Nowe technologie w administracji publicznej
2013-03-20 11:00
Nowe technologie w administracji © Fotowerk - Fotolia.com
Przeczytaj także: e-Urząd Skarbowy obowiązkowy dla spółek, fundacji i stowarzyszeń
Ten bardzo trafny cytat pochodzi nie skąd indziej, jak z uzasadnienia do projektu zmiany ustawy o informatyzacji działalności pomiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw i wskazuje, że pomysłodawcy tej nowelizacji rozumieją jak ważnym narzędziem komunikacji jest w dzisiejszych czasach poczta elektroniczna. Aktualnie obowiązująca ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013, poz. 235, tekst jednolity) pozostawia jeszcze sporo do życzenia. W tym samym uzasadnieniu Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przekonuje, że analiza stosowania ustawy o informatyzacji z perspektywy kilkuletniej praktyki pozwoliła na wyciągnięcie wniosków, które legły u podstaw proponowanej zmiany.Ogłoszony niedawno projekt nowelizacji zakłada m.in. wprowadzenie obowiązku uruchomienia elektronicznych skrzynek podawczych w urzędach (informacje o adresach tych skrzynek mają być udostępniane przez ePUAP – elektroniczną platformę usług administracji publicznej), stosowanie elektronicznych kopii dokumentów papierowych jako załączników oraz wprowadzenie możliwości wystawiania usług na ePUAP przez podmioty inne niż podmioty publiczne w rozumieniu ustawy.
fot. Fotowerk - Fotolia.com
Nowe technologie w administracji
Co najistotniejsze, przedstawiony projekt nowelizacji zawiera również propozycje zmian w Kodeksie postępowania administracyjnego (k.p.a.). Jest to o tyle ważne, że zmiany dokonane tylko w ustawie o informatyzacji najprawdopodobniej nie byłyby skuteczne. Zmiany w k.p.a. mają na celu rozszerzenie dotychczasowych możliwości komunikowania się z urzędem pocztą elektroniczną (wprowadzonych nowelą z 2010 r.), a także rozszerzyć dostęp do akt administracyjnych drogą elektroniczną. Zgodnie z założeniami omawianego projektu, forma elektroniczna ma być dopuszczalna dla większej liczby czynności, w tym m. in. dla doręczeń wezwań na rozprawy administracyjne, sporządzania przez urzędników adnotacji, udzielania pełnomocnictw w formie dokumentu elektronicznego, czy wreszcie składania zeznań i wyjaśnień.
Przydatne linki:
- Ustawa z dnia 12 lutego 2010 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
- Kodeks postępowania administracyjnego
Analiza proponowanych zmian k.p.a. prowadzi do wniosku, że Ministerstwo zamierza udoskonalić funkcjonujące już rozwiązania. Proponowane zmiany są bowiem nie tyle rewolucyjne (należy bowiem pamiętać, że dokonywanie niektórych urzędowych czynności w formie elektronicznej jest możliwe już od 2010 r.) co mają na celu uszczegółowienie obowiązujących już procedur, co należy ocenić zdecydowanie pozytywnie. Zmiany te wynikają niewątpliwie z obserwacji dotychczasowej praktyki stosowania dokumentów w formie elektronicznej i mają na celu usunięcie pojawiających się problemów. Z tego też względu proponowane zmiany szczegółowo regulują m.in. sposób rezygnacji z doręczania pism drogą elektroniczną.
Projekt nowelizacji przewiduje również zmiany w Prawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, a dotyczą one m.in. dostępu online do akt sprawy oraz możliwości składania pism procesowych w formie dokumentu elektronicznego w postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Czas pokaże na ile proponowane zmiany przyjmą się w praktyce.
oprac. : Justyna Kyć / Ślązak, Zapiór i Wspólnicy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)