  • 1. Data: 2003-08-27 16:00:08
    Temat: Darowizna: sam zysk, czy cos kosztuje?
    Od: Szymon Marjanski <s...@p...onet.pl>

    Mozna odliczyc 15% dochodu na darowizne dla osoby fizycznej.
    To kupa forsy.

    Co musi zaplacic obdarowany?
    Traktuje sie to jak jego dochod (i opodatkowuje zgodnie z progami),
    czy tylko placi podatek od darowizny (ile %)?

    Szymon

  • 2. Data: 2003-08-27 19:48:18
    Temat: Re: Darowizna: sam zysk, czy cos kosztuje?
    Od: "avancer" <a...@w...pl>

    Uzytkownik "Szymon Marjanski" <s...@p...onet.pl> napisal w
    wiadomosci news:g7lpkv466fogq87lu27hokgb8br7u6blqt@4ax.com...
[...]

    Wysokosc zalezy od wartosci darowizny i stopnia pokrewienstwa
    (powinowactwa) miedzy darczynca a obdarowanym.

    Danine placi sie (istnieja wyjatki), gdy darowizna przekracza tzw.
    kwote wolna, a ta jest uzalezniona od stopnia "zazylosci" w.w. (tzw.
    grupy podatkowe). Najnizszy podatek uiszczaja osoby z I grupy
    (malzonek, dzieci, wnuki, prawnuki, rodzice, dziadkowie,
    pradziadkowie, pasierb, ziec, synowa, siostra - ten poziom) ,
    najwyzszy - z grupy III (wszyscy spoza grupy I i II, a do tej
    ostatniej naleza: siostrzeniec, siostrzenica, bratanek, ciotka,
    wujek, stryjek - w tym stylu). Regula: wieksza "zazylosc" nizszy
    podatek.

    Od 1 stycznia br. kwota wolna dla osób nalezacych do I grupy wynosi
    9.637 zl, II grupy - 7.276 zl, III grupy - 4.902 zl. Chodzi tu o sume
    wartosci darowizn z 5 lat od tego samego darczyncy.Darowizny od
    róznych darczynców traktuje sie oddzielnie.

    Szczególy: ustawa z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
    (tekst jedn. Dz. U. z 1997 r. nr 16, poz. 89 ze zm. - bez lektury sie
    nie obejdzie :)).

  • 3. Data: 2003-08-28 07:28:35
    Od: Szymon Marjanski <s...@p...onet.pl>

    Wed, 27 Aug 2003 21:48:18 +0200 "avancer" <a...@w...pl> wrote:

    <wszystko co potrzeba>

    Avancer,

    A czy sa jakies haki? Ze np obdarowany na cele naukowe kuzyn czy
    mlodszy brat musi zbierac kwity za akademik, ksiazki, dojazdy, czy
    moze wydac kaske na browary? :-)

    Szymon

  • 4. Data: 2003-08-28 11:38:12
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Wed, 27 Aug 2003 21:48:18 +0200 "avancer" <a...@w...pl> wrote:

    <wszystko co potrzeba>

    Avancer,

    A czy sa jakies haki?

    ------------------

    Oczywiscie ze sa.

    Boguslaw

  • 5. Data: 2003-08-28 13:18:59
    Od: Szymon Marjanski <s...@p...onet.pl>

    Thu, 28 Aug 2003 13:38:12 +0200 "Boguslaw Szostak"
    <a...@u...agh.edu.pl> wrote:

    > Oczywiscie ze sa.
    >
    > Boguslaw

    Przydalaby sie wypowiedz bogatsza w slowa, kol. Boguslaw :-)

  • 6. Data: 2003-08-28 20:39:45
    Od: "Yennifer" <y...@a...nospam.pl>

    Uzytkownik "Szymon Marjanski" <s...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci
    Mozna odliczyc 15% dochodu na darowizne dla osoby fizycznej.
    To kupa forsy.

    A skad masz takie informacje????
    IMO nie mozna odliczyc od dochodu % darowizny dla osob fizycznych:-(

    Yenn

  • 7. Data: 2003-08-29 08:59:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Aug 2003, Szymon Marjanski wrote:

    >+ Mozna odliczyc 15% dochodu na darowizne dla osoby fizycznej.

    Mi się wydaje że w ww. zdaniu brakuje jednego słowa: "było" !
    [...]
    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-08-29 12:49:00
    Od: Szymon Marjanski <s...@p...onet.pl>

    Fri, 29 Aug 2003 10:59:25 +0200 Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> wrote:

    > Mi si? wydaje ?e w ww. zdaniu brakuje jednego s?owa: "by?o" !
    > [...]
    > pozdrowienia, Gotfryd

    No rzeczywiscie... To co zostaje? Koscioly i szpitale?