  • 1. Data: 2005-03-28 08:37:17
    Temat: Fałszowanie umowy o prace.
    Od: "tester" <t...@w...pl>

    Witam ponownie

    Mam jeszcze pytanie jakie kroki moze podjac pracownik, jesli mialo miejsce
    nastepujace oszustwo:
    Pracodawca z powodu trudnej sytuacji firmy (spółka z o.o.) umowil sie z
    pracownikami (ok 12 osob), ze przez pol roku (od stycznia 2003) bedzie
    wplacal minimalny zus, aby zaoszczedzic troche kasy, a pozniej wyrowna
    straty pracownikom. Byla to wylacznie umowa ustna - nikt nic nie podpisywal.
    Jednak po pol roku nic nie zostalo wyrownane a zusy nadal byly minimalne.
    Wiekszosc pracownikow zwolnila sie z tej firmy pod koniec 2004 roku.
    Ja jednak zostalem, a po otrzymaniu pita okazalo sie, ze od pazdziernika
    2004 moj superpracodawca wplaca mi polowe minimalnych zusow - jakbym
    pracowal na pol etetu. Nie musze chyba pisac, ze nic nie podpisywalem oraz
    ze nie zostalem o tym w zaden sposob poinformowany - po prostu pracodawca ma
    mnie chyba za frajera.
    Moje pytanie jest nastepujace - czy zwrocic sie do sadu pracy z wnioskiem o
    wyplacenie odszkodowania - czy tez do innego sadu..
    Co mam zrobic? jakie kroki podjac, zeby odzyskac jak najwiecej?

    Pytanie drugie - czy bedac zatrudnionym na pol etatu moj staz pracy sie
    zmniejsza oraz wymiar urlopow itd?
    Pytalem jednej ksiegowej, a ona mowila ze urlop nalezy mi sie taki sam, ale
    to troche dziwne mi sie wydaje??
    Czy staz pracy nie zwieksza mi sie teraz polowicznie, tzn. czy np. po roku
    pracy na pol etetu nie bedzie to liczone jakbym przepracowal pol roku?

  • 2. Data: 2005-03-28 09:19:55
    Temat: Re: Fałszowanie umowy o prace.
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "tester" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

    Wydaje mi się, że źle podchodzisz do zagadnienia. Ty masz umowę na cały
    etat oraz dostajesz normalne wynagrodzenie. To Twój pracodawca kombinuje
    płacąc za niskie składki. Teraz masz dwie drogi. Albo od razu zauważyć
    to przy picie, ale pewnie skończy się to zwolnieniem. Albo zauważyć to
    po odejściu z pracy, przy czym ja już bym na Twoim miejscu szukał nowej
    pracy. Szukał bym, bo jeśli jakakolwiek kontrola przyjdzie do Twojej
    firmy i to wyłapie, to pracodawca i tak będzie musiał to zapłacić do
    tyłu z odsetkami - a tego nie wytrzyma. Nawet, gdyby pracownicy skłamali
    w zeznaniach, że brali połowę wynagrodzenia, to Urząd Skarbowy pozostałą
    wynikającą z umowy część uzna za darowiznę na rzecz pracodawcy i od tej
    kwoty jemu naliczy podatek. No a tego ta firma nie wytrzyma.

    Po za tym nie wiem, skąd tytuł posta, bo w treści słowem o fałszowaniu
    umowy nie ma. To w końcu fałszowano ją, czy nie?

  • 3. Data: 2005-03-28 09:55:16
    Od: "tester" <t...@w...pl>

    Szukam pracy - mam pelna swiadomosc ze to juz koniec, a falszowanie
    faktycznie moze nie jest dobrym slowem - chodzilo mi o oszukiwanie zusu i US
    przez pracodawce...

  • 4. Data: 2005-03-28 10:01:37
    Od: "tester" <t...@w...pl>

    Faktycznie kazdy sad uzna, ze obowiazuje mnie umowa podpisana trzy lata
    temu, ale chodzi mi np. o swiadectwo pracy - wystawi je ksiegowa i napisze
    ze mialem pelny etat - czy niespojnosc takiego zapisu ze skladkami
    zusowskimi typu minimum/2, ktore wskazuja na pol etatu nie bedzie pozniej
    traktowane przez zus jako np. oszustwo lub cos podobnego.
    A co bedzie jesli ksiegowa wystawi mi swiadectwo, ze pracowalem na 1/2
    etatu - zawsze bedzie musiala kogos oszukac - albo zus - albo mnie.
    W jaki sposob wykaze ze pracowalem na pelny etat, jeli zus bedzie mowil, ze
    robilem na 1/2
    etatu - jak wyglada sprawa ze stazem oraz wymiarem urlopow itp? (po 10
    latach pracy przeziez bedzie mi przyslugiwalo 26 dni/rok) - a kiedy ja bede
    mial 10 lat - czy bede musial skrocic okres stazu o czas kiedy wplacane
    mialem poletetowe skladki do zusu?

  • 5. Data: 2005-03-28 10:22:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > etatu - zawsze bedzie musiala kogos oszukac - albo zus - albo mnie.
    > W jaki sposob wykaze ze pracowalem na pelny etat, jeli zus bedzie

    Toteż jak znajdziesz pracę, to złożysz stosowne powiadomienie twierdząc,
    że właśnie się zorientowałeś. ZUS i US sami dobiją umierającego, bo nie
    ograniczą się do Twojej osoby, ale kompleksowo sprawdzą pozostałych
    pracowników.

  • 6. Data: 2005-03-28 13:57:56
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

> [...]
    bede
    > mial 10 lat - czy bede musial skrocic okres stazu o czas kiedy wplacane

    AFAIK wymiar czasu pracy nie ma znaczenia do zalieczenia stazu urlopowego.
    Nawet jesli pracowalbys na 1/8 etatu, to i tak rok jest rok.
    Oczywiscie najlepiej bys mial swiadectwo wystawione zgodne z prawda (tj.
    podpisana umowa). Jesli bedzie inne to od razu wystepujesz do sadu pracy o
    sprostowanie tegoz swiadectwa.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2005-03-28 18:15:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    (tj.
    > podpisana umowa). Jesli bedzie inne to od razu wystepujesz do sadu

    Że przypomnę, to termin zawity 7 dni!