  • 1. Data: 2005-10-24 16:15:18
    Temat: Dotacja - Zarzut UKS - długie
    Od: "Zbigniew Lewandowski" <z...@p...onet.pl>

    Witam,

    w ramach umowy dotacji pewne stowarzyszenie, którego jestem pracownikiem
    oferowało nieodpłatne usługi dla firm i osób podejmujących działalność
    gospodarczą.
    Po kontroli UKS zarzucono Stowarzyszeniu nadebranie dotacji w kwocie ok.
    4500 zł - na kwotę tą składa się ok. 25 usług świadczonych przez 5
    konsultantów. No i machina ruszyła - pewnego dnia urzędnik UKS wezwał
    Prezesa Stowarzyszenia (podpisał umowę dotacji w imieniu stowarzyszenia),
    aby
    postawić mu zarzuty. Prezes OŚWIADCZYŁ do protokołu, że on nie jest za to
    odpowiedzialny, a "Kierownik Projektu" - czyli w jego wyobraźni - Ja.
    Na tej podstawie urzędnik porwał zarzut wobec Prezesa i po kilku dniach
    zostałem wezwany do UKS, w którym postawiono mi, bez żadnego pytania, zarzut
    nadebrania dotacji w ww. kwocie - pozwolono mi jedynie na złożenie wyjaśnień
    do protokołu, ale już podejrzanego.
    ("...art. 82 par. 1 kks, wobec czego uks kierując się dyrektywą art. 303 kpk
    w związku
    z art. 325 kpk w ziązku z art. 113 par. 1 kks wydał w dniu ...")

    Prawda jest taka, że jestem tylko szeregowym pracownikiem, który m.in.
    świadczył wyżej wymienione usługi w ramach dotacji. W treści tej umowy byłem
    jedynie osobą wyznaczoną do kontaktu z darczyńcą, choć rzeczywiście 2 z
    kwestionowanych 25 usług były przeze mnie wykonane, a pozostałe przez innych
    4 konsultantów w tym prezesa :).
    Do protokoło wyjaśnień po postawieniu zarzutu wniosłem, że mogę przedstawić
    swoją umowę o pracę i zakres obowiązków (co uczyniłem), oczywiście UKS
    dysponuje kopią umowy dotacji, z której moja odpowiedzialność nie płynie, a
    co więcej w jej treści to Stowarzyszenie bierze na siebie całą
    odpowiedzialność za realizację zadań z niej płynących. Na koniec poprosiłem
    o uzasadnienie zarzutu, które właśnie pocztą otrzymałem.

    A teraz pytania:
    Co dalej? Czy mogę jakoś powstrzymać dalsze postępowanie przeciwko sobie,
    szczególnie że postawiono mi zarzut na podstawie jedynie oświadczenia
    Prezesa, na które nie ma pokrycia w dokumentach, ani rzeczywistości. Czy
    mogę
    poskarżyć się na czynności inspektora, np. do Kierownika UKS. Co zrobić aby
    sprawa przeciwko mnie nie trafiła do sądu (nie chcę publicznego wylewania
    żółci na pracodawcę)?

    Pozdrowienia
    Zbych

  • 2. Data: 2005-10-24 23:01:50
    Temat: Re: Dotacja - Zarzut UKS - długie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Zbigniew Lewandowski" <z...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:djj7dg$3ob$1@news.onet.pl...

    Generalnie, to niby to UKS musi Ci dowieść winę, a nie Ty swoją
    niewinność. Przyznam, że koncepcja karania za decyzje finansowe
    szeregowego pracownika zamiast zarządu instytucji wydaje mi się
    cokolwiek kontrowersyjna. Ja bym na Twoim miejscu poczekał, czy pójdą
    z tym do sądu. Jeśli tak, to zostaje adwokat, bo przecież grupa bronić
    Cię nie będzie.

    Skarga na inspektora w tym wypadku w mojej ocenie jest bez większego
    sensu. Jedynie przedłuży sprawę, bo ktoś będzie musiał to zbadać, a
    korzystnego rezultatu (uniewinnienia) tą drogą nie dostaniesz. Więcej
    może to być o tyle niekorzystne, że materiały zostaną przejrzane i
    usunięte wszelkie niedociągnięcia.

    Od weryfikacji zarzutów jest sąd. W różnych rejonach kraju obowiązują
    różne koncepcje. Niby w opisanym wypadku, to raczej należało by Cię
    przesłuchać jako świadka z uprzedzeniem o prawie odmowy odpowiedzi na
    pytania mogące Cię narazić na odpowiedzialność karną. Z postawienia Ci
    zarzutu wypływa jedna korzyść. Jeśli nie zdołają go dowieść, to
    ponowne jego postawienie jest tak skomplikowane, że aż niemożliwe,
    więc sprawę się ostatecznie wyjaśni.

    Wydaje mi się, że na obecnym etapie, to najlepszym, dla ciebie
    wyjściem jest sąd. i nie musisz wcale tam żółci wylewać na nikogo.
    Wystarczy, że wykażesz, że nie byłeś osobą odpowiedzialną za
    gromadzenie jakiś tam dokumentów. A kto był, to niech sobie organ
    procesowy wyjaśnia.

  • 3. Data: 2005-10-25 06:25:53
    Od: "Zbigniew Lewandowski" <z...@w...pl>

    Witam,

> [...]
    > Wystarczy, że wykażesz, że nie byłeś osobą odpowiedzialną za
    > gromadzenie jakiś tam dokumentów. A kto był, to niech sobie organ

    Dziękuję za słowa otuchy,
    mam nadzieję że wszystko będzie OK, a nie jak w "Procesie" Kafki :)

  • 4. Data: 2005-10-25 17:47:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Zbigniew Lewandowski" <z...@w...pl> napisał w
    wiadomości

    > Dziękuję za słowa otuchy,
    > mam nadzieję że wszystko będzie OK, a nie jak w "Procesie" Kafki :)

    Miło mi, że mogłem jakoś pomóc. Ale czy na pewno musiałeś zacytować
    mój przydługaśny post, by podziękować - to tak na przyszłość. :-)