  • 1. Data: 2005-01-13 18:38:20
    Temat: Nagranie jako dowod
    Od: "aqar" <a...@o...pl>

    Witam,

    Mam pytanie czy nagranie zapisane na tasmie czy tez w postaci elektronicznej
    moze stanowic dowod w sprawie sadowej ? Podstawe do rozpoczecia sledztwa ?

    Czy w sytuacji, gdy sasiad nieustanie grozi a policja rozklada rece, bo nie ma
    swiadkow to czy nagranie np. telefonem komorkowym, czy tez "zwyklym" dyktafonem
    moze pomoc ?
    Czy postepujac w ten sposob nie narazam sie na
    "kontratak" osoby nagranej ? Czy to zgodne z polskim prawem ?

  • 2. Data: 2005-01-13 18:43:40
    Temat: Re: Nagranie jako dowod
    Od: Arek <a...@e...net>

    aqar rzecze:
    > Mam pytanie czy nagranie zapisane na tasmie czy tez w postaci elektronicznej
    > moze stanowic dowod w sprawie sadowej ? Podstawe do rozpoczecia sledztwa ?

    Tak

    > Czy w sytuacji, gdy sasiad nieustanie grozi a policja rozklada rece, bo nie ma
    > swiadkow to czy nagranie np. telefonem komorkowym, czy tez "zwyklym" dyktafonem
    > moze pomoc ?

    Może ale nie musi

    > Czy postepujac w ten sposob nie narazam sie na
    > "kontratak" osoby nagranej ?

    Nie.

    > Czy to zgodne z polskim prawem ?

    Tak.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    www.hipnoza.info

  • 3. Data: 2005-01-13 18:57:37
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > Czy w sytuacji, gdy sasiad nieustanie grozi a policja rozklada rece, bo nie ma
    > swiadkow to czy nagranie np. telefonem komorkowym, czy tez "zwyklym" dyktafonem
    > moze pomoc ?

    Moze ... ale to decyzja zalezna od sedziego. W praktyce od jego humoru,
    albo koloru twojego krawata.

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 4. Data: 2005-01-13 19:04:29
    Od: "La Carola" <h...@w...pl>

    AFAIK w polskim prawie obowiązuje tzw. zasada bezpośredniości dowodu, na
    którą uwielbia się powoływać Sąd Najwyższy i na któą powoływał się w głośnej
    sprawie bójki nad rzeką koło Warki szkodząc w sposób ewidentny oskarżonym.
    ALe to była trochę inna sytuacja, bo chodziło o nagrane na tasmie przyznanie
    się do winy prawdziwych sprawców czynu, któzy jednak nie potwierdzali tego w
    sądzie i stąd powoływanie się na wspomnianą zasadę.
    Myślę, że w Twoim przypadku sąd może być przychylny ponieważ tego typu
    dowody właśnie w ten sposób się zdobywa i wydaje mi się, że zdecydowanie są
    one podstawą do wszczęcia śledztwa a potem, jeśli w toku śledztwa zostaną
    zabezpieczone, mogą być dowodem w sprawie przeciwko sąsiadowi.

    Oby sąsiad nie nękał dalej ;)

    daj znać,jak się potoczyła sprawa

    Pozdrawiam

    Karola

  • 5. Data: 2005-01-13 19:57:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Jan 2005, aqar wrote:
    [///]
    >+ Czy w sytuacji, gdy sasiad nieustanie grozi a policja rozklada rece, bo nie ma
    >+ swiadkow

    wKF: czy w sprawie karnej (jak rozumiem o taką chodzi ?) przypadkiem
    nie jest tak że poszkodowany ma "normalnie" status świadka ??
    Bo jak rozumiem nagranie byłoby tylko dowodem świadczącym za
    prawdziwością świadka "mającego interes".
    Coś źle ująłem ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2005-01-13 21:07:39
    Od: Marta Wieszczycka <m...@d...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > Bo jak rozumiem nagranie byłoby tylko dowodem świadczącym za
    > prawdziwością świadka "mającego interes".

    Zastanawiam się, o co Ci mogło chodzić...
    --
    MArta
    m...@d...pl

  • 7. Data: 2005-01-13 22:04:55
    Od: "La Carola" <h...@w...pl>

    tak..jeśli chodzi o poszkodowanego, jak go nazywasz (prawidłowe okreslenie
    to pokrzywdzony), to w trakcie procesu karnego ma on status świadka i jako
    świadek zeznaje. Może oczywiście być również oskarżycielem posiłkowym (wtedy
    gdy jest to związane z zadoścuczynieniem i innymi sprawami zahaczającymi o
    grunt prawa cywilnego, tutaj nieistotnymi) a także występować niejako po
    stronie oskarżenia w przypadku przestępstw prywatnoskargowych, któych w
    polskim prawie karnym jest niewiele.

    A dowód w sprawie nie jest dowodem świadka, tylko obrony lub oskarżenia.
    W tym przypadku nagranie jest dowodem w sprawie (dowodem oskarżenia)
    podobnie jak dowodem w sprawie są zeznania świadka- pokrzywdzonego oraz
    innych świadków jeśli tacy są.
    Na podstawie tych dowodów sędzia wydaje orzeczenie.

    Karola

    --
    ***
    "Są pokusy, z którymi nie można walczyć. Trzeba się odwrócić i uciekać"

  • 8. Data: 2005-01-14 00:51:55
    Od: "aqar" <a...@o...pl>

    > Oby sąsiad nie nękał dalej ;)

    Sprawa niedotyczy mnie. Powiem inaczej :) nie dotyczy nawet nikogo z moich
    znajomych.
    Mianowicie : udzielam sie na innym forum, gdzie ktos zastanawia sie nad zakupem
    telefonu komorkowego z mozliwoscia nagrywania.
    Zaznacza jednak, iz najbardziej zalezy mu na takich parametrach aby moc dokonac
    tego "z ukrycia" - co swiadczy, wedlug mnie, na niemoralne wykorzystanie.

    A uwazam, jako osoba nie znajaca sie na paragrafach, ze mimo wszystko takie
    postepowanie lamie polskie prawo.

    W odpowiedzi, na moj post, krytkujacy takie postepowanie, zostala mi
    przedstawiona wersja, jaka tutaj poruszylem niejako w imieniu innej osoby.
    Mnie jednak interesuje aspekt prawny, a nie techniczne rozwiazanie i jego
    problem.

    > daj znać,jak się potoczyła sprawa

    Tak wiec reasumujac. Jest to okreslmy fikcyjna sytuacja, jednakze rozwiala
    pewne moje watpliwosci.
    Gdzies wyczytalem, ze nagranie amatorskie nie moze zostac uzyte jako dowod.
    Teraz widze, ze albo prawo uleglo zmianie, albo zasiegnalem wowczas zlych
    informacji.

    Dziekuje za pomoc.

    Aqar

  • 9. Data: 2005-01-14 01:05:32
    Od: "aqar" <a...@o...pl>

    > Zastanawiam się, o co Ci mogło chodzić...

    Pierwsza czesc pytania niejako zrozumialem, ale z druga mam problem.
    Nie mam wyksztalcenia prawniczego, a i nacodzien niewiele mam z nim
    doczynienia, tak wiem o ile mozna - prosciej prosze.

    Dziekuje za zainteresowanie, dodam moze iz sytuacja jest "fikcyjna" i
    interesowala mnie sama idea dowodu i sposobu jego zdobycia jakim jest nagrana
    rozmowa. O tym co mnie zaintrygowalo aby udac sie z tym tutaj wyjasnilem kilka
    postow wczesniej.
    Niemniej jednak z mila checia poczytam co na ten temat sadzicie.

    pozdrawiam

    Agar

  • 10. Data: 2005-01-14 09:50:33
    Od: "La Carola" <h...@w...pl>

    oki, kilka postów niżej jest moja odpowiedź...jeśli chcesz jeszcze coś to
    chętnie odpowiem w miarę swoich możliwości :)

    karola

    --
    ***