  • 1. Data: 2012-07-24 10:50:37
    Temat: Dwukropek w umowie
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    Wprowadzenie:
    =============
    Umowa dotyczy sprzedaży nieruchomości, która jeszcze
    nie została przejęta od miasta. Miasto przedstawiło
    swoje roszczenia finansowe, związane z poniesionymi stratami.

    Istota sprawy czyli wcześniejsze ustalenie ustne
    Kupujący bierze na siebie roszczenia miasta (ewentualnie
    sam się o to procesuje) przejmując wszelkie ewentualne
    straty i korzyści.

    W umowie przedwstępnej jest:
    ===========================
    Strony ustalają, że przy umowie przyrzeczonej sprzedający przeleją
    na kupujących prawa i roszczenia związane z nieruchomością,
    w tym roszczenie o żądanie odszkodowania za bezumowne korzystanie
    z nieruchomości oraz roszczenie o żądanie zapłaty za niewłaściwe
    sprawowanie zarządu nieruchomością zaś kupujący przejmie na siebie
    obowiązki związane z własnością nieruchomości.

    Projekt umowy:
    ======================
    /sprzedający/ oświadcza że w ramach ceny określonej w §2 przelewa
    na rzecz /kupującego/ prawa i roszczenia związane z nieruchomością:
    roszczenie o żądanie odszkodowania za bezumowne korzystanie z
    nieruchomości oraz roszczenie o żądanie zapłaty za niewłaściwe
    sprawowanie zarządu nieruchomością zaś /pełnomocnik kupującego/
    działający w imieniu i na rzecz /kupującego/ oświadcza,
    że jego mocodawca na powyższe wyraża zgodę a nadto przejmuje
    na siebie obowiązki związane z własnością nieruchomości.

    Zwrot "w tym" zmienił się na dwukropek.
    Jest tu jakiś haczyk?
    Intuicyjnie taki dwukropek poprzedza wyliczenie, a co nie
    wyliczone, nie wchodzi w zakres...

    mjk

  • 2. Data: 2012-07-24 20:56:50
    Temat: Re: Dwukropek w umowie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Slawek Kotynski" <s...@a...com.pl> napisał w wiadomości

    > Zwrot "w tym" zmienił się na dwukropek.
    > Jest tu jakiś haczyk?
    > Intuicyjnie taki dwukropek poprzedza wyliczenie, a co nie
    > wyliczone, nie wchodzi w zakres...

    Haczyka nie ma, ale masz świadomość, że taka umowa nie zwalnia z
    ewentualnego zobowiazania sprzedającego? Chyba, ze stroną umowy jest miasto
    albo conajmniej wyrazi zgodę na umowę o tej treści.

  • 3. Data: 2012-07-26 12:07:08
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    W dniu 2012-07-24 20:56, Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > ewentualnego zobowiazania sprzedającego? Chyba, ze stroną umowy jest
    > miasto albo conajmniej wyrazi zgodę na umowę o tej treści.

    Nie mam takiej świadomości. Mógłbyś mi to objaśnić?

    mjk

  • 4. Data: 2012-07-26 17:54:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Jul 2012, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Slawek Kotynski" <s...@a...com.pl> napisał

    > Haczyka nie ma

    Głowy bym nie dał.
    Slawek IMO dobrze pisze, że poprzednio była lista otwarta.
    Załóżmy teraz, że jest jakaś wierzytelność związana z tą nieruchomością,
    ale nie przypisana do nieruchomości (lecz do użytkownika), o której
    Slawek nie wie.

    Czy w tezie, iż:
    - z ustaleń ustnych i "przedwstępnych" wynika, że tę wierzytelność
    też by przejął
    - z treści pisemnej wynika, że ta wierzytelność nie wchodzi
    w skład umowy
    ... jest gdzieś dziura?

    Dla ustalenia uwagi - niech to byłby należny czynsz (czyli
    nie należność za użytkowanie bezumowne).

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2012-07-26 19:31:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Nie mam takiej świadomości. Mógłbyś mi to objaśnić?

    Wynika to z art. 519 kc i kolejnych. Dla skutecznej zmiany dłużnika
    wymagana sie zgoda wierzyciela. Umowa jest skuteczna pomiędzy dłużnikiem, a
    nowym właścicielem, ale jeśli nowy właściciel nie zaspokoi wierzyciela, to
    ten może spokojnie dochodzić na Tobie swoich roszczeń, jeśli zgody na
    zmiane dłużnika nie wyrazi, a Ty ewentualnie będziesz mógł dochodzić na
    nabywcy zwrotnie roszczeń z tego tytułu. Mam nadzieję, że nie za bardzo
    uprościłem.

  • 6. Data: 2012-07-26 19:36:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > ... jest gdzieś dziura?
    >
    > Dla ustalenia uwagi - niech to byłby należny czynsz (czyli
    > nie należność za użytkowanie bezumowne).

    Masz racje, ale założyłem, że sprzedajacy wie, jakie są te roszczenia i je
    wymienił. Ale tak, jak piszesz może to mieć znaczenie.

  • 7. Data: 2012-07-26 20:44:52
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    W dniu 2012-07-26 19:31, Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > jeśli zgody na zmiane dłużnika nie wyrazi, a Ty ewentualnie będziesz
    > mógł dochodzić na nabywcy zwrotnie roszczeń z tego tytułu. Mam nadzieję,

    Dzięki za wyjaśnienie.
    Czy w takim wypadku jest dobrym pomysłem wysmarowanie pisma do
    burmistrza gminy z prośbą o przeniesienie roszczeń na kupującego,
    zgodnie z umową, żeby uniknąć sytuacji, w której gmina automatem
    skieruje roszczenia do sprzedawcy?

    mjk

  • 8. Data: 2012-07-26 20:56:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > gminy z prośbą o przeniesienie roszczeń na kupującego,
    > zgodnie z umową, żeby uniknąć sytuacji, w której gmina automatem

    Burmistrz musi dla ważności umowy wyrazić na nią zgodę.