  • 1. Data: 2006-06-01 10:57:06
    Temat: Czy warto byc oskarzycielem pomocniczym?
    Od: "Daniel K." <d...@o...pl>

    Czesc,
    Do Sadu Rejonowego trafila sprawa mojego sasiada o zaklocanie ciszy nocnej,
    otrzymalem pismo, iz jako pokrzywdzony, moge wystepowac w charakterze
    oskarzyciela pomocniczego.
    W zwiazku z tym mam pytanie:
    Czy kazdy moze byc oskarzycielem pomocniczym? (Czy trzeba spelniac jakies
    warunki?)
    Do czego mnie zobowiazuje bycie oskarzycielem pomocniczym?
    Czy w ogole warto, czy to cos da, czy to tylko formalnosc?
    Prosze o odpowiedzi osoby z wiekszym doswiadczeniem w tej kwestii.
    pozdr
    daniel

  • 2. Data: 2006-06-01 14:10:45
    Temat: Re: Czy warto byc oskarzycielem pomocniczym?
    Od: "[edymon]" <m...@a...pl>

    Dnia 2006-06-01 12:57 +0200, Użytkownik Daniel K. napisał :
> [...]
    > Czy w ogole warto, czy to cos da, czy to tylko formalnosc?
    > Prosze o odpowiedzi osoby z wiekszym doswiadczeniem w tej kwestii.

    Mnie sie nie chcialo. Zdaje sie, ze wyrok byl na moja korzysc, bo sie
    sasiad wyprowadzil:-)))

    --
    Edytka [edymon] - złodziejka telewizorów z psem w pierwszym pokoleniu
    /SPRZĄTAM PO MOIM PSIE/

  • 3. Data: 2006-06-02 14:30:13
    Od: "Daniel K." <d...@o...pl>

> [...]
    > sasiad wyprowadzil:-)))
    >
    > --
    > Edytka [edymon] - złodziejka telewizorów z psem w pierwszym pokoleniu

    Dzieki, ale do czego np bede zobowiazany, decydujac sie na taki krok?

  • 4. Data: 2006-06-03 13:35:55
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    Daniel K. napisał(a):

    > Dzieki, ale do czego np bede zobowiazany, decydujac sie na taki krok?

    oskarzyciel posilkowy a nie pomocniczy

    Rozdział 5 Kodeksu Postepowania Karnego
    Oskarżyciel posiłkowy
    Art. 53.
    W sprawach o przestępstwa ścigane z oskarżenia publicznego pokrzywdzony może
    działać jako strona w charakterze oskarżyciela posiłkowego obok
    oskarżyciela publicznego
    lub zamiast niego.
    Art. 54.
    § 1. Jeżeli akt oskarżenia wniósł oskarżyciel publiczny, pokrzywdzony
    może aż do
    czasu rozpoczęcia przewodu sądowego na rozprawie głównej złożyć
    oświadczenie,
    że będzie działał w charakterze oskarżyciela posiłkowego.
    § 2. Odstąpienie oskarżyciela publicznego od oskarżenia nie pozbawia
    uprawnień
    oskarżyciela posiłkowego.
    Art. 55.
    § 1. W razie powtórnego wydania przez prokuratora postanowienia o odmowie
    wszczęcia lub o umorzeniu postępowania w wypadku, o którym mowa w art.
    330 § 2, pokrzywdzony może w terminie miesiąca od doręczenia mu
    zawiadomienia
    o postanowieniu wnieść akt oskarżenia do sądu, dołączając po jednym
    odpisie dla każdego oskarżonego oraz dla prokuratora. Przepis art. 488 §
    2 stosuje
    się odpowiednio. Przepisów art. 339 § 3 pkt 4 i art. 397 nie stosuje się.
    § 2. Akt oskarżenia wniesiony przez pokrzywdzonego powinien być
    sporządzony i
    podpisany przez adwokata, z zachowaniem warunków określonych w art. 332 i
    333 § 1; jeżeli pokrzywdzonym jest instytucja państwowa, samorządowa lub
    społeczna, akt oskarżenia może sporządzić także radca prawny.
    § 3. Inny pokrzywdzony tym samym czynem może aż do rozpoczęcia przewodu
    sądowego
    na rozprawie głównej przyłączyć się do postępowania.
    § 4. W sprawie wszczętej na podstawie aktu oskarżenia wniesionego przez
    oskarżyciela
    posiłkowego może brać udział również prokurator.
    Art. 56.
    § 1. Sąd może ograniczyć liczbę oskarżycieli posiłkowych występujących w
    sprawie,
    jeżeli jest to konieczne dla zabezpieczenia prawidłowego toku postępowania.
    Sąd orzeka, że oskarżyciel posiłkowy nie może brać udziału w postępowaniu,
    gdy bierze w nim już udział określona przez sąd liczba oskarżycieli.
    § 2. Sąd orzeka także, iż oskarżyciel posiłkowy nie może brać udziału w
    postępowaniu,
    jeżeli stwierdzi, że nie jest on osobą uprawnioną lub jego akt oskarżenia
    albo oświadczenie o przystąpieniu do postępowania zostało złożone po
    terminie.
    § 3. Na postanowienie sądu wydane na podstawie § 1, a także na
    postanowienie sądu
    wydane na podstawie § 2 jeżeli dotyczy oskarżyciela posiłkowego określonego
    w art. 54 lub art. 55 § 3 - zażalenie nie przysługuje.
    § 4. Oskarżyciel posiłkowy, który nie bierze udziału w postępowaniu z
    przyczyn
    określonych w § 1, może przedstawić sądowi na piśmie swoje stanowisko w
    terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
    Art. 57.
    § 1. W razie odstąpienia oskarżyciela posiłkowego od oskarżenia nie może
    on ponownie
    przyłączyć się do postępowania.
    § 2. O odstąpieniu oskarżyciela posiłkowego od oskarżenia w sprawie, w
    której
    oskarżyciel publiczny nie bierze udziału, sąd zawiadamia prokuratora.
    Nieprzystąpienie
    przez niego do oskarżenia w terminie 14 dni od doręczenia zawiadomienia
    powoduje umorzenie postępowania.
    Art. 58.
    § 1. Śmierć oskarżyciela posiłkowego nie tamuje biegu postępowania;
    osoby najbliższe
    mogą przystąpić do postępowania w charakterze oskarżyciela posiłkowego
    w każdym stadium postępowania.
    § 2. W razie śmierci oskarżyciela posiłkowego, który samodzielnie
    popierał oskarżenie,
    stosuje się odpowiednio art. 61.

    P.

    --
    Gość -"Jaki środek antykoncepcyjny jest najskuteczniejszy?"
    Expert -"Spotkałem się z opinią, że najskuteczniejszy jest środek d..y".

  • 5. Data: 2006-06-03 18:41:20
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Przemek R. napisał(a):

    [ciach ...]

    Tylko że to postępowanie w sprawie o wykroczenia, a więc większość kpk
    nie stosuje się.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 6. Data: 2006-06-04 08:40:44
    Od: "[edymon]" <m...@a...pl>

    Dnia 2006-06-02 16:30 +0200, Użytkownik Daniel K. napisał :

    > Dzieki, ale do czego np bede zobowiazany, decydujac sie na taki krok?

    Strzanik miejski, ktory spisywal moje zeznania mowil mi o tym
    oskarzycielu, ze np. moze "włączac" dowody i powolywac swiadkow. Ale
    uznalam, ze to nie sprawa o morderstwo i wyglupiac sie nie bede:-)

  • 7. Data: 2006-06-04 08:56:25
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    Johnson napisał(a):
    > Przemek R. napisał(a):
    >
    > [ciach ...]
    >
    > Tylko że to postępowanie w sprawie o wykroczenia, a więc większość kpk
    > nie stosuje się.

    fakt, rozpedzilem sie za bardzo

  • 8. Data: 2006-06-04 11:32:15
    Od: "Daniel K." <d...@o...pl>

    Czyli mowiac wprost, jezeli prokurator odstapi od oskarzenia, moze je
    kontynuowac oskarzyciel posilkowy? To samo w sytuacji, gdy prokurator nie
    odwola sie od decyzji sadu, moze to zrobic oskarzyciel posilkowy?
    Tylko ze wtedy musi byc adwokatem lub wynajac adwokata, co sporo kosztuje.
    Mowiac wprost: Czy warto (zakaldajac, ze nie mam klkuset zlotych na
    adwokata), jezeli tak, to co mi daje wystapienie w takim charakterze?

    pozdr
    daniel