  • 1. Data: 2006-03-27 08:48:43
    Temat: Do znawców Prawa Telekomunikacyjnego
    Od: "Robert J." <r...@w...pl>

    Witam.
    Wg PT mam obowiązek "podpisać stosowne umowy z właściwymi instytucjami
    zarządzającymi prawami autorskimi" (mniej więcej taka treść). Niedawno
    okazało się jednak, że prócz ZAiKS-u "właściwa" także jest ZAPA. Wszystko
    OK, tylko że treść umowy jest niezgodna z Konstytucją (zainteresowani wiedzą
    dlaczego). M.in. chodzi o to, że ZAPA chce kasę wstecz, czyli od początku
    mojej działalności. Ponadto ustala sztywno stawkę, co też zostało
    zakwestionowane przez TK. Na dodatek straszy sądem.
    Teraz pytanie moje:
    Czy jeśli zacznę się stawiać i wyślę pismo, że chcę negocjować stawki (2,8 %
    przychodu to totalne złodziejstwo) oraz że będę płacił dopiero od podpisania
    umowy to mogę coś wskórać?
    Pozdrawiam
    RJ

  • 2. Data: 2006-03-27 18:09:03
    Temat: Re: Do znawców Prawa Telekomunikacyjnego
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Robert J. napisał:
> [...]
    > okazało się jednak, że prócz ZAiKS-u "właściwa" także jest ZAPA. Wszystko
    > OK, tylko że treść umowy jest niezgodna z Konstytucją

    A przypadkiem sam obowiązek zawarcia "stosownych umów" nie jest
    niezgodny z Konstytucją? Nawet abstrahując od swobody kształtowania
    stosunków umownych, to przy minimum złej woli ze strony instytucji ("nie
    i już") możesz nie mieć szans wykonać tego obowiązku. Do zawarcia umowy
    trzeba dwojga. A skoro masz jakiś obowiązek (pod sankcjami) to musisz
    mieć możliwość jego realizacji. W przeciwnym wypadku ta sankcja to nie
    kara tylko nieuzasadnione prześladowanie.

    Powyższe to z grubsza uzasadnienie, na którym upadła zgoda właściciela
    na spełnienie obowiązku meldunkowego.