  • 1. Data: 2013-04-18 22:29:19
    Temat: Małżonek osoby prowadzącej DG na umowę-zlecenie a składka ZUS
    Od: Nix <v...@w...pl>

    Witam

    Chcę poruszyć dość kontrowersyjną i wzbudzającą niemałe emocje kwestię,
    tj. jak ma być traktowany w świetle przepisów i interpretacji ZUS
    Małżonek osoby prowadzącej DG na umowę-zlecenie...

    Sporo poczytałem o kwestii członka najbliższej rodziny jako "osoby
    współpracującej" z osobą prowadzącą DG, osoba współpracująca miałaby
    podlegać pod pełną składkę tak jak osoba prowadząca DG, jednak
    w kilku miejscach widzę coś zgoła innego, dotyczy to umowy-zlecenia:
    np. tu:

    http://m.money.pl/wiadomosci/artykul/zatrudnianie;cz
    lonkow;rodziny;w;malej;firmie,247,0,1124855.html

    cytat :

    "Za osoby współpracujące (członków rodziny) zatrudnione na etacie, na
    umowę o dzieło lub pracujące nieodpłatnie, przedsiębiorca musi zapłacić
    składkę ZUS analogiczną jak za przedsiębiorcę. Osób współpracujących nie
    dotyczy ZUS preferencyjny, dlatego trzeba opłacać składkę nie mniejszą,
    niż wyliczoną od 60 procent przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w
    poprzednim kwartale (tzw. duży ZUS). Obecnie jest to kwota w granicach
    950 zł. Warto pamiętać, że składka ZUS za osobę współpracującą nie
    zależy od wysokości jej wynagrodzenia, więc sytuacja jest opłacalna, gdy
    osoba współpracująca ma wysokie zarobki.

    Natomiast gdy osoba współpracująca jest zatrudniona przez przedsiębiorcę
    na podstawie odpłatnej umowy zlecenia, sposób opłacania składek ZUS jest
    taki sam, jak w przypadku osób niespokrewnionych. W tej sytuacji członek
    rodziny wykonujący pracę na rzecz przedsiębiorcy jest traktowany jak
    zwykły zleceniobiorca, a nie jak osoba współpracująca."

    Jaka jest obecnie prawdziwa sytuacja ? Pytam "obecnie" bo to się może
    zmieniać (prawie) jak w kalejdoskopie...

    pzdr! Nix

    Nix2

  • 2. Data: 2013-04-18 22:40:19
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Nix wrote:

    > Jaka jest obecnie prawdziwa sytuacja ? Pytam "obecnie" bo to się może
    > zmieniać (prawie) jak w kalejdoskopie...

    Ja tam widzę jedno wielkie pomieszanie zleceniobiorców
    ze zleceniodawcami. Większość tych twierdzeń jest prawdziwa
    warunkowo tzn jak zachodzi coś jeszcze o czym nikt nie wspomina.
    Nie wspomniano tez, że koszt pracy członka rodziny nie będzie
    kosztem w działalności itd.
    Może napisz jaki konkretnie interesuje Cię przypadek.
    Kto prowadzi działalność i jakie płaci składki - kto dla niego pracuje,
    jakie łączą ich więzy rodzinne, a jakie w ramach tej roboty.

  • 3. Data: 2013-04-18 22:51:00
    Od: Nix <v...@w...pl>

    W dniu 2013-04-18 22:40, cef pisze:

> [...]
    > Kto prowadzi działalność i jakie płaci składki - kto dla niego pracuje,
    > jakie łączą ich więzy rodzinne, a jakie w ramach tej roboty.

    Cytowałem fragment wspominający wyłącznie o kwestii ZUS, faktycznie
    widziałem zapisy że koszt pracy członka rodziny nie może być
    przyjmowany jako koszt działalności, ale to następna kwestia- podatkowa.

    Chodzi o taki przypadek:

    Małżeństwo ze wspólnością majątkową, zamieszkujące razem i prowadzące
    wspólne gospodarstwo domowe.
    Żona prowadzi jednoosobową DG, oprócz tego ma "etat" więc z tytułu DG
    płaci dla ZUS tylko składkę zdrowotną.
    Mąż ma z DG żony umowę - zlecenie ( zakres umowy chyba nie ma tu nic do
    rzeczy, jest to "płatna" umowa na kwotę 200zł miesięcznie, jest to pomoc
    w prowadzeniu DG)

    Czy mąż płaci na zasadach jak każdy "zwykły" zleceniobiorca ( czyli
    mało) czy też jako osoba współpracująca ( czyli dużo ) - pełną składkę w
    wysokości ponad 1000zł ?

    pzdr! Nix

  • 4. Data: 2013-04-18 23:03:17
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Nix wrote:

> [...]
    >
    > Czy mąż płaci na zasadach jak każdy "zwykły" zleceniobiorca ( czyli
    > mało) czy też jako osoba współpracująca ( czyli dużo ) - pełną

    Oczywiście, że mąż jest traktowany jako osoba współpracująca w kwestii zus.
    Powinien być zgłoszony jako osoba współpracująca i takie składki się należą.
    Kwota zlecenia nie jest istotna (nie jest też kosztem w DG żony)
    Po co w ogóle takie zlecenie?
    Jeśli do zdrowotnego, to mąż jest ubezpieczony (po zgłoszeniu) jako
    małżonek i bez zlecenia.

  • 5. Data: 2013-04-19 08:47:51
    Od: Nix <v...@w...pl>

    W dniu 2013-04-18 23:03, cef pisze:

> [...]
    > Po co w ogóle takie zlecenie?
    > Jeśli do zdrowotnego, to mąż jest ubezpieczony (po zgłoszeniu) jako

    A w świetle cytowanego materiału jest dokładnie odwrotnie, tzn. że co
    jest, te informacje są zmyślone?

    Tu jest inny link, jednak dokładnie te same informacje:

    "Co do tytułu ubezpieczenia nie ma natomiast żadnych zastrzeżeń w
    przypadku zatrudnienia członka rodziny na podstawie umowy zlecenia. W
    takiej sytuacji fakt prowadzenia wspólnego gospodarstwa domowego przez
    osobę wykonującą zlecenie oraz przedsiębiorcę jest bez znaczenia.

    Obowiązek ubezpieczeń z tytułu zlecenia wykonywanego przez członka
    rodziny ustala się na zasadach określonych dla zleceniobiorców.

    Jeśli więc przedsiębiorca zawrze np. z żoną umowę zlecenia, to powinien
    za nią opłacać składki ZUS tak jak za każdego innego zleceniobiorcę. W
    przypadku gdy osoba prowadząca pozarolniczą działalność zatrudnia na
    podstawie umowy zlecenia członka swojej rodziny, osoba zatrudniona
    podlega ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu jako
    zleceniobiorca, a nie jako osoba współpracująca w firmie."

    http://www.gofin.pl/17,2,109,109764,zus-za-zatrudnio
    nych-w-firmie-czlonkow-rodziny.html

    Co ciekawe, podany jest także kod ZUS osoby na umowie-zleceniu, inny niż
    kod osoby współpracującej ...

    A po co w ogóle takie zlecenie? Właśnie, ważne pytanie-odpowiadam
    precyzyjnie : po to żeby mąż
    mógł żonie pomagać w działalności i było to zgodnie z prawem.
    A może widzisz inne, bardziej korzystne rozwiązanie?

    pzdr Nix

  • 6. Data: 2013-04-19 10:54:49
    Od: Nix <v...@w...pl>

    W dniu 2013-04-19 08:47, Nix pisze:
> [...]

    A tu jest zupełnie świeża dyskusja i wynika z niej jasno
    że dla umowy zlecenia w w/w sytuacji Mąż NIE jest osobą współpracującą
    odprowadza składki jak każdy "obcy" zleceniobiorca...

    http://www.forum.gofin.pl/o.php?id=722916&f=wsp%F3%B
    3pracuj%B1ca

    pzdr! Nix

  • 7. Data: 2013-04-19 11:30:21
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 19-04-2013 10:54, Nix pisze:

> [...]
    > że dla umowy zlecenia w w/w sytuacji Mąż NIE jest osobą współpracującą
    > odprowadza składki jak każdy "obcy" zleceniobiorca...

    I ma to sens, patrzac na art. 8 ustep 1,2,2a i 11 Ustawy o SUS.

    --
    Adam

  • 8. Data: 2013-04-19 11:58:36
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    elephanto wrote:

    3pracuj%B1ca

    > I ma to sens, patrzac na art. 8 ustep 1,2,2a i 11 Ustawy o SUS.

    Ale jak patrzę na sam tylko ust 11, to zleceniobiorca automagicznie
    jest osoba współpracującą i nic go nie chroni od składek.
    Ciekawostką jest fakt, że google wypluwa też jakieś uwagi osób, które
    wiedzą ta (o nie podleganiu pod współpracę przy zleceniu)
    dzielą się po jakichś szkoleniach zusowskich

  • 9. Data: 2013-04-19 12:05:03
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 19-04-2013 11:58, cef pisze:

> [...]
    > wiedzą ta (o nie podleganiu pod współpracę przy zleceniu)
    > dzielą się po jakichś szkoleniach zusowskich

    Ale czy wtedy ustep 2 i zastrzezenie z ustepu 1, nie bylyby zbedne?
    Po co zastrzegac, skoro z ustepu 11 obowiazek traktowania pracownika
    jako osobe wspolpracujaca wynika automagicznie?

    --
    Adam.

  • 10. Data: 2013-04-19 12:14:48
    Od: Nix <v...@w...pl>

    W dniu 2013-04-19 12:05, elephanto pisze:

    > Ale czy wtedy ustep 2 i zastrzezenie z ustepu 1, nie bylyby zbedne?
    > Po co zastrzegac, skoro z ustepu 11 obowiazek traktowania pracownika
    > jako osobe wspolpracujaca wynika automagicznie?

    Fajnie że dyskusja się rozwija :)

    A z innej beczki : Czy jeśli zapytam o tę kwestię na infolinii ZUS-u
    to otrzymam konkretną odpowiedź czy też będę odsyłany i zwodzony
    kwestiami "a to zależy" itp. itd ?

    pzdr! Nix