  • 1. Data: 2007-08-03 16:28:22
    Temat: Autonaprawa-usterki nadal
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl>

    Pojawiają się usterki w samochodzie, zgłaszamy je w warsztacie i zostawiamy
    auto.
    -Jaką umowę zawieramy oddając auto do naprawy (nienazwaną?)
    -Czy warsztat ma prawo żądać jakąkolwiek opłatę, jeśli stwierdzi, że
    sprawdzili i wszystko jest ok?
    -Czy warsztat ma prawo żądać opłatę, jeśli stwierdzi, że po zbadaniu nie są
    w stanie usunąć awarii?
    -Czy może pomimo zgłoszonych usterek zająć się czymś innym np. "nie
    stwierdzamy usterek, ale zrobiliśmy regulację i wymieniliśmy olej, za to się
    należy xx zł?"

  • 2. Data: 2007-08-03 19:47:33
    Temat: Re: Autonaprawa-usterki nadal
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Fri, 3 Aug 2007 18:28:22 +0200, "Piotr [trzykoty]"
    <trzykoty@[wytnij]o2.pl> wrote:

    >-Jaką umowę zawieramy oddając auto do naprawy (nienazwaną?)
    zalezy co zlecasz, ale zleca sie najczesciej usluge diagnostyki,
    naprawy, montazu/demontazu (np. zmiana kol na zimowe)

    >-Czy warsztat ma prawo żądać jakąkolwiek opłatę, jeśli stwierdzi, że
    >sprawdzili i wszystko jest ok?
    imho tak, bo wykonali diagnostyke

    >-Czy warsztat ma prawo żądać opłatę, jeśli stwierdzi, że po zbadaniu nie są
    >w stanie usunąć awarii?
    imho tak, bo wykonali diagnostyke.
    w przypadku gdyby naprawiali, diagnostyka moglaby byc wliczona w
    cenie naprawy.

    >-Czy może pomimo zgłoszonych usterek zająć się czymś innym np. "nie
    >stwierdzamy usterek, ale zrobiliśmy regulację i wymieniliśmy olej, za to się
    >należy xx zł?"

    nie, nie moze robic nic, co nie bylo zlecone.
    chyba ze dana praca byla niezbedna do wykonania zlecenia
    (np. wykonujac diagnostyke czegos w silniku musieli wylac olej,
    rozebrac cos, obejrzec, pozniej zlozyc i wlac nowy olej)

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 3. Data: 2007-08-03 20:11:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Aug 2007, Piotr [trzykoty] wrote:

    > Pojawiają się usterki w samochodzie, zgłaszamy je w warsztacie i zostawiamy
    > auto.
    > -Jaką umowę zawieramy oddając auto do naprawy (nienazwaną?)

    IMVHO - to zależy od umowy.
    "Zbadanie stanu auta" IMO wzbudza wątpliwości, bo kwalifikować się może
    tak pod dzieło (przez określenie jakimi środkami wykonawca ma badać,
    dajmy na to - czy ma prześwietlać rentgenem naprężenia w krytycznych
    miejscach), jak i zlecenie - oparte o "starannym działaniu" (i tyle,
    da się to się da, nie da się to się nie da, zapłata się należy).
    Naprawienie *konkretnych* uszkodzeń IMO jest zdecydowanie dziełem,
    nawej jeśli przyjęto warunkowe zasady odpłatności, nawet składników
    nie znanych w momencie zawierania umowy ("...plus koszt wszystkich
    części które zostaną uznane za niesprawne")

    > -Czy warsztat ma prawo żądać jakąkolwiek opłatę, jeśli stwierdzi, że
    > sprawdzili i wszystko jest ok?

    A co na ten temat było w umowie? :>
    Pewnie warsztat ma jakąś ofertę - "zasady postepowania" czy cóś,
    które leżą na ladzie albo wiszą na ścianie jak tam się wchodzi
    ("...mógł się zapoznać bez większych trudności..." czy jakoś
    tak?)

    > -Czy warsztat ma prawo żądać opłatę, jeśli stwierdzi, że po zbadaniu nie są
    > w stanie usunąć awarii?

    IMO - oczywiście. Zależnie od umowy.

    > -Czy może pomimo zgłoszonych usterek zająć się czymś innym np. "nie
    > stwierdzamy usterek, ale zrobiliśmy regulację i wymieniliśmy olej, za to się
    > należy xx zł?"

    IMO tylko wtedy, jeśli było to konieczne aby zapobiec stratom/uszkodzeniom/itp
    albo było niezbędną czynnością do "zbadania awarii" (i mieściło się
    tym samym w zakresie wykonywania umowy).

    Podstawy prawne:
    _117.html

    Art. 628
    § 1. Wysokoœć wynagrodzenia za wykonanie dzieła można okreœlić przez
    wskazanie podstaw do jego ustalenia. Jeżeli strony nie okreœliły
    wysokoœci wynagrodzenia ani nie wskazały podstaw do jego ustalenia,
    poczytuje się w razie wštpliwoœci, że strony miały na myœli zwykłe
    wynagrodzenie za dzieło tego rodzaju. [...]
    Art. 630
    § 1. Jeżeli w toku wykonywania dzieła zajdzie koniecznoœć przeprowadzenia
    prac, które nie były przewidziane w zestawieniu prac planowanych będšcych
    podstawš obliczenia wynagrodzenia kosztorysowego, a zestawienie sporzšdził
    zamawiajšcy, przyjmujšcy zamówienie może żšdać odpowiedniego podwyższenia
    umówionego wynagrodzenia. Jeżeli zestawienie planowanych prac sporzšdził
    przyjmujšcy zamówienie, może on żšdać podwyższenia wynagrodzenia tylko
    wtedy, gdy mimo zachowania należytej starannoœci nie mógł przewidzieć
    koniecznoœci prac dodatkowych.

    § 2. Przyjmujšcy zamówienie nie może żšdać podwyższenia wynagrodzenia,
    jeżeli wykonał prace dodatkowe bez uzyskania zgody zamawiajšcego.
    Art. 632
    § 1. Jeżeli strony umówiły się o wynagrodzenie ryczałtowe, przyjmujšcy
    zamówienie nie może żšdać podwyższenia wynagrodzenia, chociażby
    w czasie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub
    kosztów prac.
    § 2. Jeżeli jednak wskutek zmiany stosunków, której nie można było
    przewidzieć, wykonanie dzieła groziłoby przyjmujšcemu zamówienie
    rażšcš stratš, sšd może podwyższyć ryczałt lub rozwišzać umowę.
    [...i parę dalszych też warto przeczytać....]
    [...celowo przesunięty, żebyś nie wzburzył się "czynnościami
    prawnymi"...]
    Art. 750
    Do umów o œwiadczeniu usług, które nie sš uregulowane innymi przepisami,
    stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu.

    [...i znów po kolei...]
    Art. 735
    § 1. Jeżeli ani z umowy, ani z okolicznoœci nie wynika, że przyjmujšcy
    zlecenie zobowišzał się wykonać je bez wynagrodzenia, za wykonanie
    zlecenia należy się wynagrodzenie.
    § 2. Jeżeli nie ma obowišzujšcej taryfy, a nie umówiono się o wysokoœć
    wynagrodzenia, należy się wynagrodzenie odpowiadajšce wykonanej pracy.
    Art. 742
    Dajšcy zlecenie powinien zwrócić przyjmujšcemu zlecenie wydatki, które
    ten poczynił w celu należytego wykonania zlecenia, wraz z odsetkami
    ustawowymi; [...]
    Art. 757
    Kto w celu odwrócenia niebezpieczeństwa grożšcego drugiemu ratuje jego
    dobro, może żšdać od niego zwrotu uzasadnionych wydatków, chociażby
    jego działanie nie odniosło skutku, i jest odpowiedzialny tylko za
    winę umyœlnš lub rażšce niedbalstwo.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-08-04 09:35:06
    Od: "Mariusz" <m...@p...fm>

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl> napisał w wiadomości
    > Pojawiają się usterki w samochodzie, zgłaszamy je w warsztacie i
    > zostawiamy auto.
    > -Jaką umowę zawieramy oddając auto do naprawy (nienazwaną?)

    Ustną.
    Jeśli poprosisz o pisemną to Cie wyzwią lub ładnie wytłumaczą: "kto to Panie
    bawi sie w umowy i paragony, ja Panie tylko na chleb chce zarobić"

    > -Czy warsztat ma prawo żądać jakąkolwiek opłatę, jeśli stwierdzi, że
    > sprawdzili i wszystko jest ok?

    Tak.
    To proste i ja też tak potrafie, moge być zawsze tańszy od konkurecji.

    > -Czy warsztat ma prawo żądać opłatę, jeśli stwierdzi, że po zbadaniu nie
    > są w stanie usunąć awarii?

    Tak :)

    > -Czy może pomimo zgłoszonych usterek zająć się czymś innym np. "nie
    > stwierdzamy usterek, ale zrobiliśmy regulację i wymieniliśmy olej, za to
    > się należy xx zł?"

    Tak. Tacy klienci sa najfajniejsi a przy okazji da sie zarobić.

    Dobra rada.
    Proponuje zakupić w Tesco ksiązke "Sam naprawiam ..."