  • 1. Data: 2006-11-20 06:43:22
    Temat: Czy jest takie prawo... [dot. gruntu]?
    Od: tarcamion <tarcamion@g_a_z_e_t_a.pl_>

    Jest sobie pole uprawne należące do mnie. Przed 20 paru laty lub więcej,
    a więc za czasów PGRów, kiedy to jeszcze nikt nie przejmował się
    własnością prywatną wspomaniane wcześniej Państwowe Gospodarstwo Rolne
    zrobiło sobie polną drogę po moim polu bez mojej zgody, żeby im było
    bliżej/lepiej(?) dojeżdżać. W tym celu nawieźli gruzu i piachu żeby ją
    utwardzić. Ponieważ chcę zlikwidować tę drogę i połączyć pola po obu
    stronach w jedną działkę budowlaną spytałem o drogę zaprzyjaźnionego
    inspektora nadzoru budowlanego. Ten powiedział, że zgodnie z prawem,
    jeśli droga jest używana od iluś tam lat publicznie, tzn. wiele osób jej
    używa jako skrótu, to nie mogę jej zlikwidować.
    Czy faktycznie jest takie prawo? Czy taką drogę moę zlikwidować?

    Dziękuję za wszelkie odpowiedzi.

  • 2. Data: 2006-11-20 07:48:59
    Temat: Re: Czy jest takie prawo... [dot. gruntu]?
    Od: "wojtaszek" <v...@i...pl>

    Użytkownik "tarcamion" <tarcamion@g_a_z_e_t_a.pl_> napisał w wiadomości
> [...]
    > zlikwidować.
    > Czy faktycznie jest takie prawo? Czy taką drogę moę zlikwidować?

    A pamiętasz sprawę sprzed kilku lat (głośna w TV), gdzie komuś nawet asfalt
    położyli na drodze, a że to była jego droga to ją zamknął i zaczął pobierać
    opłaty za przejazd.
    Wojtek

  • 3. Data: 2006-11-20 08:54:20
    Od: "B L" <m...@...mail.pl>

    > Czy faktycznie jest takie prawo? Czy taką drogę moę zlikwidować?

    niestety nie możesz
    Art. 172 KC
    "posiadacz nieruchomości nie będący jej właścicielem nabywa własność, jeżeli
    posiada nieruchomość nieprzerwanie od lat dwudziestu jako posiadacz
    samoistny, chyba że uzyskał posiadanie w złej wierze (zasiedzenie). Po
    upływie lat trzydziestu posiadacz nieruchomości nabywa jej własność, choćby
    uzyskał posiadanie w złej wierze.

  • 4. Data: 2006-11-20 08:54:48
    Od: "B L" <m...@...mail.pl>

> [...]
    asfalt
    > położyli na drodze, a że to była jego droga to ją zamknął i zaczął

    tylko co innego tamtra sprawa a co innego ta

  • 5. Data: 2006-11-20 10:25:45
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "B L" <m...@...mail.pl> napisał w wiadomości

    > niestety nie możesz

    no to cos sobie przeczysz

    > samoistny, chyba że uzyskał posiadanie w złej wierze (zasiedzenie). Po
    > upływie lat trzydziestu posiadacz nieruchomości nabywa jej własność,
    > choćby
    > uzyskał posiadanie w złej wierze.

    mamy tu jak najabardziej doczynienia ze "zla wiara" bo wiedzieli ze pole
    jest cudze, a okres 30 lat nie minal, a nawet gdyby, to nie jest takie
    proste, aby stac sie wlascicielem nie sojej wlasnosci poprzez zasiedzenie
    w zlej czy w dobrej wierze, potrzeba jest sprawa sadowa i to wniesiona
    przez zainteresowanego, czyli w tym wypadku tego co by ta droge cial
    uzytkowac, wnosze ze to gmina, i nalezy przejsc odpowiednia "sciezke"

    jesli on ma na to papiery, placil podatki, to spokojnie moze to zagrodzic,
    albo postawic szlabany i zobaczyc co sie bedzie dzialo dalej i kto bedzie
    mial o to pretnesje

  • 6. Data: 2006-11-20 12:34:42
    Od: tarcamion <tarcamion@g_a_z_e_t_a.pl_>

    Oczywiście, że płaciłem za to podatki. Wysokość opodatkowania nie
    została pomniejszona o powierzchnię drogi. Płaciłem za tę drogę.

  • 7. Data: 2006-11-20 14:13:55
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Oczywiście, że płaciłem za to podatki. Wysokość opodatkowania nie
    > została pomniejszona o powierzchnię drogi. Płaciłem za tę drogę.

    jak juz ci powiedziano ;) postaw szlabany tabliczke teren prywatny i
    czekaj na reakcje, to nie ty musisz udowadniac swoje prawa do tej ziemi,
    albo jak masz kase ogrodz wszystko siatka :)

    wiem ze jest prawo zwiazane z drogami dojazdowymi do posesji, wtedy kiedy
    nie ma innej mozliwosci, wtedy musisz rzeczywiscie taka droge udostepnic,
    ale w tym wypadku to jest tylko jakis tam skrot, wiec nie dotyczy,
    paragraf o ktorym pisal bl nie ma racji bytu z powodu czasu (ponizej 30
    lat) a poza tym jak pisalem zasiedzenie trzeba przeprowadzic sadownie i
    spelnic szereg wymogow