  • 1. Data: 2008-09-02 07:48:18
    Temat: Druga praca - jak to jest z ZUS i podatkami ?
    Od: Radek D <r...@p...onet.pl>

    Witam!

    Pracuję obecnie na pełnym etacie - wszystko w pełni legalnie
    (płacony jest ZUS).

    Jednak od czasu do czasu dorobię sobie jako fotograf i
    chciałbym by odbywało się to w pełni legalnie. Tak bym mógł
    spokojnie spać, zrobić sobie reklamę i zaistnieć na rynku.
    Jak na razie nie są to jakieś duże kwoty kilka zleceń w roku
    po kilkaset zł. Z tym, że jest to taki rodzaj pracy, że
    w jednym miesiącu mogę zarobić 1000zł a później przez 6 miesięcy nic.

    Jak wybrnąć z takiej sytuacji - tak by jak najmniej oddać w podatkach i
    ZUS i jednocześnie tak bym był w pełni legalny.

    Jak to jest z prowadzeniem firmy gdy już pracuje się na etacie ? Jakieś
    składki dla ZUS inne rozliczenie podatków ?

  • 2. Data: 2008-09-02 09:06:45
    Temat: Re: Druga praca - jak to jest z ZUS i podatkami ?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Radek D pisze:

    > Jak na razie nie są to jakieś duże kwoty kilka zleceń w roku
    > po kilkaset zł. Z tym, że jest to taki rodzaj pracy, że
    > w jednym miesiącu mogę zarobić 1000zł a później przez 6 miesięcy nic.

    Jak dla mnie nie jest to "w sposób ciągły i zorganizowany" więc żadna
    działalność gospodarcza. Czyli najprościej podpisywać umowy o dzieło.

    > Jak wybrnąć z takiej sytuacji - tak by jak najmniej oddać w podatkach i
    > ZUS i jednocześnie tak bym był w pełni legalny.

    Umowa o dzieło. Wolna od ZUS (chyba że podpisujesz ją z tą samą
    firmą/osobą, u której masz etat). Działalność artystyczna - więc 50%
    kosztów uzyskania, czyli przy stawce 19% płacisz poniżej 10% podatku.

    > Jak to jest z prowadzeniem firmy gdy już pracuje się na etacie ? Jakieś
    > składki dla ZUS inne rozliczenie podatków ?

    Oszalałeś? Zakładanie działalności gospodarczej do 1000zł raz na
    kwartał?? Więcej wydasz na ZUS i inny szajs.

  • 3. Data: 2008-09-02 09:56:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Sep 2008, Andrzej Lawa wrote:

    > Umowa o dzieło. Wolna od ZUS (chyba że podpisujesz ją z tą samą firmą/osobą,
    > u której masz etat).

    Dla porządku: "na rzecz".
    Zawarcie umowy np. z firmą trzecią, jeśli *docelowy* wynik tej umowy
    służy pracodawcy, nie zwalnia z ZUS.

    > Oszalałeś? Zakładanie działalności gospodarczej do 1000zł raz na kwartał??
    > Więcej wydasz na ZUS i inny szajs.

    Na jaki ZUS wyda, możesz objaśnić, skoro jednocześnie *pracuje na etat*?
    Oczywiście może wydać, jak bardzo chce ;)
    Zapłaci nieodliczalną od podatku część zdrowotnego od minimalnej podstawy
    i to wszystko. A, i opłatę za wpis do EDG (jednorazową).
    Bynajmniej nie twierdzę że zakładanie DG w opisanych okolicznościach
    musi mieć sens (nie wiemy również komu chce "świadczyć"), ale Twój
    argument jest mocno naciągany.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-09-02 10:59:00
    Od: r...@o...pl

    On 2 Wrz, 11:06, Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    wrote:

    > Jak dla mnie nie jest to "w sposób ciągły i zorganizowany" więc żadna
    > działalność gospodarcza. Czyli najprościej podpisywać umowy o dzieło.

    Oj Endriu Endriu, leczysz sie juz psychiatrycznie czy na razie tylko
    polecasz innym :) ?

    Co do tych umowo o dzielo - zakladam ze znasz art. 13 pkt 9 updof i
    celowo wpuszczasz pytajacego w maliny
    nie podajac mozliwych wariantow tylko Endriusowe uproszczenie.

    O ZUS to juz Gotfryd napisal.

  • 5. Data: 2008-09-02 11:32:57
    Od: Radek D <r...@p...onet.pl>

    Co do spraw urzędowo/podatkowych jestem lama - więc
    poprawcie mnie jeśli zrozumiałem źle:

    Najsensowniej dla mnie byłoby:

    -pozostanie na etacie tam gdzie obecnie pracuję
    -robienie zdjęć na umowę o dzieło
    wtedy z zarobionych zł płacę 19% podatku od 50%
    kwoty ze zlecenia (te pozostałe 50% to koszty uzyskania przychodu ?)
    -to się wpisuje w tym śmiesznym PIT na koniec roku?
    -nie płacę ZUSu (więc nie ma to wpływu na moją przyszłą emeryturę)
    -nie ponoszę przy tym innych dodatkowych wydatków/podatków
    -będę w pełni legalny i uczciwy
    -mogę zacząć się reklamować i robić "poważniejsze" zlecenia
    -jeśli uda mi się zaistnieć na rynku mogę pomyśleć o założeniu DG

    Ale jak bym od samego początku chciał założyć DG (czyli "firmę")
    z jakimi trudnościami i opłatami musiałbym się liczyć na początku ?

  • 6. Data: 2008-09-02 12:18:53
    Od: r...@o...pl

    Radek D napisał(a):
    > Co do spraw urz?dowo/podatkowych jestem lama - wi?c
    > poprawcie mnie je?li zrozumia?em ?le:
    >
    > Najsensowniej dla mnie by?oby:
    >
    > -pozostanie na etacie tam gdzie obecnie pracuj?
    > -robienie zdj?? na umow? o dzie?o

    Tutaj wszytsko zalezy od tego, czy to robisz dla firm czy dla
    "ludnosci"

    > -mog? zacz?? si? reklamowa? i robi? "powa?niejsze" zlecenia
    > -je?li uda mi si? zaistnie? na rynku mog? pomy?le? o za?o?eniu DG

    DG sie nie zaklada - DG sie rejestruje :)
    Jak zaczniesz sie reklamowac itp to bedziesz DG prowadzil - tyle ze
    niezarejestrowana :)

    > Ale jak bym od samego pocz?tku chcia? za?o?y? DG (czyli "firm?")
    > z jakimi trudno?ciami i op?atami musia?bym si? liczy? na pocz?tku ?

    100 zeta na wstepie - i chyba tyle. Do tego zdrowotne co miesiac, ale
    odliczalne
    w wiekszosci od podatku. Troche jest zachodu z papierkami, ale przy
    takim okazjonalnym
    fotografowaniu to chyba nie ma na czym wtopic specjalnie.

  • 7. Data: 2008-09-02 12:28:44
    Od: Radek D <r...@p...onet.pl>

    > Tutaj wszytsko zalezy od tego, czy to robisz dla firm czy dla
    > "ludnosci"

    Robię dla "ludności" - czyli bez problemu ?

    > DG sie nie zaklada - DG sie rejestruje :)
    > Jak zaczniesz sie reklamowac itp to bedziesz DG prowadzil - tyle ze
    > niezarejestrowana :)

    Ok czyli wcześniej źle rozumowałem
    działalność gospodarcza to nie "firma" w sensie prawnym.

    Czyli jak chcę umieścić powiedzmy na www/forum/prasie
    info "Pan Kowalski - zdjęcia ślubne" i raz na 2-3 miesiące
    zrobię komuś fotki to już działalność gospodarcza ?

    Czy rejestracja jest konieczna ? Czy wystarczy, że na koniec roku
    w PIT wpiszę, że
    dodatkowe dochody - 2000zł i odprowadzę od tego podatek, a na poparcie
    tego będę miał umowy ja-cywil ?

    PS. sorki za lamerskie pytania ale nigdy nie miałem z tym do czynienia
    - tylko jak na razie raz w życiu podpisałem się na PIT
    sporządzonym przez księgową.

  • 8. Data: 2008-09-02 18:00:02
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Własnie...
    Przez kombinatorów różnych nie ma w PL legalnej możliwości dorobienia sobie
    trochę PLN bez zbytniego angażowania zleceniodawcy czy zlecającego dzieło.

    Podpisywanie jednorazowych umów zleceń i o dzieło komplikuje życie
    płatnikowi ponieważ:
    - trzeba zapłacić wykonawcy
    - obliczyć podatek i odprowadzić podatek
    - obliczyć ZUSy (jeśli dotyczy) i puścić przelewy...

    Chyba czytałem tu na grupie czy na innej, że ktoś kiedyś kombinował w ten
    sposób, że:
    inkasował kwotę brutto
    sam obliczał i pisał "papiery"
    w imieniu zleceniodawcy czy zlecającego dzieło odprowadzał na druku
    pocztowym ZUSy i podatki i odsyłał do firmy...

    ale czy to zgodne z rachunkowo-księgowymi zasadami ?

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    Taxi w Warszawie: http://grupy.3mam.net/taxi/

  • 9. Data: 2008-09-02 19:21:19
    Od: r...@o...pl

    On 2 Wrz, 14:28, Radek D <r...@p...onet.pl> wrote:

    > Robię dla "ludności" - czyli bez problemu ?

    Na odwrot - dla firm to jest bez problemu, a raczej z minimalnym
    problemem.
    Dla ludnosci - to albo jest nic, albo jest klasyczna DG.

    > Czyli jak chcę umieścić powiedzmy na www/forum/prasie
    > info "Pan Kowalski - zdjęcia ślubne" i raz na 2-3 miesiące
    > zrobię komuś fotki to już działalność gospodarcza ?

    DG w ujeciu klasycznym jest to dzialalnosc "ciagla i zorganizowana".
    Zorganizowana - nawet w sensie potocznym - "ej zenek zorganizuj
    skrzynke browcow" :)
    No wiec organizujac sobie klientow wypelniasz jedno znamie DG,
    a poniewaz reklamy beda staly i staly, to bedzie tez ciagle.
    A wiec DG jak nic.

    > Czy rejestracja jest konieczna ? Czy wystarczy, że na koniec roku
    > w PIT wpiszę, że
    > dodatkowe dochody - 2000zł  i odprowadzę od tego podatek, a na poparcie
    > tego będę miał umowy ja-cywil ?

    Gdybys zrobil to raz czy dwa razy na rok - i to przypadkowo -
    tzn ktos by Cie poprosil po kolezensku(a nie ze sam znalazles
    robotke),
    to wtedy wpisujesz w PITa rocznego jako "inne" i tyle.
    (Zakladajac ze warto to wpisywac i wystawiac sie na kontrole co to
    za inne tam sobie facet wpisal).

    Ale jak zaczynasz sie rozglaszac to juz jest podstawa zeby
    Cie scigac.

    > PS. sorki za lamerskie pytania ale nigdy nie miałem z tym do czynienia
    >         - tylko jak na razie raz w życiu podpisałem się na PIT

    > sporządzonym przez księgową.

    Luzik.
    Powiem Ci na marginesie ze znam osobe ktora prowadzi taka DG zupelnie
    "nielegalnie",
    ma strone "firmowa" w necie, aktywnie szuka klientow - i nic sie nie
    dzieje.
    I wiekszosc takich fotografow tez ma gdzies przepisy - ktore sa tutaj
    kompletnie
    niezyciowe.
    Ale skads sie bierze te 30% PKB wytwarzane w szarej strefie.

  • 10. Data: 2008-09-02 19:22:59
    Od: r...@o...pl

    On 2 Wrz, 20:00, Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>
    wrote:
> [...]
    > - trzeba zapłacić wykonawcy
    > - obliczyć podatek i odprowadzić podatek
    > - obliczyć ZUSy (jeśli dotyczy) i puścić przelewy...

    Ale to tylko wtedy, gdy klientem jest szeroko rozumiana firma.
    W przypadku gdy jest to zwykly Kowalski, to nie ma platnika
    i albo Radek D zrobi to raz, wpisze na PIT-37 w Inne i zapomni,
    albo bedzie prowadzil niezarejestrowana DG.