  • 1. Data: 2007-04-23 09:15:58
    Temat: Czy banknot to urzędowy druk w rozumieniu ustawy?
    Od: "ari" <a...@w...pl>

    Witam,

    Art. 4. Ustawy o prawach autorskich i pokrewnych
    Nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego:
    1) akty normatywne lub ich urzędowe projekty,
    2) urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole,

    Czy banknoty emitowane przez NBP zaliczają się do tej grupy?

    Bardzo proszę, jesli można, o odpowiedzi wyłącznie osób, które dokładnie
    wiedzą, a nie "wydaje im się".

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-04-23 09:26:47
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Mon, 23 Apr 2007 11:15:58 +0200, ari napisał(a):

    > Bardzo proszę, jesli można, o odpowiedzi wyłącznie osób, które dokładnie
    > wiedzą, a nie "wydaje im się".

    Dokładnie to nikt nie wie ;-)
    Sięgam do komentarza Barty i Markiewicza (Zakamycze 2005) i na str. 139
    widzę zdanie "Przedstawione w poprzednim punkcie rozumowanie należy
    odpowiednio stosować do uznania za materiały urzędowe, ze względu na tryb
    ich ustanawiania, *środków płatniczych i znaczków*".

    W poprzednim punkcie BiM piszą o Polskich Normach, które ogólnie nigdy
    nie podlegały ochronie, ale najnowsza ustawa o PN ochroną je - ku
    zdumieniu mas - objęła.
    Jak rozumiem BiM chcą nam powiedzieć, że gdyby w ustawie o pieniądzu było
    napisane, że podlegają ochronie, to by podlegały.

    Natomiast niewątpliwie podlegają tejże ochronie wzory itd., czyli np. te
    banknoty, które nie weszły do obiegu. Cała reszta jest materiałem
    urzędowym.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd || http://olgierd.bblog.pl
    http://www.allegro.pl/item186353104_nikon_fm2.html

  • 3. Data: 2007-04-23 14:00:40
    Od: Bungo <b...@g...pl>

    ari napisał(a):
> [...]
    > 2) urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole,
    >
    > Czy banknoty emitowane przez NBP zaliczają się do tej grupy?

    jakie banknoty - bedace w obiegu, czy wszystkie, kiedykolwiek
    wyemitowane?

    Przy zalozeniu, ze bedace w obiegu, to sa one w sensie prawnym
    "znakiem pienieznym Rzeczypospolitej Polskiej".
    Bez watpienia sa one *urzedowym* znakiem oraz "zaliczają sie" do
    grupy wskazanej w art. 4 ust. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

    Nie podlegają zatem ochronie prawnej, wynikajacej z prawa autorskiego.
    Oczywiscie nie oznacza to, ze nie sa w ogole chronione.

    Doprecyzuj pytanie, podaj wiecej szczegolow, to odpowiedz bedzie
    konkretniejsza.

    ==>> pozdrawiam:-)
    ==>> Bungo

  • 4. Data: 2007-04-23 14:56:11
    Od: "ari" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Bungo" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Doprecyzuj pytanie, podaj wiecej szczegolow, to odpowiedz bedzie
    > konkretniejsza.

    Sprawa wynikła na grupie o tematyce 3D, ktoś dostał zlecenie na zrobienie
    renderu spadających banknotów (normalnych pieniędzy), na co ktoś inny, że
    trzeba zapłacić za wykorzystanie wzorów banknotów NBP i jeszcze autorowi
    tych wzorów. Wybuchła zażarta dyskusja, notabene z legendą sceny newsowej w
    Polsce - Arkiem - w roli głównej:)

  • 5. Data: 2007-04-23 20:36:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "ari" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    Banknot nie jest chroniony prawem autorskim. Zresztą, gdyby był nawet, to raczej
    te prawa należą do plastyka, który go zaprojektował.

  • 6. Data: 2007-04-23 21:55:21
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Mon, 23 Apr 2007 22:36:10 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Użytkownik "ari" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Banknot nie jest chroniony prawem autorskim. Zresztą, gdyby był nawet,
    > to raczej te prawa należą do plastyka, który go zaprojektował.

    No chyba jednak są. Nie mogę przecież głosić wszem i wobec że
    zaprojektowałem banknot 100zł.

    p. m.

  • 7. Data: 2007-04-23 22:12:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > No chyba jednak są. Nie mogę przecież głosić wszem i wobec że
    > zaprojektowałem banknot 100zł.

    Ale to są prawa do projektu banknotu, a nie samego banknotu jako takiego.

  • 8. Data: 2007-04-23 22:14:48
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik mvoicem napisał:
    > No chyba jednak są. Nie mogę przecież głosić wszem i wobec że
    > zaprojektowałem banknot 100zł.

    Ale teraz mówisz o czymś zupełnie innym.

    pozdrawiam
    Arek

    --

    www.hipnoza.info

  • 9. Data: 2007-04-23 22:51:07
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Mon, 23 Apr 2007 22:36:10 +0200, "Robert Tomasik"
    <r...@g...pl> wrote:

    >Banknot nie jest chroniony prawem autorskim. Zresztą, gdyby był nawet, to raczej
    >te prawa należą do plastyka, który go zaprojektował.

    nie wypowiem sie prawnie,a le czytalem jakis czas temu artykul w
    gazecie, zwiazany z zadanym pytaniem.
    jakas kobieta inwalidka musiala zalatwic sprawe urzedowa, wiec zamiast
    isc do urzedu wyslala lsitem pismo + zszywaczem przypiela do pisma
    banknot (jako oplate, ktora powinna uiscic).
    urzednicy zrobili mala aferke, ze to niszczenie mienia panstwowego itp
    - sprawa oparla sie o NBP, ktory dalo taka ykladnie, ze jesli ten
    banknot jest tej pani i jej dzialania nie mozna zakwalifikowac jako
    profanacje godla panstwowego, to moze robic co chce z tym banknotem,
    nawet go zniszczyc (np. spalic).

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 10. Data: 2007-04-23 22:54:59
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    google przyjacielem:

    http://www.nbp.pl/home.aspx?f=disclaimer_banknoty.ht

    "Zasady wykorzystywania wizerunków polskich banknotów i monet

    Narodowy Bank Polski jako emitent oraz właściciel praw majątkowych do
    projektów znaków pieniężnych, zastrzega sobie w każdym przypadku prawo
    wyrażania zgody na reprodukowanie znaków pieniężnych, aby wykluczyć
    przypadki ich odwzorowania w formie dezawuującej ich powagę jako
    prawnego środka płatniczego. Z uwagi na konieczność zapewnienia przez
    emitenta bezpieczeństwa obiegu banknotów, zgoda ta jest zwykle
    obwarowana wymogiem jednostronnego reprodukowania w wymiarach
    zdecydowanie różniących się od rzeczywistych tj. większych niż 125%
    lub mniejszych niż 75% w długości i w szerokości banknotów.
    NBP nie wyraża zgody na:

    1. wykorzystywanie wizerunków znaków pieniężnych w reklamach
    używek, których nadużywanie może zagrażać zdrowiu lub życiu,
    2. odwzorowywanie wizerunków znaków pieniężnych w sposób sugerujący
    ich niszczenie np. gniecenie, dziurawienie, przerywanie, cięcie.

    Narodowy Bank Polski nie pobiera żadnych opłat z tytułu udzielenia
    zgody na wykorzystanie wizerunków banknotów lub monet w celach
    reklamowych.

    Ponadto zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 4 lutego
    1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. Nr 24, poz.
    83), przewidującymi respektowanie autorskich praw osobistych, należy
    uzyskać zezwolenie twórcy na korzystanie z utworu, którego jest
    autorem. Bez zezwolenia twórcy nie wolno bowiem wykorzystywać
    elementów lub całości dzieła, wprowadzonego do obiegu w charakterze
    prawnego środka płatniczego, bądź jego opracowania do celów innych,
    niż związanych z jego urzędową funkcją środka płatniczego.

    W związku z powyższym w celu uzyskania zgody na wykorzystanie
    wizerunków banknotów lub monet należy zwrócić się w tej sprawie do NBP
    załączając, jeśli to możliwe, projekt reklamy. Po uzyskaniu zgody NBP
    należy skontaktować się z autorem projektu banknotu lub monety w celu
    uzyskania także jego zgody."

    pozdarwiam,
    Cyb