  • 1. Data: 2006-06-15 07:29:20
    Temat: Cmentarz komunalny
    Od: MARTA <m...@o...pl>

    Chciałam zapytać o rzecz związaną z cmenatrzem. Trzy lata temu wykupiłam
    miejsce pod grobowiec. Kierownik cmentarza wyznaczył miejsce i został
    wymurowany grobowiec ziemny. W tym roku postawiłam na tym grobowcu
    pomnik. Wszystko było dobrze do czasu kiedy właścicielka pomnika
    sąsiedniego nie złożyła skargi o zbyt małe ścieżkę pomiędzy pomnikami.
    Kierownik cmentarza żąda teraz ode mnie przesunięcia pomnika.
    Przesynięcie pomnika wiąże się z przesunięciem wymurowanego grobowca
    ziemnego. Nie wiem po czyjej stronie jest błąd ale chyba nie po mojej.
    To kierownik wymierzył i wyznaczył parcele, na której został wymurowany
    grobowiec ziemny oraz postawiony pomnik. Jak to jest z tymi ścieżkami?
    Czy kierownik ma obowiązek zachować właściwy odstęp? Czy to ja na
    miejscu wykupionym powinnam zrobić ścieżkę? Czy to jeśli kierownik
    popełnił błąd to ja muszę ponosić za to konsekwencje finansowe?

  • 2. Data: 2006-06-15 13:18:52
    Temat: Re: Cmentarz komunalny
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    MARTA [###m...@o...pl.###] napisał:

    Przepisy prawa określają odległości między grobami, zresztą z tego co
    pamiętam również rozmiar "działki". To jest jakieś rozporządzenie.
    Jeśli będzie Ci to potrzebne, to poszukam, ale chwilowo to nie
    istotne, bo powinien je mieć administrator. Działki powinny być przez
    administratora tak wyznaczone, by te odległości były zachowane. Nawet
    jeśli administrator się pomylił, to niestety, ale Ciebie podczas
    budowy również obowiązują te same przepisy. A zatem nie powinnaś
    budować tego grobowca z naruszeniem prawa, a ewentualnie dochodzić
    praw na administratorze.

    Jeśli wykonanie grobowca zleciłaś profesjonaliście (czyli jakiemuś
    zakładowi kamieniarskiemu), to moim zdaniem masz w odniesieniu do
    niego roszczenie zwrotne. Bo on przede wszystkim powinien owe przepisy
    znać i nie powinien wybudować grobowca niezgodnie z prawem. Jeśli
    robiłaś grobowiec metodą "chałupniczą", to niestety, ale teraz musisz
    sama doprowadzić stan faktyczny do stanu zgodnego z prawem. W
    szczególności muszą być zachowane odległości od grobowców sąsiednich.

    Jedyne co powinnaś najpierw sprawdzić, to czy czasem sąsiedni
    grobowiec (od którego odległość jest zbyt mały nie został postawiony
    niezgodnie z przepisami. Ale to już raczej zadanie administratora i
    jak rozumiem ustalił, że to Twój narusza prawo. Możesz albo przesunąć
    ten grobowiec, albo iść na konfrontację. Jeśli go nie usuniesz, to
    administrator bedzie Cię musiał podać do sądu. Jeśli wygra, dojdą Ci
    koszty sądowe.