  • 1. Data: 2006-09-05 10:07:33
    Temat: Jakie warunki muszą być spełnione aby umowa była ważna?
    Od: "Adek" <m...@m...com>

    Witam,

    dokładnie chodzi mnie o taką sytuację: podpisana została umowa w
    następującej sytuacji :

    1. stronami umowy są dwie spółki z o.o. (uznajmy A i B)

    2. spółka A w dniu podpisania umowy była utworzona umową
    notarialną, nie była jednak jeszcze zgłoszona do krs, us itd..
    działalność gospodarczą rozpoczęła dopiero po 4 miesiącach po
    podpisaniu umowy

    3. spółka A była reprezentowana przez jednego członka zarządu
    mimo, iż według umowy spółki powinna być reprezentowana przez
    cały zarząd

    4. spółka A w chwili podpisania umowy nie miała nadanego numeru krs,
    nip ani nawet pieczęci firmowej, więc znajduje się na niej tylko
    nazwa spółki i podpis jednego członka zarządu.

    czy w tej sytuacji taka umowa jest obowiązująca ? czy jest
    możliwość, że spółka A zrezygnuje z realizacji umowy uznając ją
    za nieważną ?

  • 2. Data: 2006-09-05 15:12:43
    Od: "baccate" <l...@o...pl>

    > czy w tej sytuacji taka umowa jest obowiązująca ?

    Moim zdaniem umowa jest nieważna, skoro nie była
    ta spółka reprezentowana przez zarząd zgodnie ze swoją
    umową.

    Trzebaby też sprawdzić, czy sp. z o.o. w organizacji
    (czyli spółka między zawiązaniem umowy a zarejestrowaniem
    w KRS) może takie umowy wogóle zawierać.

  • 3. Data: 2006-09-05 15:34:49
    Od: stern <s...@0...pl>

    Adek napisał(a):

> [...]
    > notarialną, nie była jednak jeszcze zgłoszona do krs, us itd..
    > działalność gospodarczą rozpoczęła dopiero po 4 miesiącach po

    samo to nie szkodzi :)

    > 3. spółka A była reprezentowana przez jednego członka zarządu
    > mimo, iż według umowy spółki powinna być reprezentowana przez
    > cały zarząd

    a jak ten zapis brzmi dokładnie

> [...]
    > czy w tej sytuacji taka umowa jest obowiązująca ? czy jest
    > możliwość, że spółka A zrezygnuje z realizacji umowy uznając ją

    zależy od tego co jest w umowie spółki A odnośnie reprezentowania.

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 4. Data: 2006-09-05 15:37:37
    Od: stern <s...@0...pl>

    baccate napisał(a):

    > Trzebaby też sprawdzić, czy sp. z o.o. w organizacji
    > (czyli spółka między zawiązaniem umowy a zarejestrowaniem
    > w KRS) może takie umowy wogóle zawierać.

    jakie?

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 5. Data: 2006-09-05 19:53:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Adek" <m...@m...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

    > Czy w tej sytuacji taka umowa jest obowiązująca ? czy jest
    > możliwość, że spółka A zrezygnuje z realizacji umowy uznając ją
    > za nieważną ?

    Spółka "A" spokojnie może się uchylić od wywiązania się z umowy. Ale dość
    poważne konsekwencje grożą wówczas osobie, która tę umowę w imieniu tej spółki
    podpisała. Po pierwsze oszukała ona władze spółki B, wiec jeśli w wyniku tego
    doszło do jakiegoś tam niekorzystnego rozporządzenia mieniem, to mamy do
    czynienia z przestępstwem. No i zostaje również odpowiedzialność cywilna tej
    osoby.

  • 6. Data: 2006-09-06 10:17:18
    Od: "Adek" <m...@m...com>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > czynienia z przestępstwem. No i zostaje również odpowiedzialność cywilna tej

    Czyli zakaldajac sytuacje tym razem bardziej hipotetyczna, moge pojsc
    do wybranej firmy i jakiegos jej pracownika zachecic do podpisania
    umowy w imieniu tamtej firmy. Nie musze jednak dokonywac weryfikacji
    czy jest on do tego uprawniony, ani czy faktycznie ta jego firma
    istnieje, bo i tak bede mogl docelowo egzekwowac swoje naleznosci w
    sprawie cywilnej ?

  • 7. Data: 2006-09-06 10:21:28
    Od: stern <s...@0...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Po pierwsze oszukała ona władze spółki B, wiec
    > jeśli w wyniku tego doszło do jakiegoś tam niekorzystnego rozporządzenia
    > mieniem, to mamy do czynienia z przestępstwem.

    osobiście uważam, że jak ktoś jest na tyle głupi, że nie weryfikuje
    danych kontrahenta - nie powinien dostawać w prezencie ochrony prawnokarnej.

    BTW: Na czym polegało wprowadzenie w błąd?

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 8. Data: 2006-09-07 15:15:46
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    stern napisał(a):
    > BTW: Na czym polegało wprowadzenie w błąd?

    ale się upierasz ;)

    KG

  • 9. Data: 2006-09-07 20:09:56
    Od: stern <s...@0...pl>

    kam napisał(a):

    > ale się upierasz ;)

    za dużo bzdurnych AO stworzyłem ;)

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 10. Data: 2006-09-08 17:31:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Adek" <m...@m...com> napisał w wiadomości
    s.com...

    To zależy jakiego rodzaju jest to umowa. Przecież wchodząc do sklepu i kupując
    masło nie żądasz od ekspedientki wylegitymowania się prawem do dysponowania tym
    towarem imieniu właściciela firmy. Co do zasady do zawierania normalnych umów
    domyślnie upoważniony jest każda osoba "czynna" w siedzibie firmy. Stąd przecież
    była nowela, by przy sprzedaży obwoźnej sprzedawca okazywał dowód osobisty i
    pozostałem dokumenty. Bo tam nie ma siedziby firmy.

    Ale w przypadku będący przedmiotem tego wątku mamy zupełnie inną sytuację.
    Transakcji nie dokonywano w siedzibie firmy, bo firma nie istniała. Tym bardzie
    umowa nie mogła opiewać normalnej działalności firmy.