  • 1. Data: 2004-12-11 12:17:20
    Temat: Czy to jest legalne????
    Od: "jha" <a...@a...com>

    Witam.
    Dowiedziałem się (nie widziałem, ale wiem, że istnieje) program a właściwie
    baza danych w której podajemy imię i nazwisko a program podaje nam:
    nasz PESEL, adres zamieszkania, date i miejsce urodzenia.
    Te dane o ile wiem podlegają ochronie, czy nie?
    Ten program posiada znajomy mojej koleżanki jeszcze uczeń nigdzie nie
    pracujący, program prawdopodobnie ściągnięty z sieci lub z innego źródłą.
    Czy to nie jest nielegalne, z kąd się wziął taki program, Można kogoś
    skarżyć za udostępnianie tych danych?
    pozdr

  • 2. Data: 2004-12-11 14:47:13
    Temat: Re: Czy to jest legalne????
    Od: scream <n...@p...pl>

    jha napisał(a):
    > Te dane o ile wiem podlegają ochronie, czy nie?

    podlegają

    > Ten program posiada znajomy mojej koleżanki [..]

    nie wierz we wszystko co Ci mówią... ktoś Ci wciska kit! pozatym baza
    danych od takiego programu musiałaby zajmować cały kilkugigabajtowy dysk..

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 3. Data: 2004-12-11 14:57:30
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > zajmować cały kilkugigabajtowy dysk..

    a to w czasach kilkuset gigabajtowych dyskow jest nieosiagalne :-)

    P.

  • 4. Data: 2004-12-11 15:13:26
    Od: "jha" <a...@a...com>

    > nie wierz we wszystko co Ci mówią... ktoś Ci wciska kit! pozatym baza
    > danych od takiego programu musiałaby zajmować cały kilkugigabajtowy dysk..

    To nie kit bo podał jej dane ktoś kto jej wogóle nie zna tzn. poza imieniem
    i nazwiskiem. Skąd miałby znać numer PESEL??? i adres zamieszkania? nie
    mając jej dowodu?
    Pytałem o to bo ktoś ten program wypuścił na rynek i z tąd pewnie wiele osób
    dostaje listy od firm w których nigdy nic nie zamawiali.

  • 5. Data: 2004-12-11 15:26:48
    Od: scream <n...@p...pl>

    Przemek R. napisał(a):
    > a to w czasach kilkuset gigabajtowych dyskow jest nieosiagalne :-)

    nie mówię, że niemożliwe, tylko że mało prawdopodobne aby ktoś zdobył
    taki program ściągająć go z internetu

  • 6. Data: 2004-12-11 15:27:15
    Od: scream <n...@p...pl>

    jha napisał(a):
    > Pytałem o to bo ktoś ten program wypuścił na rynek i z tąd pewnie wiele osób
    > dostaje listy od firm w których nigdy nic nie zamawiali.

    majaczysz :) idź do lekarza..

  • 7. Data: 2004-12-11 15:43:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "jha" <a...@a...com> napisał w wiadomości

    > To nie kit bo podał jej dane ktoś kto jej wogóle nie zna tzn. poza
    imieniem
    > i nazwiskiem. Skąd miałby znać numer PESEL??? i adres zamieszkania? nie
    > mając jej dowodu?

    Na podstawie imienia i nazwiska numeru PESEL czy adresu nie osób ustalić.
    Zazwyczaj, chyba, że ktoś ma naprawdę unikalne nazwisko. Wszak baza danych
    PESEL zawiera wszystkie osoby w Polsce. Również zmarłe po bodajże latach
    60-tych. W konsekwencji tego wpisanie imienia i nazwiska osoby najczęściej
    wyrzuca średnio kilkaset osób. Załóżmy można część odrzucić mniej więcej po
    roczniku, ale z doświadczenia wiem, że i tak zostaje kilkadziesiąt osób, w
    danym województwie kilkanaście. Tak więc bez dokładniejszych danych nie
    sposób ustalić.

    Za to spotkałem się, że wynoszono dane z różnych miejsc, gdzie są
    gromadzone. Na przykład ze szpitala i takie płyty krążyły wśród
    zainteresowanych. Oczywiście nie zawierają one danych wszystkich osób, ale w
    danej okolicy, to już większość osób się daje znaleźć. Albo z Kasy Chorych.
    Generalnie z urzędów i firm, które nie mając dostępu do bazy danych PESEL
    tworzyły je same. takie bazy krążą.

    I tu raczej o taki przypadek może chodzić, albo ktoś po prostu ściemnia.
    dane zdobył zupełnie inaczej i wciska kit, ze w Internecie znalazł.
    Ewentualnie gość mógł zdobyć hasła do portali niektórych firm. Firmy
    kredytowe na przykład przechowują dane na serwerze, do którego
    przedstawiciele się logują przez sieć. No to ewentualnie istnieje możliwość
    uzyskania stamtąd danych przez osobę znającą hasło, choć oni te dane
    szyfrują i w ogóle. Ale teoretycznie by się dało. Z tego co wiem dostępu do
    bazy PESEL w takim trybie nie ma.

    > Pytałem o to bo ktoś ten program wypuścił na rynek i z tąd pewnie wiele
    osób
    > dostaje listy od firm w których nigdy nic nie zamawiali.

    Wiesz, ludzie podają swoje dane w różnych dziwnych miejscach. Wyciąganie na
    dłuższą metę danych z bazy danych PESEL jest uciążliwe. Wiedzą o tym Ci,
    którzy korzystają z niej. Ona jest tak zrobiona, że zautomatyzowanie tego
    procesu jest niemal niemożliwe. Po za tym PESEL, to nie kilkadziesiąt, a
    kilkaset GB informacji. To nie na jednym dysku leży. No i jest to dynamiczny
    zbiór, który każdego dnia się zmienia. Nie twierdzę, że to niemożliwie, ale
    wysoce mało prawdopodobne.

  • 8. Data: 2004-12-11 16:01:11
    Od: "jha" <a...@a...com>

    to może się założymy ?
    ty mi podasz :
    imię, nazwisko i miasto
    a ja ci podam
    dokładny adres zamieszkania i twój PESEL

    Jeśli jesteś chętny na zakład to w ciągu tygodnia podam te dane, co ty na
    to?

  • 9. Data: 2004-12-11 19:39:25
    Od: "RAV" <r...@o...pl>

> [...]

    a to niby dlaczego?

    --
    Pozdrawiam - RAV
    GG: 4750296...TLEN: ravsite...SKYPE: rafalkudlinski

  • 10. Data: 2004-12-11 19:58:13
    Od: "KrzysiekPP" <k...@n...op.pl>

    > Jeśli jesteś chętny na zakład to w ciągu tygodnia podam te dane, co
    > ty na to?

    Ja bym wygral. Ale pozostaje mi swiadomosc, ze to co zrobilem, bylo
    nielegalne.

    --
    Krzysiek, Kraków, http://www.krzysiekpp.prv.pl/