  • 1. Data: 2006-01-19 14:12:24
    Temat: Mieszkanie wybudowane z udziałem środków KFM - problem (długie)
    Od: "..:: sjf ::.." <s...@u...org.invalid>

    Witam,

    Mam mieszkanie lokatorskie wybudowane z udziałem środków Krajowego
    Funduszu Mieszkaniowego Banku Gosp. Krajowego. Oczywistym jest, że umowa
    kredytowa zawarta jest pomiędzy bankiem a spółdzielnią mieszkaniową, a
    ja (i inni lokatorzy) płacę miesięczne raty na konto spółdzielni.
    Jakiś czas temu zadaliśmy spółdzielni pytanie (pisemnie) o wysokość
    pozostałego do spłaty kredytu przypadającą na każdego z nas oraz
    przewidywany okres jego spłaty. W odpowiedzi dostaliśmy indywidualne
    wyliczenie kredytu na każde mieszkanie (każdy na swoje) oraz informację,
    że na podstawie informacji z Banku Gosp. Krajowego (i tutaj podana
    sygnatura pisma z BGK) okres spłaty wynosi 49lat(!).
    I tutaj zaczyna się problem - z ustawy o Krajowym Funduszu Mieszkaniowym
    przy BGK - a dokładniej z rozporządzenia RM wskazanego przez tą ustawę -
    wynika, że wysokość udzielonego kredytu i miesięczna rata spłaty musi
    być tak ustalona, by umożliwić spłatę kredytu w okresie nie dłuższym niż
    35 lat z uwzględnieniem okresu karencji w spłacie tegoż kredytu (okres
    karencji wynosi bodaj maks. 30 miesięcy). Zresztą, znając miesięczną
    ratę jaką płacę oraz podaną przez spółdzielnię wysokość kredytu jaki
    pozostał mi do spłaty wychodzi mi okres spłaty 27 lat, a nie 49(!).

    I teraz moje pytania:
    1) Czy ja jako lokator (ewentualnie wszyscy lokatorzy zbiorczo) mogę
    wystąpić do spółdzielni o odpis pisma z BGK, z którego wynika 49-letni
    okres spłaty kredytu?
    2) Czy mam (mogę mieć) wgląd w umowę zawartą pomiędzy BGK a spółdzielnią?
    3) Czy mogę mieć wgląd w przesyłane co miesiąc z banku informacje o
    wysokości pozostałego do spłacenia kredytu (zapis ustawowy)?
    4) Czy pomimo zapisów ustawy i rozporządzenia RM o maks. okresie spłaty
    kredytu bank mógł zawrzeć ze spółdzielnią umowę na okres dłuższy niż 35lat?
    5) A może wszystko jest w porządku lecz spółdzielnia próbuje od nas
    wyłudzić pieniądze i stąd podany dłuższy okres spłaty?

    --
    Szczepan J. Fijał :: sjf @ 50°07' 18°58'
    xmpp:s...@c...pl | tlen:sjf | gg:2604451 | skype:s.fijal?call