eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarczeJak założyć własny biznes?

Jak założyć własny biznes?

2013-06-11 00:20

Jak założyć własny biznes?

Jak założyć własny biznes? © James Thew - Fotolia.com

Zakładanie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej niejednej osobie jawi się jako długi i karkołomny proces. Nie jest to aż tak skomplikowane i nie zawsze wiąże się z koniecznością ponoszenia dużych nakładów czasu i pieniędzy. Statystyki pokazują, że dziennie od 1 tys. do 1,2 tys. osób w Polsce decyduje się na "pójście na swoje". Od czego zacząć?

Przeczytaj także: Jak szybko założyć działalność gospodarczą?

Na prowadzenie własnego biznesu decyduje się coraz więcej osób. Według danych GUS w 2012 roku działalność gospodarczą zarejestrowało ponad 287 tys. osób. Na koniec ub.r. w rejestrze REGON wpisanych było 2 917,3 tys. osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, o 1,6 proc. więcej niż na koniec 2011 r. Prawie 98,3 proc. tej grupy stanowili przedsiębiorcy, dla których przewidywana liczba pracujących zgłoszona do rejestru REGON jest mniejsza niż 10 osób.

- Powodów takiej sytuacji jest z pewnością kilka. Z jednej strony, własna firma dla osób, które chcą podjąć ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej, to realna alternatywa dla zatrudnienia na etacie, z drugiej, coraz częściej duże firmy decydują się na wyprowadzenie części działań na zewnątrz, rezygnując z własnych działów administracyjnych, sprzątania czy zarządzania flotą, co naturalnie wspiera rozwój podmiotów specjalizujących się w wybranym zakresie. W każdej niemal branży pojawiają się małe firmy oferujące nowatorskie rozwiązania, które z powodzeniem konkurują z dużymi graczami – mówi Marcin Kołakowski, dyrektor departamentu bankowości oddziałowej i przedsiębiorstw Meritum Banku. – Polacy przekonali się, że prowadzenie firmy jest możliwe i w wielu przypadkach generuje określone zyski. Uważam, że można nawet mówić o pewnego rodzaju modzie na własny biznes – dodaje.

Od czego zacząć?

Jak zawsze - najważniejszy jest pomysł na biznes. I nie chodzi tutaj o wielkie projekty, ale trafną ocenę własnych umiejętności i możliwości. Jeśli ktoś już wie, co będzie robić w ramach wykonywanej działalności gospodarczej przed jej zarejestrowaniem w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej powinien odpowiedzieć sobie na pytanie, czy chce korzystać z pomocy firmy zewnętrznej, która będzie go wspierać w załatwieniu formalności urzędowych i rozliczeniach, czy też samodzielnie podejmie się tego zadania oraz jaką formę opodatkowania wybierze (uproszczoną czy pełną). W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej wystarczą usługi księgowe, których miesięczny koszt oscyluje w granicach 100-250 zł.

– Pomoc księgowej z pewnością ułatwi nam prowadzenie rozliczeń. Warto jednak wiedzieć, że koszty te można obniżyć, decydując się na samodzielne prowadzenie księgowości. Bardzo przydatne są programy online. Z ich pomocą wystawimy faktury, zewidencjonujemy koszty oraz przygotujemy deklaracje do Urzędu Skarbowego i ZUS. Nie wymaga to specjalistycznej wiedzy ani umiejętności, jeśli prowadzimy uproszczoną księgowość i sprzedajemy np. usługi dla biznesu – wyjaśnia Wojtek Walczak, prowadzący firmę Melting Pot.

Decyzję o tym, czy będziemy korzystać z zewnętrznych usług księgowych czy nie, warto podjąć przed zarejestrowaniem działalności, bowiem już na jej etapie trzeba zdecydować się na wybór formy opodatkowania, a ekspert z biura rachunkowego może doradzić, na jaką formę się zdecydować.

fot. James Thew - Fotolia.com

Jak założyć własny biznes?

Jak zawsze - najważniejszy jest pomysł na biznes. I nie chodzi tutaj o wielkie projekty, ale trafną ocenę własnych umiejętności i możliwości.


Rejestracja firmy

Zarejestrowanie firmy jest bardzo proste. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej polega na jej wpisaniu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej poprzez złożenie wniosku CEIDG–1. Można to zrobić wypełniając formularz online na stronie www.firma.gov.pl, wysłać wniosek pocztą lub złożyć go osobiście w Urzędzie Miasta lub Gminy. Należy jednak pamiętać, że przesłany wniosek elektroniczny musi zostać osobiście podpisany, dlatego korzystając z tego rozwiązania nie unikniemy wizyty w Urzędzie. Wyjątek stanowią jedynie osoby dysponujące tzw. kwalifikowanym podpisem elektronicznym, takim na przykład jak SZAFIR, oferowany przez Krajową Izbę Rozliczeniową S.A.

Do uzupełnienia wniosku potrzebne są dane osobowe i kontaktowe, w tym numer NIP i REGON (jeśli je już mamy), a także nazwa firmy i miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Ponadto, określa się w nim formę działalności, podając odpowiedni kod PKD, (Polskiej Kwalifikacji Działalności) oraz informację na temat wybranej formy opodatkowania oraz okresów rozliczeń z Urzędem Skarbowym.

Rejestracja działalności w CEIDG jest bezpłatna. Również aktualizowanie danych zawartych w ewidencji nie wiąże się z koniecznością uiszczenia opłaty, dlatego – choć oczywiście trzeba dokładnie przemyśleć podawane we wniosku dane – warto mieć świadomość, że zawsze można je zmienić. Baza firm zarejestrowanych w CEIDG jest jawna i każdy może sprawdzić w niej informacje na temat naszej działalności, dlatego ważne jest, by zawarte tam dane zawsze były aktualne.

W momencie, w którym przyszły „mikroprzedsiębiorca” nie posiada jeszcze numeru NIP lub REGON, dokument CEIDG–1 staje się wnioskiem o jego uzyskanie, czyli prośbą o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej lub jednocześnie jest też podstawą zgłoszenia identyfikacyjnego do Urzędu Skarbowego.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

  • Komentarz usunięty

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: