Kara za niewydanie decyzji o pozwoleniu na budowę
2012-12-28 00:03
![Kara za niewydanie decyzji o pozwoleniu na budowę [© Alex White - Fotolia.com] Kara za niewydanie decyzji o pozwoleniu na budowę](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/pozwolenie-na-budowe/Kara-za-niewydanie-decyzji-o-pozwoleniu-na-budowe-110758-200x133crop.jpg)
Budowa © Alex White - Fotolia.com
Przeczytaj także: Inwestycje budowlane a sporne interesy sąsiedzkie
Co się dzieję, w sytuacji gdy termin ten zostaje uchybiony przez organ?Przez długi czas organ administracyjny, w powyższym przypadku, mógł czuć się praktycznie bezkarnie. Nowelizacją ustawy Prawo budowlane z dnia 28 marca 2003r., wprowadzono jednak przepisy silnie dyscyplinujące organ administracji architektoniczno-budowlanej przy wydawaniu pozwoleń na budowę. Mianowicie zaś, od czasu powyższej nowelizacji, gdy od złożenia właściwego wniosku minęło ponad 65 dni, organ wyższego stopnia, obowiązkowo wymierza właściwemu organowi administracyjnemu karę w wysokości 500 zł za każdy kolejny dzień zwłoki. Kara ta wymierzana jest w drodze postanowienia, zaś wpływy z tych kar stanowią dochód budżetu państwa.
Organ, obowiązany jest do uiszczenia przedmiotowej kary w terminie 14 dni od dnia doręczenia w/w postanowienia. W przypadku nieuiszczenia powyższej kary, podlega ona ściagniu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
fot. Alex White - Fotolia.com
Budowa
Pozwolenie na budowę wydawane jest na wniosek zainteresowanego. Co do zasady, właściwy organ administracyjny, powinien wydać decyzję o pozwoleniu na budowę lub odmówić jej wydania w terminie 65 dni od dnia złożenia właściwego wniosku.
Jak jednak obliczać ustawowy termin 65 dni?
Powyższy termin oblicza się od dnia złożenia wniosku. Zgodnie z ustawą Prawo budowlane do powyższego sześćdziesięciopięcio dniowego terminu, nie wlicza się jednak:
- terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności;
- terminu zawieszenia postępowania;
- okresów opóźnień spowodowanych z winy strony
- okresów opóźnień spowodowanych z przyczyn niezależnych od organu.
Jeżeli wniosek będzie więc niekompletny pod względem formalno-prawnym organ obowiązany jest do wezwania do jego uzupełnienia w trybie art.64 §2 kodeksu postępowania administracyjnego. Przepis ten stanowi, że organ wzywa wnoszącego podanie, które nie czyni zadość wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, do usunięcia braków w terminie siedmiu dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania.
Z kolei, art.35 ust. 3 Prawa budowlanego stosowany w przypadku braków materialno-prawnych wniosku przewiduje nałożenie postanowieniem obowiązku usunięcia wskazanych nieprawidłowości, z określeniem terminu ich usunięcia. Po bezskutecznym upływie terminu wydaje się decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu i udzielenia pozwolenia na budowę.
Zgodnie ze stanowiskiem doktryny, zasadnym wydaje się być przyjęcie tezy, że wydanie postanowienia o uzupełnieniu wniosku na podstawie art.35 ust. 3 nie powoduje wstrzymania biegu terminu 65 dni, o którym mowa powyżej. Organ powinien bowiem wyznaczać krótkie terminy na uzupełnienie wniosku, tak aby nie doprowadziło to do nadmiernego przedłużania postępowania.
![Wszystko co musisz wiedzieć o pozwoleniu na budowę [© Freepik] Wszystko co musisz wiedzieć o pozwoleniu na budowę](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/pozwolenie-na-budowe/Wszystko-co-musisz-wiedziec-o-pozwoleniu-na-budowe-261613-150x100crop.jpg)
oprac. : Łukasz Bernatowicz, Krzysztof Gładych / Grupa ECDP
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)