odżyła dyskusja, na szczęście
    zakończona :D i :-)

    A swoją drogą pewnie już niedługo dowiemy się jak to jest jak ktoś
    zaskarży odmowę rejestracji przez małoletniego bądź też zarejestruje
    działalność.
    Portale tego nie przegapią, niestety trzeba będzie tego szukać w dziale
    ciekawostki...

    chester
    Wydzial Informatyki Politechniki Szczecinskiej
    http://setiatwips.republika.pl

  • 14. Data: 2002-12-21 11:38:37
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Skarżyński" <c...@p...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:atvsr6$541$1@news.gazeta.pl...
> [...]
    > które nie zostały ograniczone w swojej zdolności do czynności prawnych."
    >
    > Co w tym przypadku oznacza zwrot "co do zasady"?

    Zwracam uwagę na jeszcze istotniejszy fakt - jest napisane "zostają", a nie
    "mogą zostać". To jest zwykły opis realnej praktyki i trudno sie z tym nie
    zgodzić, że "zostają" faktycznie osobu pełnoletnie, nie ograniczone w

  • 15. Data: 2002-12-21 12:12:09
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Skarżyński" <c...@p...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:au1jf6$fr8$1@news.gazeta.pl...

    > A swoją drogą pewnie już niedługo dowiemy się jak to jest jak ktoś
    > zaskarży odmowę rejestracji przez małoletniego bądź też zarejestruje
    > działalność.

    Niechybnie tak się stanie - powody odmowy wpisu sa enumeratywnie wyliczone i
    nie ma w nich pozycji "wniosek złożyła osoba niepełnoletnia". Nie mozna zaś
    odmówić wpisu na innych podstawach.

    Depi.

  • 16. Data: 2002-12-21 12:43:48
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]
    > nie ma w nich pozycji "wniosek złożyła osoba niepełnoletnia". Nie mozna zaś

    Ja tylko w kwestii formalnej:) W zgłoszeniu do ewidencji jest rubryczka - nr.
    dowodu sobistego. Jak to obejść skoro niepełnoletni takiego dokumentu nie
    posiada? Co do zasady (takie fajne słowo) zgadzam się, że właściwie nie istnieją
    przepisy zakazujące lub odmawiające osobie niepełnoletniej prowadzenia
    działalności gospodarczej. Trudno mi jedna wyobrazić sobie taką sytuację w
    praktyce, chociażby z punktu widzenia kontrahentów - przecież najważniejsza jest
    dla nich pewność obrotu gospodarczego, w tym wypadku wątpliwa.

    Pozdrawiam świątecznie

    Ciacho

  • 17. Data: 2002-12-21 13:00:24
    Od: Paweł Skarżyński <c...@p...gazeta.pl>

    > Ja tylko w kwestii formalnej:) W zgłoszeniu do ewidencji jest rubryczka - nr.
    > dowodu sobistego. Jak to obejść skoro niepełnoletni takiego dokumentu nie
    > posiada?
    1. Może posiadać tzw. tymczasowy dowód osobisty od 17 roku zycia.
    2. Nie jestem prawnikiem, ale wydaje mi się, że albo tu powinien być
    numer dowodu prawnego opiekuna albo można spokojnie zostawić pustą tak
    jak się robi w PITach gdy coś nas nie dotyczy.

> [...]
    > praktyce, chociażby z punktu widzenia kontrahentów - przecież najważniejsza jest
    > dla nich pewność obrotu gospodarczego, w tym wypadku wątpliwa.
    Wszystko zależy od rodzaju działalności. W końcu taki artysta
    portretujący ludzi na ulicy nie musi być wiarygodny u kontrahentów, no nie?

    > Pozdrawiam świątecznie
    Również pozdrawiam.

    chester

  • 18. Data: 2002-12-21 13:26:00
    Od: c...@p...onet.pl

    > 1. Może posiadać tzw. tymczasowy dowód osobisty od 17 roku zycia.

    Jak najbardziej, ale co w wypadku gdy jest młodszy?

    > 2. Nie jestem prawnikiem, ale wydaje mi się, że albo tu powinien być
    > numer dowodu prawnego opiekuna albo można spokojnie zostawić pustą tak
    > jak się robi w PITach gdy coś nas nie dotyczy.

    Nr dowodu opiekuna m. zd. chyba nie, bo to nie on ma być wpisany do
    rejestru.Puste miejsce - w PITach to normalne, ale np. w KRS taka sytuacja już
    nie przechodzi.

    Znalazłem fragment artykułu C. Kosikowskiego "Pojęcie przedsiębiorcy w prawie
    polskim" w którym stwierdza, że:

    Przedsiębiorcą może być tylko osoba fizyczna o pełnej zdolności do czynności
    prawnych w rozumieniu art. 11 k.c. (osoba pełnoletnia). Osoba pełnoletnia
    częściowo ubezwłasnowolniona korzysta z kurateli i bez zgody jej przedstawiciela
    ustawowego nie może podejmować ważnych czynności prawnych polegających na
    zaciąganiu zobowiązania lub rozporządzaniu swoim prawem (art. 17 k.c.). Nie może
    zatem podejmować i wykonywać działalności gospodarczej. To samo dotyczy osoby
    niepełnoletniej."

    Szkoda, że nie mam teraz dojścia do całości może to by coś więcej wyjaśniło. Z
    drugiej strony natknąłem się kiedyś na orzeczenia SN które dopuszczały
    utworzenie spółki cywilnej przez osobę niepełnoletnią i jej matkę (oczywiście
    za zgodą sądu).
    I bądź tu człowieku mądry.

    Ciacho

  • 19. Data: 2002-12-21 14:21:11
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Jak najbardziej, ale co w wypadku gdy jest młodszy?

    No ale to juz łamię koncepcje, że z tego powodu nie można. Druk to tylko
    druk, choć w państwie rządzonym prze biurwokracje ma wielką niepisaną moc i
    jest czasem nie do obejscia. Ważne sa wymogi ustawowe, a tam nie ma
    "posiadanie dowodu osobistego".

    > Nr dowodu opiekuna m. zd. chyba nie, bo to nie on ma być wpisany do
    > rejestru.Puste miejsce - w PITach to normalne, ale np. w KRS taka
    sytuacja już
    > nie przechodzi.

    Na razie jeszcze nie w KRS - zacznijmy od tego.

> [...]
    Nie może
    > zatem podejmować i wykonywać działalności gospodarczej. To samo dotyczy

    No jest to jakiś pogląd, szkoda, że jego wyznawcy po prostu tak twierdżą,
    nie podpierająć się jakims klarownym wywodem. Wszyscy wiedzą, że osoba
    niepoełnoletnia nie ma pełnej zd. do cz.pr. ale co z tego? Jak i dlaczego
    miałoby to wpływac na jej prawo do wykonywania działolności? I czy na
    przykład działalność "nie podlegająca eweidencji", a jest taka jest ZAKAZANA
    dla niepełnoletnich??? Przeciez byłby to kompletny absurd.

    > Szkoda, że nie mam teraz dojścia do całości może to by coś więcej
    wyjaśniło.

    No właśńie obawiam się, że niewiele by sie wyjaśniło.

    > drugiej strony natknąłem się kiedyś na orzeczenia SN które dopuszczały
    > utworzenie spółki cywilnej przez osobę niepełnoletnią i jej matkę
    (oczywiście
    > za zgodą sądu).

    No jest to oczywiste. Jeśłi wszystki wymogi sa spełnione, to czemu niby nie?

    Możliwe, że trafiliśmy tu na jakiś "spór w doktrynie" :-))))

    Depi.

  • 20. Data: 2002-12-21 14:30:13
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    c...@p...onet.pl napisa_(a):

    > Jak najbardziej, ale co w wypadku gdy jest młodszy?

    Dowód można teraz mieć chyba od 13 lat.

    KG