Uprawnienia kupującego z tytułu niezgodności towaru z umową
2012-11-04 00:20
Przeczytaj także: Odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność towaru z umową
Obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy
Dopiero w przypadku:
- jeśli kupujący nie może żądać naprawy ani wymiany (gdyż ani naprawa, ani wymiana towaru nie są możliwe lub wymagają nadmiernych kosztów) albo
- jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub
- gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności
Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia przez kupującego. Czas ten może być uzgodniony przez strony albo może wynikać z okoliczności konkretnego przypadku (np. w przypadku ujawnienia się wady garnituru zamówionego przez pana młodego specjalnie na ślub, który ma się odbyć za 8 dni). W praktyce przyjmuje się, że wyznaczony przez kupującego „odpowiedni” termin do usunięcia nieprawidłowości przez sprzedawcę-wytwórcę to czas konieczny do naprawy, jednak nieprzekraczający 2 tygodni. W przypadku uznania reklamacji klienta za zasadną i zgody na naprawę towaru, warto jednak ustalić z nim na piśmie konkretny termin naprawy (np. w protokole reklamacyjnym). W przeciwnym razie zniecierpliwiony nabywca mógłby odstąpić od umowy z uwagi na brak naprawy w odpowiednim czasie.
Przykład:
Przykładem znacznych niedogodności dla nabywcy może być:
- naprawa, która wiąże się z koniecznością przyjazdu po odbiór naprawionego towaru z odległej miejscowości;
- pobyt nabywcy w szpitalu lub jego bardzo zły stan zdrowia;
- niemożność używania przez kupującego np. wózka inwalidzkiego bądź samochodu, którym codziennie kupujący dojeżdża do pracy, przez zbyt długi dla niego okres wymiany czy naprawy;
- notoryczność awarii danego produktu, uniemożliwiająca właściwe korzystanie z rzeczy i zmuszająca konsumenta do ciągłego zgłaszania się do sprzedawcy w celu naprawy.
Ujmując rzecz matematycznie, można przyjąć, że obniżka ceny powinna wynieść:
- gdzie:
O - wysokość obniżki;
C - cena ustalona w umowie sprzedaży;
Wn - wartość towaru konsumpcyjnego niezgodnego z umową;
Wz - wartość towaru konsumpcyjnego zgodnego z umową.
Jeśli więc cena określona w umowie sprzedaży jest równa wartości towaru zgodnego z umową, to obniżka winna wynieść:
Prawo wyboru, z jakiego z ww. uprawnień skorzysta, należy i tu do kupującego. Od umowy nabywca nie może jednak odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. W takiej sytuacji kupującemu pozostaje do dyspozycji tylko żądanie obniżenia ceny. Do realizacji przez nabywcę prawa do odstąpienia od umowy ustawa wymaga więc, by niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową była istotna. Owo istotne znaczenie niezgodności powinien wykazać nabywca. Odstąpienie od umowy jest najdalej idącym uprawnieniem kupującego z tytułu niezgodności towaru z umową, przy czym wywołuje ono skutek z mocą wsteczną (umowa sprzedaży jest nieważna od samego początku), stąd takie obwarowania dla skorzystania z tej możliwości. W razie odstąpienia od umowy głównej – tj. umowy sprzedaży konsumenckiej – wygasa z mocą wsteczną także umowa montażu, choćby była już wykonana, jeżeli czynności montażu zostały wykonane w ramach tej umowy sprzedaży przez sprzedawcę lub przez osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność.
Przykład:
Niezgodność towaru z umową jest istotna wtedy, kiedy:
- uniemożliwia ona konsumentowi w ogóle korzystanie z rzeczy albo uniemożliwia korzystanie z niej zgodnie z jej przeznaczeniem bądź w sposób zamierzony przez kupującego i zadeklarowany przy zawarciu umowy.
- stwarza zagrożenie dla osób lub mienia (np. uszkodzone urządzenie grozi porażeniem prądem lub wystąpieniem pożaru).
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)