  • 1. Data: 2009-02-05 14:00:32
    Temat: Jednorazowy handel, a działalność gospodarcza.
    Od: "Marian Paździoch" <j...@i...pl>

    Witam,
    zamierzam otworzyć pewien interes, jednak chciałbym sprawdzić jego
    rentowność przed poniesieniem kosztów i formalności związanych z otwarciem
    firmy. Czy jeśli zakupię jednorazowo jakiś towar (różne artykuły, ale
    powiedzmy, że podobne np. ubrania - różne, ale wszystkie to ubrania) i
    sprzedam go na allegro (może ma znaczenie czy sprzedam za 1 razem czy za 2
    aukcjami?) to jestem czysty z prawnego punktu widzenia? Oczywiście opłacam
    podatek dochodowy. Kwota za którą kupię towar to kilka tysięcy zł (powiedzmy
    ok. 5). Jeśli stwierdzę, że to się opłaca to rejestruję działałność i
    rozkręcam na większą skalę; jeśli się nie opłaca albo mało opłaca to daję
    sobie spokój tylko wyprzedam to co kupiłem. Co z sytuacją jeżeli stwierdzę,
    że to się nie opłaca, ale będę chciał teraz sprawdzić towar z innej branży
    (niby jednorazowo co innego, ale dalej handel).

    Pzdr

  • 2. Data: 2009-02-05 22:34:24
    Od: "Marian Paździoch" <j...@i...pl>

    Użytkownik " 666" <u...@w...eu> napisał w wiadomości
    > ZUS masz w tej chwili opłacany z jakiego tytułu?

    Nie mam płaconego.

    Pzdr

  • 3. Data: 2009-02-05 22:35:26
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    ZUS masz w tej chwili opłacany z jakiego tytułu?

    -----

  • 4. Data: 2009-02-05 22:50:19
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    No to już sobie sam odpowiedziałeś.

    -----

  • 5. Data: 2009-02-06 23:20:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Feb 2009, Marian Paździoch wrote:

> [...]
    > rozkręcam na większą skalę; jeśli się nie opłaca albo mało opłaca to daję
    > sobie spokój tylko wyprzedam to co kupiłem.

    Trudna sprawa.
    Zaczyna się od tego, że jest coś 7 czy 8 *różnych* definicji DG.
    Najkłopotliwszym w Twoim opisie jest "zorganizowanie", czyli fakt
    że czynności są podjęte z *zamiarem* odsprzedaży.
    Przejrzyj może archiwa grupy .podatki, tam taka tematyka pojawia
    się nie tak rzadko.
    Aczkolwiek akurat w definicji VAT zniesiono (w ramach dopasowania
    do .ue) uprzednio istniejący literalny przepis o "zamiarze", to
    nie lekceważyłbym tej strony medalu.
    Przysluguje zwolnienie z VAT, ale to nie to samo co niepodleganie,
    sprowadza się do prowadzenia ewidencji sprzedaży (w rzeczonym
    archiwum .podatki na haśle "allegro" oprócz propozycji używania
    go w roli "ceny rynkowej" znajdziesz m.in. czyjść opis przebojów
    z US, opartych właśnie na ataku o brak *TEJ* ewidencji, dodam
    że wygrany przez podatnika po jakichś 2 latach przebojów).

    Polecam również hasła:
    - rachunki (*każda* sprzedaż zarobkowa spełnia definicję DG
    wg Ordynacji, a to oznacza obowiązek wystawienia r-ku
    jeśli kupujący żąda i wcale nie jest równoznaczne z DG,
    np. wykonawcy i zleceniobiorcy umów osobistych czy też
    wynajmujący mieszkania rownież podpadają)
    - "zorganizowanie" (z definicji w ustawach podatkowych)
    - ZUS :> (acz IMVHO w tym przypadku, w razie uznania że dla
    podatku *dochodowego* nie byłaby to DG, nie powinna rownież
    podpaść pod ZUS).

    Zastrzegam to o "zorganizowaniu" - PDoOF (dochodowy) zawiera
    słowa "zorganizowanym i ciągłym". IMVHO można się bronić
    brakiem "ciągłości". I nie pytaj mnie ile to jest "ciągle" :>

    > Co z sytuacją jeżeli stwierdzę,
    > że to się nie opłaca, ale będę chciał teraz sprawdzić towar z innej branży
    > (niby jednorazowo co innego, ale dalej handel).

    Obawiam się, że wtedy można zdecydowanie stanąć na stanowisku
    "prośba o kłopoty" :D

    pzdr, Gotfryd