eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieZakupy przez Internet a niezgodność towaru z umową

Zakupy przez Internet a niezgodność towaru z umową

2010-11-26 11:51

Zakupy przez Internet są pod wieloma względami korzystne, jednak nadal duża grupa osób ma opory przed kupowaniem produktów w Sieci. Brak bezpośredniego kontaktu z towarem sprawia, że obawiamy się otrzymania czegoś innego, niż zamawialiśmy. W takiej sytuacji, jako konsumenci, mamy możliwość dochodzenia swoich praw.

Przeczytaj także: Reklamacja towaru: którą metodę wybrać?

Kupowanie produktów przez Internet staje się coraz bardziej popularne. Nie dziwi to, ponieważ taka forma zakupów ma wiele zalet: szerszy niż tradycyjnie katalog produktów, niższe ceny, możliwość szybkiego porównania ofert sklepów, dostawa do domu. Możemy na spokojnie zastanowić się nad zakupem, bez potrzeby wychodzenia z mieszkania. Jednak mimo tak wielu zalet, duża część z nas wciąż nie robi zakupów przez Internet, z obawy przed kupieniem przysłowiowego „kota w worku”. Co możemy zrobić, gdy po otrzymaniu przesyłki okaże się, że dostaliśmy nie do końca to, co zamawialiśmy?

Jednym wyjściem z tej niemiłej sytuacji jest zwrot zamówionego towaru. W przypadku robienia zakupów na odległość, tj. przez Internet lub telefonicznie, przysługuje nam prawo do zwrotu nawet pełnowartościowego towaru, bez podawania przyczyny, w przeciągu 10 dni od otrzymania przesyłki. Ważne jest tutaj, żeby towar był nieużywany (najlepiej zapakowany w oryginalne opakowanie) oraz dostarczony do nas przez kuriera lub pocztę. W przypadku gdy zamówimy towar przez Internet, ale odbierzemy paczkę w siedzibie sklepu, uprawnienie to nam nie przysługuje. Jeżeli zdecydujemy się na tę opcję, sprzedawca zwróci nam pieniądze za towar, natomiast to my musimy pokryć koszty transportu.

Nie zawsze jednak powyższe rozwiązanie jest dla nas korzystne lub możliwe. Np. gdy dopiero po jakimś czasie okaże się, że zamówiony przez nas towar ma jakieś wady lub nie chcemy pokrywać kosztów transportu. W takim wypadku możemy skorzystać z prawa wynikającego z niezgodności towaru z umową. Uprawnienia te zostały szczegółowo uregulowane w ustawie z dnia 27 lipca 2002 o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2004 r. Nr 141 poz. 1176).

Przy każdorazowym dokonywaniu zakupu zawierana jest tzw. umowa sprzedaży. W przypadku zakupów przez Internet momentem zawarcia tej umowy jest potwierdzenie i przekazanie do realizacji złożonego zamówienia przez sprzedawcę. Jest to o tyle istotne, że w sytuacji, gdy będziemy chcieli dochodzić swoich praw powołując się na niezgodność towaru z umową, będziemy potrzebowali dowodu jej zawarcia. W tradycyjnym sklepie, takim dowodem jest paragon, natomiast w przypadku sklepu internetowego najczęściej otrzymujemy wydrukowane potwierdzenie wraz z otrzymanym towarem. Jeżeli go zabraknie, możemy posłużyć się dowodem zapłaty i potwierdzeniem zamówienia.

Niezgodność towaru z umową ma miejsce wtedy, gdy kupiony produkt nie nadaje się do celu do jakiego zwykle jest używany lub gdy nie posiada funkcji lub właściwości, której należałoby się spodziewać po towarze danego rodzaju. „Dotyczy to także publicznie dostępnych informacji o towarze, np. w reklamie lub na stronie internetowej sprzedawcy. Np. jeśli sprzedawca reklamował kupiony przez nas aparat jako przeznaczony do zdjęć podwodnych, a okazało się, że w kontakcie z wodą przestał on działać, możemy zgłosić niezgodność towaru z umową”, mówi Jarosław Banacki, pomysłodawca portalu z poradami dla konsumentów JakKupować.pl. Prawo to dotyczy zarówno wad ukrytych, które ujawnią się dopiero po pewnym czasie użytkowania, jak i tych, których konsument od razu nie zauważył. Ważne jest tylko, że wady o których mowa musiały już istnieć w momencie dokonania zakupu.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: