  • 1. Data: 2012-06-29 22:17:19
    Temat: Chcę zrobić za darmo komuś stronę www. Czy moge?
    Od: "amor" <a...@a...amor>

    Witam.

    Przyjaciolka prowadzi prywatny gabinet. Nie ma znaczneia jaki.Legalnie
    oficjalnie. Ja znam się na tworzeniu stron, ale nie prowadzę w tym kierunku
    działalności. W ogóle żadnej nie prowadzę. Jestem emerytem. I ona prosiła
    mnie, żebym jej zrobił stronę internetową. Mam zamiar jej zrobic stronę
    całkowicie za darmo. Jedyny jej koszt, to będzie wykupienie miejsca na
    serwerze, i domena (adres DNS). Pomogę jej te sprawy załatwić, ale tez nie
    mam zamiaru za to nic brać. Później ewentualnie będę się tą jej stroną
    opiekował ( czasem jakieś newsy itp).
    Wszystko za darmo. Będzie to strona firmowa.
    I teraz pytania. Czy od strony fiskusa takie coś jest dopuszczalne? Czy
    będzie musiała ona (lub ja) za to płacić jakiś podatek? Albo składać jakieś
    papiery w Urzędzie Skarbowym? Przecież nie będzie miała na to żadnych faktur
    itd...

  • 2. Data: 2012-06-29 22:37:24
    Temat: Re: Chcę zrobić za darmo komuś stronę www. Czy moge?
    Od: to <t...@i...pl>

    begin amor

    > Czy od strony fiskusa takie co? jest dopuszczalne? Czy bedzie musia?a
    > ona (lub ja) za to p?aciae jaki? podatek? Albo sk?adaae jakie? papiery w
    > Urzedzie Skarbowym? Przecie? nie bedzie mia?a na to ?adnych faktur
    > itd...

    Ty tak poważnie?

  • 3. Data: 2012-06-29 23:07:25
    Temat: Re: Chce zrobia za darmo komu? strone www. Czy moge?
    Od: "amor" <a...@a...amor>

    Użytkownik "to" <t...@i...pl> napisał w wiadomości
    > begin amor

    > Ty tak poważnie?

    Tak. A co w tym niepowaznego? Ze sie pytam, czy ze chce zrobic komus strone
    za darmo?
    Wiesz. A nuz wpadnie jej jakas kontrola ze skarbowki, i jakis nadgorliwy
    tepy urzedas sie przyczepi, ze nie ma faktur na wykonanie strony.
    W tym popapranym kraju wszystko jest mozliwe.

  • 4. Data: 2012-06-29 23:57:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 Jun 2012, amor wrote:

> [...]
    > opiekował ( czasem jakieś newsy itp).
    > Wszystko za darmo. Będzie to strona firmowa.

    Wstęp do odpowiedzi: NTG.
    Wszystkie pytania są właściwe dla grupy .prawo.podatki, bo po to ona jest.

    > Czy od strony fiskusa takie coś jest dopuszczalne?

    Oczywiście.

    > Czy będzie musiała ona (lub ja) za to płacić jakiś podatek?

    Formalnie, zgodnie z przepisami, tak.
    Wynika to z zapisu art.14.2.8 ustawy o podatku dochodowym:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    021,20120423,zrodla-przychodow.html
    +++
    8) wartoœć otrzymanych œwiadczeń w naturze i innych nieodpłatnych
    œwiadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem
    art. 21 ust. 1 pkt 125;
    ---

    Przywołane przepisy (z art.11 i art.21) również przeczytaj.

    > Albo składać jakieś papiery w Urzędzie Skarbowym?

    Nie.

    > Przecież nie będzie miała na to żadnych faktur
    > itd...

    Na wykazywanie *przychodów* nie ma takich ograniczeń, jak na wykazywanie
    kosztów. W zasadzie każdy przychód może być udokumentowany dowodem
    wewnętrznym, ewentualne ograniczenia wynikają tylko jeśli przychód
    jest jednocześnie obrotem (po polsku: podlega pod VAT), bo wtedy
    czasami w rachubę wchodzi kasa rejestrująca albo podobny wynalazek
    (np. obowiązek "zastępczego" udokumentowania wpływem na konto itd).

    Ale dla nieodpłatnego świadczenia to nie ma miejsca.
    Prowadzący DG wystawia *sobie* kwit że uzyskał przychód i tyle.

    To była strona formalna.

    Strona mniej formalna składa się z kilku elementów:
    - przyjęcie, że w skali kraju takich nieudokumentowanych świadczeń
    są miliony i nikt nikogo za to nie wsadza do więzienia wydaje
    się być wysoce słusznym założeniem, stąd pytanie grupowicza obok ;)
    - "przypadku Optimusa" to nie wyklucza (jak ktoś bardzo chce, to
    może dokopać z dowolnego przepisu)
    - głównym powodem ewentualnej interwencji US mógłby być chyba
    donos, albo jakaś masowa akcja rządowa "sprawdzamy czy podatnicy
    nie mają jakichś darmowo pozyskanych programów" (po wpadce fiskusa
    z próbą opodatkowania freeware wydaje się, że będą podchodzić do
    wszelkich "darmowych programów" jak pies do jeża, nawet jeśli
    z litery przepisów wynika że podatek jednak się należy)
    - ewentualne udokumentowanie ma skutek uboczny dla sprawy
    zupełnie niepodatkowej. Założywszy, że ktoś "ukradł" tę
    stronę, przywłaszczając sobie jej treść, bardzo trudno
    podważyć mu będzie wysokość poniesionej szkody, ujętej
    w uprzednio wykazanej (w deklaracjach podatkowych) sumach
    z ewidencji.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2012-06-30 00:17:11
    Od: "amor" <a...@a...amor>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości

    > Wstęp do odpowiedzi: NTG.
    > Wszystkie pytania są właściwe dla grupy .prawo.podatki, bo po to ona
    > jest.

    Tam napisalem wczesniej. Do tej pory nikt nie odpowiedzial, wiec przyszedlem
    tutaj.

    > Oczywiście.

    > Formalnie, zgodnie z przepisami, tak.

    Z reszty prawie nic nie zrozumialem ;)
    Ale przeczytam ze.. trzydziesci razy, i moze zrozumiem.

    Dzieki za odpowiedz.

  • 6. Data: 2012-06-30 00:53:05
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2012-06-30 00:17, amor pisze:
    > Z reszty prawie nic nie zrozumialem ;)
    > Ale przeczytam ze.. trzydziesci razy, i moze zrozumiem.
    > Dzieki za odpowiedz.
    To ja może tak w skrócie wytłumaczę: zrób znajomej stronę, siedźcie
    oboje cicho i nie zawracaj głowy ;-)

    Maciek

  • 7. Data: 2012-06-30 01:58:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Jun 2012, amor wrote:

    > Z reszty prawie nic nie zrozumialem ;)

    Streszczę :)
    Fiskus uważa, że darmow wyświadczenie usługi to jest zwykły przychód
    dla "obsłużonego".
    Tak jakby 'zarobił bo nie musiał zapłacić'
    Uwaga: to nie jest darowizna!
    (darowizna wymaga przekazania "majątku", trzeba go mieć żeby przekazać,
    "dawanie pracy" to nie majątek, zresztą darowizna zawiera więcej
    obostrzeń formalnych).
    Przeczytaj art.11 w podanej ustawie - art.14 zawiera szczególną postać,
    podaną w poście.

    No a tzw. "ludność", czyli podatnicy, w istotnej większości uważa
    że to bzdura, a z braku potencjalnego sporu "stron" trudno o dowody,
    więc dostałeś komplet odpowiedzi, w tym mocno skróconych ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2012-06-30 05:22:17
    Od: SQLwiel <_...@g...com>

> [...]
    > że to bzdura, a z braku potencjalnego sporu "stron" trudno o dowody,
    > więc dostałeś komplet odpowiedzi, w tym mocno skróconych ;)

    Ja widzę potencjalne źródło konfliktu i kłopotów: prawo autorskie.
    Lepiej więc, aby koleżanka dysponowała "papierem" na prawa do strony.
    Może więc lepiej będzie, jeśli zrobisz to na um-o-dzieło za przysłowiową
    "stówę".

    --

    Dziękuję i pozdrawiam. Sqlwiel.

  • 9. Data: 2012-06-30 10:07:15
    Od: "amor" <a...@a...amor>

    Użytkownik "SQLwiel" napisał w wiadomości

    > Ja widzę potencjalne źródło konfliktu i kłopotów: prawo autorskie. Lepiej
    > więc, aby koleżanka dysponowała "papierem" na prawa do strony. Może więc
    > lepiej będzie, jeśli zrobisz to na um-o-dzieło za przysłowiową "stówę".

    Ostatnie wypowiedzi mi sporo rozjasnily. Dziekuje wszystkim za odpowiedzi.

  • 10. Data: 2012-06-30 23:04:58
    Od: to <t...@i...pl>

    begin amor

    > Wiesz. A nuz wpadnie jej jakas kontrola ze skarbowki, i jakis nadgorliwy
    > tepy urzedas sie przyczepi, ze nie ma faktur na wykonanie strony. W tym
    > popapranym kraju wszystko jest mozliwe.

    Po pierwsze skąd będzie wiedział, że w ogóle ma stronę? Po drugie, powie,
    że sama zrobiła i tyle.