eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoFAQ grupy pl.soc.prawo
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 1

  • 1. Data: 2005-05-14 23:01:01
    Temat: FAQ grupy pl.soc.prawo
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    Posted-By: auto-faq 3.3 (Perl 5.008)
    Archive-name: pl.soc.prawo-faq

    ZASADY ZACHOWANIA NA GRUPIE
    PL.SOC.PRAWO
    (ver. 28.01.2003)

    Spis treści

    1. Podstawowe informacje

    1.1. O czym jest ten dokument
    1.2. Tematyka grupy pl.soc.prawo
    1.3. ,,Crossposty''
    1.4. Osoba zajmująca się tym dokumentem
    1.4.1. Co ta osoba z tego ma?
    1.5. Współtwórcy tego dokumentu
    1.6. Historia grupy
    1.7. Rozwój FAQ
    1.8 Najnowsza wersja tego dokumentu

    2. Przydatne informacje dotyczące pisania na pl.soc.prawo

    2.1. Czytnik News
    2.1.1. Artykuły
    2.1.2. Polskie literki
    2.1.3. Artykuły innych uczestników dyskusji
    2.2. ,,Off-topiki''

    3. Zwyczaje

    3.1. Zniekształcanie nazw firm, organizacji i ich produktów
    3.2. Porady "jak obejść prawo?"
    3.3. Rzucanie oskarżeń
    3.4. Komentowanie pracy Sądów, organów ścigania, prokuratury,
    adwokatury, radców prawnych.

    4. Styl dyskusji

    4.1. Wyczerpujące odpowiedzi
    4.2. Niezrozumiała terminologia
    4.3. Niewiedza
    4.4. Kultura dyskusji
    4.5. Stosowane skróty


    5. Przydatne i interesujące strony WWW

    5.1. Prawo w sieci
    5.2. Wydziały Prawa w Polsce

    6. Zasady działania pl.soc.prawo

    6.1. Udzielanie odpowiedzi
    6.2. Ocena pytających

    7. Podziękowania




    ----------------------------------------------------
    ----------------------------



    1. Podstawowe informacje


    1.1. O czym jest ten dokument

    Dokument ten ma na celu zaznajomienie nowo przybyłych dyskutantów ze
    zwyczajami i specyfiką grupy pl.soc.prawo.

    Zanim napiszesz na pl.soc.prawo, przeczytaj ten artykuł.

    Nie znajdziesz tu wprawdzie odpowiedzi na pytania prawne,
    ale będziesz wiedział w jaki sposób najlepiej uzyskać odpowiedź.

    Zasada "przez tydzień śledź przebieg dyskusji, później zapytaj", nie ma
    tu zastosowania. Rozumiemy, że często problem wynikł nagle, i odpowiedż
    jest potrzebna jak najszybciej.

    Pamiętaj jednak, że w ważnych sprawach lepiej zglosić sie do praktykujacego
    adwokata lub radcy prawnego. Jest to co prawda usługa płatna, ale osoby
    te, z racji wykonywanego zawodu najlepiej Ci pomogą. Ubezpieczenie zaś od
    odpowiedzialnosci cywilnej moze Ci ulatwić dochodzenie roszczeń
    odszkodowawczych w przypadku nieprawidłowej porady.

    Zwracając się do prawnika pamiętaj, że podczas procesu wydawania opinii
    prawnej o danych faktach - kieruje się on rownież dostępnymi dokumentami
    dotyczącymi danej sprawy. Może sie zdarzyć, że prosząc o pomoc nie weźmiesz
    pod uwagę całej sytuacji prawnej dotyczącej pytania - stąd odpowiedź nie
    zawsze będzie adekwatna do stanu faktycznego lub prawnego.

    1.2. Tematyka grupy pl.soc.prawo

    Na grupie tej prowadzona jest dyskusja na tematy związane z prawem.


    1.3. ,,Crossposty''

    Głównym celem powstania pl.soc.prawo była chęć odciążenia innych grup
    w hierarchii pl. od nękających je pytań z zakresu prawa.

    Dlatego też zabronione jest wysyłanie artykułów jednocześnie na
    p.s.p oraz na jakąkolwiek inną grupę. Wyjątkiem może być artykuł
    znajdujący się w wątku rozpoczętym na innej grupie, w którym nagłówek
    Followup-To: ustawiony jest tylko i wyłącznie na jedną grupę bądź na
    ,,poster''.

    1.4. Osoba zajmująca się tym dokumentem

    FAQ to popełnia w czynie społecznym niejaki
    Marcin "stern" Surowiec (s...@f...id.pl).

    1.4.1. Co ta osoba z tego ma?

    Jak to co? Szacunek i poważanie u ludzi!

    1.5. Współtwórcy tego dokumentu

    Niezwykle cenną pomocą w prowadzeniu tego FAQ są teksty pisane przez
    innych dyskutantów:

    Kaizen k...@p...fm

    Piotr VaGla Waglowski | v...@v...pl

    Gwidon S. Naskrent (znany także jako GSN) | n...@s...pl


    1.6. Historia

    Grupa pl.soc.prawo zostala utworzona dnia 12 grudnia 1996.

    Opis grupy znaleźć można na stronie http://www.usenet.pl/opisy/pl.soc.prawo.

    1.7. Rozwój FAQ

    Jeli w FAQ brakuje odpowiedzi na jakieś pytanie związane z grupą czy
    też jej tematyką, najlepiej napisz ją i przyślij mi lub na grupę.
    Jest to najskuteczniejsza metoda, gdyż wymaga od osoby zajmującej się
    FAQ najmniej pracy. Inne metody (zasugerowanie dodania jakiego punk­
    tu) są również możliwe, acz niezalecane.

    Czasami ten FAQ może wydać Ci się zbyt dydaktyczny, wydumany, oderwany
    od rzeczywistości, więc w efekcie kusić może niestosowanie się do jego
    zaleceń. Jednak w praktyce zasady ustalane przez FAQ przestrzegane są
    przez znakomitą większość dyskutantów na grupie i przez wszystkich jej
    stałych bywalców, więc naprawdę dobrze jest je wziąć sobie do serca.

    1.8

    Zasady są wysylane dwa razy w miesiącu (1-go i 15-go) na grupe
    pl.soc.prawo.

    Czynie starania o udostepnienie zasad na grupie pl.answers.



    ----------------------------------------------------
    ----------------------------



    2. Przydatne informacje dotyczące pisania na pl.soc.prawo


    2.1. Czytnik News

    2.1.1. Artykuły

    Pamiętaj - Twoje artykuły świadczą o systemie, którego używasz
    (o Tobie nie wspomnę).
    Jeśli będziesz wysyłał niechlujne wiadomości, inni uczestnicy
    mogą mieć problemy ze zrozumieniem Twojego pytania.

    Pamiętaj, schludnie napisany artykuł znajdzie więcej czytelników.
    Szybciej będzie można zrozumieć, co chciałeś przezeń przekazać, oraz
    łatwiej ustosunkować się do tez w nim zawartych.

    Cytuj jedynie te fragmenty tekstu poprzednika, do których odnosisz się
    w swoim artykule. Odpowiadaj zawsze *pod* fragmentem, na który
    odpisujesz. Napisanie odpowiedzi o treści "czy możesz to uzasadnić?"
    bez wskazania kto i co, jedynie zmusza do poszukiwania poprzedniego
    posta. Nie dziw się, jeżeli w takim wypadku nie otrzymasz odpowiedzi.

    Dobrym obyczajem jest zostawić na początku informację
    _komu_ się odpowiada. Nie cytuj sygnaturek. Uważaj, by nie przypisywać
    cudzych słów cytowanym przez Ciebie osobom. Staraj się dzielić arty­
    kuły na akapity oraz łamać linie w okolicy 70 kolumny - ułatwi to
    innym czytanie Twoich artykułów.

    Nie wysyłaj listów w HTMLu. Pamiętaj, że nie wszyscy używają programu
    Outlook Express. List wysłany w HTML (ma to miejsce wtedy, gdy możesz
    zmieniać wielkość czcionki i kolorować tekst) jest nieczytelny
    w większości czytników. Niewiele osób poza Tobą będzie chciało
    coś takiego przeczytać.

    Nie wysyłaj też artykułów w formatach binarnych (DOC czy DVI),
    gdyż zostaną one automatycznie usunięte.

    Więcej informacji na te tematy możesz znaleć w Mini Netykiecie list
    dyskusyjnych i grup news <http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html>, w
    grupie pl.answers oraz na stronach USENET News w Polsce
    <http://www.usenet.pl/>.

    2.1.2. Polskie literki

    Jeśli używasz polskich znaków diakrytycznych, pamiętaj, aby w
    nagłówkach Twoich artykułów znalazła się stosowna informacja. Ofi­
    cjalnie przyjętym standardem polskich znaków jest ISO-8859-2.

    Prośby o nieużywanie polskich ,,ogonków'' nie odniosą zamierzonego
    skutku.

    Więcej informacji znajdziesz na Polskiej stronie ogonkowej
    <http://www.uci.agh.edu.pl/ogonki/pl.html>.

    2.1.3. Artykuły innych uczestników dyskusji

    Staraj się koncentrować na tezach zawartych w artykułach, nie na for­
    mie artykułu. Oczywiście możesz na końcu swojego artykułu zwrócić
    uwagę przedmówcy na kwestię polskich znaków czy formatowania, jednak
    nie powinna to być główna treść Twojego listu.

    2.2. ,,Off-topiki''

    Generalnie nie zalecane.

    Zaczynanie dyskusji od artykułów niezgodnych z tematyką (jak
    zainstalować ICQ, gdzie można tanio kupić ogórki itp.) jest niedozwo­
    lone, zabronione i będzie karane odsyłaniem do tego FAQ.




    ----------------------------------------------------
    ----------------------------



    3. Zwyczaje


    3.1. Zniekształcanie nazw firm, organizacji i ich produktów

    Używaj właciwych nazw firm i produktów. Nic nie zyskasz starając się
    ośmieszyć kogokolwiek stosując ,,oryginalne'' określenia. Możesz jedynie
    zostać uznany za osobę niepoważną.


    3.2. Porady "jak obejść prawo?"

    Ta grupa powstała w celu doradzania "duszyczkom" zbłąkanym w gąszczu
    przepisów. Dotyczy to zarówno prawa cywilnego i pracy, jak i
    prawa karnego i pozostałych gałęzi. Jak można się domylić, to nie
    prokuratorzy zadają tu pytania.

    Zgodnie z art. 42 Konstytucji RP każdy jest uznawany za niewinnego
    dopóki jego wina nie zostanie stwierdzona prawomocnym wyrokiem Sądu.
    Każdy ma prawo do obrony.

    Powyższe oznacza, że jeśli masz kłopoty z prawem karnym, możesz znaleźć
    tu pomoc. Osądzanie pozostaw niezawisłym Sądom i jeśli nie jesteś
    w stanie pomóc pytającemu wstrzymaj się od komentarzy.

    Powyższe *nie* oznacza, że dowiesz się, w jaki sposób najkorzystniej
    popełniać przestępstwa. Każde takie pytanie będzie odsyłane do FAQ.
    W skrajnych wypadkach może zostać złożone zawiadomienie o popełnieniu
    przestępstwa.


    3.3. Rzucanie oskarżeń

    Jeżeli dowiedziałe się o popełnieniu przestępstwa - zawiadom prokuraturę
    lub policję. Jeżeli nie wiesz jak to zrobić - zapytaj na grupie.

    *Nigdy* nie wysyłaj listów oskarżających konkretne osoby na grupę.

    Niczego nie zyskasz takim postępowaniem. W skrajnych przypadkach może
    zostać złożone zawiadomienie o popełnieniu przez Ciebie przestępstwa
    z art. 212 kodeksu karnego (zniesławienie).


    3.4. Komentowanie pracy Sądów, organów ścigania, prokuratury,
    adwokatury, radców prawnych.

    Powstrzymaj się od wszelkich tego typu komentarzy.

    Rozumiemy, że mogłeś przegrać sprawę i jesteś rozżalony.
    Rozumiemy, że Twoja przegrana może być wynikiem nie dość
    dokładnego rozpoznania sprawy. Zawsze powienieneś jednak pamiętać:

    Zarówno postępowanie cywilne, jak i postępowanie karne charakteryzują się
    zasadą kontradyktoryjności. Oznacza ona, że w danym postępowaniu występują dwie
    strony o odmiennych interesach. Być może przegrałeś, bo nie podniosłeś wszelkich
    argumentów, nie wskazałeś na błędy w toczącym się postępowaniu lub sam popełniłeś
    błędy formalne. Wbrew pozorom prawo nie zawsze jasno określa jak ocenić daną
    sytuację. Możliwe są różne interpretacje. W Twoim interesie leży, aby przedstawić
    ją w korzystnym dla siebie świetle. Jeśli tego nie zrobiłeś, możesz mieć pretensje
    tylko do siebie. Nie jest wytłumaczeniem, że nie wiedziałeś. Masz do pomocy osoby
    zawodowo zajmujące się prawem.

    Powstrzymaj się też, od komentowania pracy adwokatów i radców prawnych, służących
    pomocą Twojemu przeciwnikowi.

    Nawet, jeśli wydaje Ci się inaczej, osoby te nie darzą Cię nienawiścią. Ich zadaniem
    jest korzystne reprezentowanie interesów swojego klienta. Nic dziwnego,
    że wykorzystują ku temu wszelkie prawem dostępne środki.

    Powyższe nie dotyczy oczywiście ewidentnych uchybień czy błędów. W takim wypadku
    jednak powinieneś zawiadomić właściwą Okręgową Radę Adwokacką albo Okręgową Izbę
    Radców Prawnych.


    ----------------------------------------------------
    ----------------------------



    4. Styl dyskusji



    4.1. Wyczerpujące odpowiedzi

    Staraj się odpowiadać szczegółowo na pytania innych dyskutantów. Od­
    powiedzi w stylu ,,Dlatego'', ,,Bo tak jest'', ,,Bredzisz'' itp. nie
    wnoszą nic do dyskusji, a jedynie pogłębiają konflikty.

    Jeśli nie masz nic nowego do dodania, lepiej nie odpisuj wcale.

    4.2. Niezrozumiała terminologia

    Staraj się formułować odpowiedzi w sposób zrozumiały dla nieprawników.

    Jeśli zadałeś pytanie i nie rozumiesz odpowiedzi, poproś o wyjaśnienie.

    4.3. Niewiedza

    Pamiętaj, że w dyskusji uczestniczą osoby, które nierzadko wiedzą
    więcej niż Ty. Kto chciałby dyskutować z kimś przekonanym, że zjadł
    wszystkie rozumy, a nie mającym pojęcia o danym temacie? Jeśli czego
    nie wiesz, napisz o tym, zapytaj. Na pewno inni chętnie udzielą po­
    trzebnych Ci informacji.

    4.4. Kultura dyskusji

    Nie używaj wyzwisk, nie pouczaj innych dyskutantów i staraj się spo­
    kojnie i rzeczowo formułować swoje poglądy. Pamiętaj, że w dyskusji
    uczestniczą ludzie wykonujący różne zawody oraz mający różne wy­
    kształcenie, więc szybko może się okazać, że to Ty czegoś nie wiesz o
    kolejnym przedmiocie sporu.

    4.5. Stosowane skróty

    Zgodnie z zasadami usenetu, przyjęte jest stosowanie na grupie polskich
    wersji ogólnie znanych akronimów (wypracowaliśmy także kilka własnych
    oznaczono je literami psp). Poniżej znajduje się kilka najczęciej
    stosowanych:

    ATSD
    A Tak Swoją Drogą (odpowiednik BTW).

    BP,PPNMSP
    Bardzo Przepraszam, Po prostu Nie Mogłam Się Powstrzymać.

    CChOTP
    Czy Chcesz O Tym Porozmawiać?

    DGCC
    De Gustibus Coś tam Coś tam -- w sprawach gustów nie ma dyskusji
    (prawidłowo: de gustibus non est disputandum).

    ICKJ
    I Co K..hhem(?) Jeszcze.

    IPU
    Indywidua(lności) Polskiego Usenetu (osoby, które swą
    działalnocią zjednały sobie rzesze ,,wielbicieli'';
    IPU(c)Tarhimdugurth).

    MBSZ
    Moim Bardzo Skromnym Zdaniem (odpowiednik IMVHO).

    MSPANC
    Mogłam Się Powstrzymać Ale Nie Chciałam (MSPANC(c)Jacek
    Popławski DeLicense).

    MSZ
    Moim Skromnym Zdaniem (odpowiednik IMHO).

    PPNMZS
    Po Prostu Nie Mogę Ze Śmiechu (odpowiednik ROTFL; PPNMZS(c)KGB
    LGPL).

    RTFP
    Read the F...riendly Podręcznik

    SOA #1
    Standardowa Odpowiedź Administratora nr 1 (czyli: ,,U mnie
    działa.'').

    SOP #1 (GSN) (psp)
    Standardowa Odpowiedź Prawnika nr 1 (czyli: "Co jest napisane
    w umowie")

    SOU #1
    Standardowa Odpowiedź Użytkownika nr 1 (czyli: ,,U mnie nie
    działa'').

    WJWC
    Wy Już Wiecie Co (następny krok ewolucyjny po BP,PPNMSP i
    MSPANC).

    ZTCP
    Z Tego Co Pamiętam (odpowiednik AFAIR).

    ZTCW
    Z Tego Co Wiem (odpowiednik AFAIK).

    Ponadto można się spotkać z kilkoma skrótami anglojęzycznymi:

    AFAIK
    As Far As I Know (O ile wiem).

    AFAIR
    As Far As I Remember (O ile pamiętam).

    ASAP
    As Soon As Possible (Jak najszybciej).

    FUD
    Fear, Uncertainty and Doubt (Strach, niepewnoć i zwątpienie).

    IIRC
    If I Remember Correctly (O ile dobrze pamiętam).

    IRL
    In Real Life (w mitycznym wiecie, gdzie nie ma komputerów).

    RTFH
    Read The F..riendly(?) Headers (Poczytaj nagłówki tego listu;
    RTH(c)QNeX LGPL).

    RTFM
    Read The F..riendly(?) Manual (Poczytaj instrukcję obsługi).

    YHBT
    You Have Been Trolled (dałes zrobić się w balona, (patrz:
    ,,Metażarty'').




    ----------------------------------------------------
    ----------------------------



    5. Przydatne i interesujące strony WWW


    5.1 Prawo w sieci

    http://www.prawnik.net.pl
    strona Romka Biedy poświęcona pr. autorskiemu
    pr. medycznemu i wielu innym zagadnieniom (właśnie się na niej znajdujesz)

    http://www.kodeks.wirt.pl/faq/faq.php
    Kilka porad dotyczących prawa spadkowego
    oraz nieocenione FAQ Gwidona S. Naskrenta o gwarancji i rękojmi
    (nie uwzględniają ostatnich zmian w prawie)

    http://www.vagla.pl VaGla.pl
    Prawo i Internet - Serwis poświęcony
    propagowaniu wiedzy o zwiazkach prawa z Internetem.

    http://orka.sejm.gov.pl/PRAWO.nsf?OpenDatabase
    Sejmowy System Informacji Prawnej

    http://www.gpkprm.gov.pl/mm/
    Archiwum Dzienników Ustaw i Monitorów Polskich

    http://www.senat.gov.pl - Senat RP

    http://www.trybunal.gov.pl - Trybunal Konstytucyjny RP

    http://www2.echo.lu/ict/en/icthome.html - Unia Europejska

    http://www.wspolnota.org.pl/ - Polski Samorzad Terytorialny

    http://prawo.hoga.pl - Serwis prawny portalu Hoga.pl

    http://www.tbsp.org.pl// - Towarzystwo Biblioteki Słuchaczów Prawa UJ


    5.2. Wydziały Prawa w Polsce:

    WPiA Uniwersytet Warszawski
    http://www.uw.edu.pl/o_uw/Wydzialy.htm#prawa

    WPiA Uniwerystet Jagiellonski
    http://www.law.uj.edu.pl/

    WPiA Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu
    http://www.amu.edu.pl/wydzialy/prawo/

    Wydziałowa Biblioteka Prawnicza UJ
    http://www.law.uj.edu.pl/wpia/wdpuj.htm

    WPiA UMCS w Lublinie
    http://www.umcs.lublin.pl/praw/prawop.html

    UMK Toruń
    http://www.law.uni.torun.pl/

    WPiA Uniwersytet Łódzki
    http://www.uni.lodz.pl/ulinfo/stronpia.htm

    KUL Lublin
    http://www.kul.lublin.pl/prawo/

    WPiA w Białymstoku
    http://prawo.man.bilaystok.pl/

    WPiA Uniwersytet Gdański
    http://www.univ.gda.pl/depts/law.html

    WPiA Uniwersytet Slaski
    http://www.us.edu.pl/uniwersytet/jednostki/wydzialy/
    wpia/law.html

    WPiA Uniwersytet w Szczecinie
    http://www.univ.szczecin.pl/WPIA/WP.html

    WPiA Uniwersytet Wrocławski
    http://www.prawo.uni.wroc.pl/




    ----------------------------------------------------
    ----------------------------



    6. Zasady działania pl.soc.prawo


    6.1. Odpowiedzi na stawiane pytania

    Ta grupa istnieje, aby mógł otrzymać odpowiedź na dręczące Cię pytanie.
    Zadając pytanie, pamiętaj:

    a) Formułuj pytania jasno i przedstaw najważniejsze kwestie.
    Nie obchodzi nas, czy osoba, z którą zawarłeś umowę to Twój brat, wujek,
    czy ktoś nieznajomy. Obchodzi nas, co to za umowa.

    b) Nie skarż się, że nikt Ci nie odpowiada.
    Nie mamy obowiązku odpowiadać na Twoje pytania. Brak odpowiedzi nie oznacza
    złej woli grupowiczów. Może oznaczać, że nikt nie zna odpowiedzi (zwłaszcza
    w przypadku ,egzotycznych' gałęzi prawa). Może oznaczać, że (nie)stali
    bywalcy są zajęci, albo że zwyczajnie nam się nie chce stukać w klawiaturę.

    Pamiętaj, że otrzymujesz bezpłatne porady i część z odpowiadających pozbawia
    się ewentualnego zarobku.

    c) Nikt nie jest nieomylny.
    Nie ciesz sie pierwszą otrzymaną odpowiedzią. Poczekaj, czy nie zostanie
    zweryfikowana przez kogoś innego.

    d) Odpowiedzialnoć odpowiadających
    Nie ponosimy _żadnej_ odpowiedzialnoci za merytoryczne odpowiedzi na pytania,
    które zadasz.

    Jeżeli Twoja sprawa jest skomplikowana (a rzadko bywają inne), w każdym wypadku
    powinieneś skontaktować się z adwokatem/radcą prawnym.


    6.2 Ocena moralna pytających

    Nie oceniaj postaw, czynów czy zachowania innych. Zadający pytania oczekują
    odpowiedzi na pytanie, a nie moralizatorskich uwag pod swoim adresem.

    Jeśli nie podoba Ci się czyn popełniony przez pytającego, idż na pl.pregierz
    i napiętnuj jego postępowanie.

    Wypowiedż "aleś ty głupi, że dałeś się tak zrobić" wskazuje, że jesteś
    nieodpowiedzialnym smarkaczem i powinieneś wrócić do budowania własnego
    świata z klocków LEGO.

    Pytanie: ,,Jak zmniejszyć wysokość płaconych alimentów'' nie uprawnia Cię
    w żaden sposób do jakiegokolwiek osądzania pytającego. Przepisy prawa regulują
    wysokość alimentów, jakie można zasądzić od zobowiązanego. Osoba uprawniona
    do otrzymania alimentów ma prawo wiedzieć, jakie podnieść argumenty,
    aby otrzymać je w jak najwyższej wysokości. Osoba zobowiązana do ich płacenia
    ma prawo wiedzieć, w jaki sposób wykazywać, że nie może ich uiścić w żądanej
    wysokości.


    ----------------------------------------------------
    ----------------------------



    7. Podziękowania


    Serdeczne podziękowania dla Dawida Kuroczko za wyrażenie zgody na
    przystosowanie opracowanego przez niego FAQ dla grupy
    pl.comp.os.advocacy, do naszych potrzeb.

    Równie serdeczne podziękowania dla wszystkich osób współtworzących.

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1