  • 1. Data: 2004-01-22 16:22:17
    Temat: OC w czasie gdy pojazd został skaradziony(może trochę długawe)
    Od: "Jurek H." <h...@o...pl>

    Mam taki oto problem: w zeszłym roku 8 września skradziono mi samochód,
    który miał opłaconą I ratę OC a termin następnej przypadał na dzień 19
    września tegoż roku. W dniu 8 września zgłosiłem rzecz na policji, która
    "rozpoczęła czynności", na drugi dzień byłem u agenta, który ubezpiecza mi
    min. auto i tu uzyskałem informację cyt.: jak nie znajdą i dostanie pan
    postanowienie o umorzeniu to proszę wyrejestrować auto i dokumenty i
    dokumenty przefaksowac do odzdziału PZU i to będzie wszystko ponieważ auto
    ukradziono przed obowiązkiem wpłacenia drugiej składki. I tak po ok. 2,5
    miesiącach zrobiłem gdy otrzymałem postanowienie o umorzeniu. Jednak PZU
    wystąpił do mnie o zapłacenie części drugiej raty za okres od 19 września do
    momentu wyrejestrowania auta, powołując się na rozporządzenie ministra
    finansów z dnia 24,03,2000 Par.9 ustęp drugi
    http://www.prometeusz.com.pl/prawo/ockom.htm, oraz na par 10 ust.3 zwiazany
    z powyższym. Ja jestem zdania że jeżeli rozporządzenie cytowane wyżej mówi
    że: § 9. Umowa ubezpieczenia OC ulega rozwiązaniu:
    1) z upływem okresu, na który została zawarta,
    2) z chwilą wyrejestrowania pojazdu,
    3) w przypadkach określonych w § 8 ust. 4,
    4) z chwilą udokumentowania trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu w
    okolicznościach nie powodujących zmiany posiadacza,
    5) z dniem odstąpienia od umowy w przypadku określonym w § 8 ust. 3.

    to w moim przypadku powinien być zastosowany punkt 4 tego paragrafu czyli do
    dnia zgłoszenia na policję ponieważ to jest udokumentowana data utraty
    posiadania,
    PZU uważa że w takim przypadku musiało by zapłacić za ewentualną szkodę
    wyrządzoną przez złodzieja, ale mnie to przecież nie powinn obchodzić,
    złodziej kradnie na własną odpowiedziałność chyba...?
    bardzo proszę szanownych uczestników grupy o komentaż lub ewentualne
    naprowadzenie mnie na właściwy tor rozumowania.
    Pozdrawiam Wszystkich, a wszczególności Tych którzy mają auta ubezpieczone w
    PZU ubezpieczacie również złodzieji!!!!!!
    Jeszcze raz pozdrawiam Jurek H

  • 2. Data: 2004-01-22 17:35:10
    Od: "Leszek" <l...@u...fm>

    Użytkownik "Jurek H." <h...@o...pl> napisał w wiadomości

    > to w moim przypadku powinien być zastosowany punkt 4 tego paragrafu
    czyli do
    > dnia zgłoszenia na policję ponieważ to jest udokumentowana data utraty
    > posiadania,

    Mylisz umowę z ratą. Umowa może ulec rozwiązaniu ale za zaległą umowę
    której opłacenie PZU rozłożyło Ci na raty trzeba zapłacić.

    Pozdr
    Leszek

  • 3. Data: 2004-01-22 19:24:41
    Od: "Jurek H." <h...@o...pl>

    zgadzam się ale tę część raty za który okres umowa obowiązywała, a
    obowiązywała do czasu utraty pojazdu, a nie za cały okres, zresztą oni
    wyliczyli mi też tylko część raty ale do dnia wrejestrowania pojazdu a nie
    do daty utraty

  • 4. Data: 2004-01-22 22:14:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Leszek" <l...@u...fm> napisał w wiadomości

    > Mylisz umowę z ratą. Umowa może ulec rozwiązaniu ale za zaległą umowę
    > której opłacenie PZU rozłożyło Ci na raty trzeba zapłacić.

    Moim zdaniem nie masz racji, bo to nie była zaległa rata. Umowa powinna
    wygarnąć w chwili utraty pojazdu, a zatem jeśli termin wpłaty kolejnej
    raty upływał 19 września, to należy po prostu policzyć tak, że należy się
    składka za okres do utraty pojazdu i sprawdzić, czy pierwsza rata
    wystarczy. jak nie, to różnica jest do dopłacenia.

  • 5. Data: 2004-01-23 15:47:18
    Od: "Jurek H." <h...@o...pl>

    właśnie tak mi się wydaje!!! ja nie kwestionuje że dopłacic należałoby ale
    kwestionuję datę wygaśnięcia umowy która wg rozporządzenia cytowanego
    powinna być zgodna z datą utraty pojazdu, a nie wyrejestrowania go!
    pozdrawiam

  • 6. Data: 2004-01-26 17:43:00
    Od: "Leszek" <l...@u...fm>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:bupoej$gbg$8@news.onet.pl...

    > Moim zdaniem nie masz racji, bo to nie była zaległa rata.

    Była. Umowę zawiera się na rok i płaci się z góry. PZU rozkłada to na
    raty i trzeba je zapłacić a dopiero potem domagać się zwrotu.

    Pozdr
    Leszek

  • 7. Data: 2004-01-26 22:05:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Była. Umowę zawiera się na rok i płaci się z góry. PZU rozkłada to na
    > raty i trzeba je zapłacić a dopiero potem domagać się zwrotu.

    Masz moim zdaniem tylko częściowo rację. Oczywiście umowę zawiera się na
    rok. Oczywiście powinien zapłacić rację. No ale skoro już w czasie zapłaty
    II raty miał zasadne roszczenie o zwrot sporej jej części, to moim zdaniem
    mógł sobie tę należność potrącić z wpłacanej raty. W konsekwencji moim
    zdaniem wychodzi na to, że miał prawo wpłacić tylko za okres
    ubezpieczenia.