  • 1. Data: 2003-08-11 06:18:48
    Temat: KRS a umowa cywilnoprawna
    Od: "Andrzej" <a...@N...gazeta.pl>

    problem jest taki:
    Sa dwie firmy. Pierwsza jest b. zadluzona, druga cichaczem przejmuje aktywa
    pierwszej, by je uchronic przed komornikiem. W oficjalnych dokumentach
    (foldery, strona WWW) firmy te przedstawiaja sie w ten sposob, ze sa Grupa
    (cokolwiek to znaczy, moze ktos to wyjasni?). Jednak w KRS nie ma zadnej
    wzmianki, ze firmy te sa Grupa. I tu jest problem - czy taka wzmianka powinna
    byc w KRS w czesci mowiacej o bodaj stalych umowach cywilnoprawnych? Ze firma
    ta wspoltworzy Grupe z inna firma?
    Nadmienie jeszcze ze w pierwszej pracowalem, i jest mi winna sporo kasy... A
    druga przejmuje najcenniejsze aktywa pierwszej, by wierzyciele nic nie
    odzyskali.

    Pozdrawiam, Andrzej

  • 2. Data: 2003-08-11 09:06:10
    Temat: Re: KRS a umowa cywilnoprawna
    Od: "Tom" <...@f...pl>

> [...]
    powinna
    > byc w KRS w czesci mowiacej o bodaj stalych umowach cywilnoprawnych? Ze
    chyba nie ma w prawie definicji grupy, może te firmy są spółkami i jedna z
    nich ma akcje/udziały drugiej?
    > Nadmienie jeszcze ze w pierwszej pracowalem, i jest mi winna sporo kasy...
    > druga przejmuje najcenniejsze aktywa pierwszej, by wierzyciele nic nie
    > odzyskali.
    możesz żądać uznania wyprowadzania majątku za bezskuteczne względem ciebie
    na podstawie art 527 kc
    w praktyce będzie to polegało na tym, że komornik będzie mógł zająć rzeczy,
    które zostały wyprowadzone

    Art. 527. § 1. Gdy wskutek czynności prawnej dłużnika dokonanej z
    pokrzywdzeniem wierzycieli osoba trzecia uzyskała korzyść majątkową, każdy z
    wierzycieli może żądać uznania tej czynności za bezskuteczną w stosunku do
    niego, jeżeli dłużnik działał ze świadomością pokrzywdzenia wierzycieli, a
    osoba trzecia o tym wiedziała lub przy zachowaniu należytej staranności
    mogła się dowiedzieć.
    § 2. Czynność prawna dłużnika jest dokonana z pokrzywdzeniem wierzycieli,
    jeżeli wskutek tej czynności dłużnik stał się niewypłacalny albo stał się
    niewypłacalny w wyższym stopniu, niż był przed dokonaniem czynności.
    § 3. Jeżeli wskutek czynności prawnej dłużnika dokonanej z pokrzywdzeniem
    wierzycieli uzyskała korzyść majątkową osoba będąca w bliskim z nim
    stosunku, domniemywa się, że osoba ta wiedziała, iż dłużnik działał ze
    świadomością pokrzywdzenia wierzycieli.
    § 4. (158) Jeżeli wskutek czynności prawnej dłużnika dokonanej z
    pokrzywdzeniem wierzycieli korzyść majątkową uzyskał przedsiębiorca
    pozostający z dłużnikiem w stałych stosunkach gospodarczych, domniemywa się,
    że było mu wiadome, iż dłużnik działał ze świadomością pokrzywdzenia
    wierzycieli.

    Wyprowadzanie majątku z firmy jest ponadto przestępstwem - zawiadom
    prokuraturę
    m.in art 300kk

    Art. 300. § 1. Kto, w razie grożącej mu niewypłacalności lub upadłości,
    udaremnia lub uszczupla zaspokojenie swojego wierzyciela przez to, że usuwa,
    ukrywa, zbywa, darowuje, niszczy, rzeczywiście lub pozornie obciąża albo
    uszkadza składniki swojego majątku,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
    § 2. Kto, w celu udaremnienia wykonania orzeczenia sądu lub innego organu
    państwowego, udaremnia lub uszczupla zaspokojenie swojego wierzyciela przez
    to, że usuwa, ukrywa, zbywa, darowuje, niszczy, rzeczywiście lub pozornie
    obciąża albo uszkadza składniki swojego majątku zajęte lub zagrożone
    zajęciem,
    § 3. Jeżeli czyn określony w § 1 wyrządził szkodę wielu wierzycielom,
    sprawca
    § 4. Jeżeli pokrzywdzonym nie jest Skarb Państwa, ściganie przestępstwa
    określonego w § 1 następuje na wniosek pokrzywdzonego.

    też inne (kolejne) przepisy kk mogą pasować

    burenezo

  • 3. Data: 2003-08-11 09:51:44
    Od: "Andrzej" <a...@N...gazeta.pl>

    Wielkie dzieki Tom :)
    Ale co z tym zapisem w KRS? To dla mnie jest obecnie b. istotne
    Pozdrawiam, Andrzej

  • 4. Data: 2003-08-11 10:20:43
    Od: "Tom" <...@f...pl>

    > Wielkie dzieki Tom :)
    > Ale co z tym zapisem w KRS? To dla mnie jest obecnie b. istotne
    jak już pisałem w polskim prawie nie ma czegoś takiego jak definicja Grupy
    skoro nie ma definicji - nie ujawania się tego w KRS
    może po prostu właściciele firm są kumplami i nazwali się grupą - mają do
    tego prawo i nie muszą tego ujawniać w KRS

    na pewno ujawnia się w KRS wspólników spółki mających ponad 10 % udziałów -
    to w przypadku gdyby jedna z firm była udziałowcem drugiej
    musiałbyś doprecyzować charakter powiązań pomiędzy nimi

    burenezo