  • 1. Data: 2011-03-16 15:33:41
    Temat: Odkupienie uzywanego oprogramowania ?
    Od: " THX" <j...@g...pl>

    Mamy pewien podmiot jako naszego podwykonawcę usług księgowych, do których
    tenże podmiot (nasz usługobiorca) stosuje program księgowy zainstalowany na
    ich komputerze (naszego podwykonawcy).
    Chcielibysmy odkupić ten program (licencję) celem przeniesienia na nasz
    własny komputer w naszym własnym biurze.
    No i pojawia sie problem z producentem programu (krajowa firma).
    Możemy program owszem kupić "nowy" (i jeszcze na dodatek ręcznie przez papier
    przenosić dane).
    Pytanie:
    Czy producent oprogramowania może w taki sposób ograniczać warunki zbycia
    oprogramowania (licencji)?
    Wiem, że winienem wczytać się w licencję oprogramowania, ale nie mam jej
    jeszcze (bo nie nasza ;)).
    Jak dla mnie oprogramowanie to podobny towar do samochodu czy obrabiarki:
    Mogę sprzedać używane kiedy mi sie podoba, prawda?
    A co z softwarem, czy podobne ograniczenia to "radosna twórczość" producenta
    softu lub może nawet jego P.H.??
    THX

  • 2. Data: 2011-03-16 16:29:49
    Temat: Re: Odkupienie uzywanego oprogramowania ?
    Od: Piotr <m...@k...com>

    W dniu 16.03.2011 16:33, THX pisze:
    > Jak dla mnie oprogramowanie to podobny towar do samochodu czy obrabiarki:
    > Mogę sprzedać używane kiedy mi sie podoba, prawda?
    Tyle, że kupujesz samochód, a nie licencje zawalającą na używanie samochodu.

  • 3. Data: 2011-03-16 20:23:20
    Od: KRZYZAK <k...@k...pl>

    Dnia Wed, 16 Mar 2011 17:29:49 +0100, Piotr napisał(a):

    > Tyle, że kupujesz samochód, a nie licencje zawalającą na używanie samochodu.

    Podobnie kupujesz egzemplarz programu, a nie licencje zezwalajaca na
    uzywanie programu.

    --
    usenet jest dla mieczakow
    (irc.freenode.net)

  • 4. Data: 2011-03-16 22:36:07
    Od: Piotr <m...@k...com>

    W dniu 16.03.2011 21:23, KRZYZAK pisze:
    > Podobnie kupujesz egzemplarz programu, a nie licencje zezwalajaca na
    > uzywanie programu.

    Na właśnie nie. Oprogramowanie to rzecz niematerialna. Wbrew powszechnej
    opinii kupuje się licencje oraz ewentualnie nośnik z programem, a nie
    program jako taki. Oprogramowanie jest licencjonowane, a nie sprzedawane
    mimo, że idziesz do sklepu i mówisz, że chcesz kupić Windowsa.

    Używasz Windowsa, poszukaj na dysku pliku eula.txt (w Win XP jest w
    WINDOWS\system32\eula.txt) tam nawet wprost napisali:
    "*Prawa własności*, prawa autorskie i inne prawa własności
    intelektualnej *do OPROGRAMOWANIA należą do Producenta*, firmy MS i jej
    dostawców (łącznie z firmą Microsoft Corporation). *OPROGRAMOWANIE jest
    licencjonowane, nie sprzedawane*."

  • 5. Data: 2011-03-16 22:59:59
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin Piotr

> [...]
    > program jako taki. Oprogramowanie jest licencjonowane, a nie sprzedawane
    > mimo, że idziesz do sklepu i mówisz, że chcesz kupić Windowsa.

    Idę do sklepu, płacę, dostaje pudełko. Nikt mnie nie informuje, że nie
    mogę tego odsprzedać, bo coś tam.

> [...]
    > OPROGRAMOWANIA należą do Producenta*, firmy MS i jej dostawców (łącznie
    > z firmą Microsoft Corporation). *OPROGRAMOWANIE jest licencjonowane, nie

    A co mnie obchodzi jakaś eula.txt? Jakie to ma umocowanie prawne?

  • 6. Data: 2011-03-16 23:07:04
    Od: RadoslawF <r...@o...pl>

    Dnia 2011-03-16 23:36, Użytkownik Piotr napisał:

> [...]
    > intelektualnej *do OPROGRAMOWANIA należą do Producenta*, firmy MS i jej
    > dostawców (łącznie z firmą Microsoft Corporation). *OPROGRAMOWANIE jest

    Z jednej strony masz rację, z drugiej tekst licencji nie jest
    ważniejszy niż nasze prawo.
    A wracając do wątku mam wątpliwości czy wymieniony podwykonawca zechce
    wam sprzedać coś co sam jeszcze będzie używał ?
    Czyli i tak zostaje zakup nowej licencji od "producenta".

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2011-03-16 23:20:10
    Od: Piotr <m...@k...com>

    W dniu 16.03.2011 23:59, to pisze:
    > Idę do sklepu, płacę, dostaje pudełko. Nikt mnie nie informuje, że nie
    > mogę tego odsprzedać, bo coś tam.
    >
    > A co mnie obchodzi jakaś eula.txt? Jakie to ma umocowanie prawne?
    Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych
    Art. 1.
    2. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
    1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi
    (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz *programy*
    *komputerowe*);

    Art. 41.
    1. Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej:
    1) *autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze*
    dziedziczenia lub na podstawie *umowy*;
    (...)
    2. *Umowa* o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o
    korzystanie z utworu, zwana dalej ,,licencją", *obejmuje pola*
    *eksploatacji wyraźnie w niej wymienione*.

  • 8. Data: 2011-03-16 23:33:31
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2011-03-16 23:59, to pisze:
    > begin Piotr

    > Idę do sklepu, płacę, dostaje pudełko. Nikt mnie nie informuje, że nie
    > mogę tego odsprzedać, bo coś tam.

    > A co mnie obchodzi jakaś eula.txt? Jakie to ma umocowanie prawne?

    Tym bardziej, że nie dostałeś tego towaru za darmo tylko wywalileś na to
    pieniądze. Prawda?

    --
    animka

  • 9. Data: 2011-03-16 23:35:38
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2011-03-16 23:36, Piotr pisze:

> [...]
    > intelektualnej *do OPROGRAMOWANIA należą do Producenta*, firmy MS i jej
    > dostawców (łącznie z firmą Microsoft Corporation). *OPROGRAMOWANIE jest

    Jak to? Nie jest sprzedawane? A ja wywaliłam tyle pieniędzy na Windows 7.

    --
    animka

  • 10. Data: 2011-03-16 23:51:39
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/16/2011 5:59 PM, to wrote:
    > Idę do sklepu, płacę, dostaje pudełko. Nikt mnie nie informuje, że nie
    > mogę tego odsprzedać, bo coś tam.

    możesz.
    ale wartość tego jest niewielka.
    góra 5 zł