  • 1. Data: 2011-07-19 18:43:17
    Temat: Konkurs/losowanie na blogu
    Od: Technolog <t...@g...com>

    Witam, chciałbym na moim anonimowym blogu zorganizować konkurs, w którym
    wygraną byłaby nagroda rzeczowa o niewielkiej wartości (20-50 zł) wraz z
    wysyłką. Nagrodzeni byliby użytkownicy Facebooka, którzy danego dnia byliby
    na liście lubiących blog.

    Zasady chciałem oprzeć o wyniki jakiejś gry losowej, np. lotto, czyli
    najpierw podaję reguły liczenia, następuje losowanie, liczę według reguł i
    wyłaniam zwycięzcę. Przykładowo: mnożę pierwszą wylosowaną liczbę przez
    drugą, do iloczynu doidaję pozostałe liczby losowania dużego lotka. Mamy
    sumę, którą którą dzielimy przez liczbę użytkowników na Facebooku, reszta z
    dzielenia wskazuje zwycięzcę liczonego według zrzutu ekranu z listy
    lubiących.

    Jednak coś czytałem, że taki konkurs może być nielegalny? Że powinienem
    mieć zgodę Izby Celnej, czy innego urzędu? Jak to wygląda i jak
    zorganizować taki konkurs, żeby nikt się nie mógł doczepić, a ja nie
    musiałbym dopełniać żadnych formalności?

    Będę wdzięczny za pomoc.
    Wasze zdrowie!

  • 2. Data: 2011-07-19 18:55:16
    Temat: Re: Konkurs/losowanie na blogu
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-07-19 20:43, Technolog pisze:
    > Witam, chciałbym na moim anonimowym blogu zorganizować konkurs, w którym

    Anonimowy blog? Na Pejsbuku? Daj spokój, organy naszego śmiesznego kraju
    nigdy nie dojdą do "windowajcy" :)

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2011-07-19 22:14:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Anonimowy blog? Na Pejsbuku? Daj spokój, organy naszego śmiesznego kraju
    > nigdy nie dojdą do "windowajcy" :)

    Ustalenie sparwcy, to akurat w takim wypadku specjalnie trudne nie będzie.
    Choćby poprzez zapytanie zwyciężcy.

  • 4. Data: 2011-07-19 22:26:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Technolog" <t...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > zorganizować taki konkurs, żeby nikt się nie mógł doczepić, a ja nie
    > musiałbym dopełniać żadnych formalności?

    Zagadnienie normuje Ustawa o grach hazardowych, którą znajdziesz tu:
    http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU20092011540+2
    010%2401%2401&type=3 .
    Sam przeczytaj, by nie było na mnie, ale moim zdaniem w Twoim wypadku nie
    będzie ona miała zastosowania, albowiem jak rozumiem jesteś osobą fizyczną
    nie prowadzącą działaności gospodarczej, zaś ustawa normuje prowadzenie
    działaności. Jeśli byś chciał taki proceder uprawiać w większym zakresie,
    to zastosowanie bedzie miał art. 7 cytowanej ustawy, zatem będziesz musiał
    otrzymać zezwolenie. By je dostać, to musisz sie zarejestrować jako podmiot
    gospodarczy. Prowadzenie bez zezwolenia loterii będzie przestępstwem z art.
    108 kks
    (http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU19990830930+
    2003%2406%2415&type=3).
    Nie udało mi sie znaleźć, ale z głowy pamiętam, ze gdzieś jest zapis
    zabraniajacy robienia zakąłdów o wyniki w LOTTO. ALe czy ma to zastosowanie
    do Ciebie, to musisz poszukać.

  • 5. Data: 2011-07-20 08:18:39
    Od: Technolog <t...@g...com>

    Dnia Tue, 19 Jul 2011 20:55:16 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Anonimowy blog? Na Pejsbuku? Daj spokój, organy naszego śmiesznego kraju
    > nigdy nie dojdą do "windowajcy" :)

    Blog jest pod prywatną domeną, na FB są tylko lubiący. Ale zależy mi też,
    aby na blogu nie udowadniano mi łamania przepisów.

  • 6. Data: 2011-07-20 08:20:20
    Od: Technolog <t...@g...com>

    Dnia Wed, 20 Jul 2011 00:14:30 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > Ustalenie sparwcy, to akurat w takim wypadku specjalnie trudne nie będzie.
    > Choćby poprzez zapytanie zwyciężcy.

    To rzeczywiście dylemat, czy posuwać się do podania zmyślonego adresu
    nadawcy, aby zachować anonimowość. Anonimowość nie po to, aby organizować
    nielegalne konkursy, ale tłumacz to potem organom ścigania ;)

  • 7. Data: 2011-07-20 08:23:59
    Od: Technolog <t...@g...com>

    Dnia Wed, 20 Jul 2011 00:26:05 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > nie prowadzącą działaności gospodarczej, zaś ustawa normuje prowadzenie

    Akurat tak się "pechowo" składa, że prowadzę działalność gospodarczą. Ale
    jednocześnie mój konkurs, a w zasadzie losowanie, grą hazardową nie jest,
    bo uczestnicy nawet nie wiedzą o tym, że będzie wyłaniany zwycięzca. No ale
    w przyszłości chciałbym organizować podobne konkursy, więc jeśli danie
    "lajka" będzie dla mnie korzyścią, to możliwe, że podpadam pod ustawę.
    Oczywiście przeczytam ustawę.

> [...]
    > Nie udało mi sie znaleźć, ale z głowy pamiętam, ze gdzieś jest zapis
    > zabraniajacy robienia zakąłdów o wyniki w LOTTO. ALe czy ma to zastosowanie

    Nie pozostaje nic innego, jak wgłębić się w temat. Wielkie dzięki za
    wyczerpującą wypowiedź, tak myślałem, że może być z tym kłopot.