Obowiązki pracodawcy zatrudniającego min. 20 pracowników
2008-08-08 13:49
Przeczytaj także: Regulamin pracy. Jakie kary grożą pracodawcom za naruszenia?
Regulamin pracyZgodnie z art. 104 K. p. pracodawca, który zatrudnia co najmniej 20 pracowników ma obowiązek wprowadzenia regulaminu pracy. Ustala on organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracowników. Przy czym nie ma tutaj znaczenia wymiar czasu pracy zatrudnionych (mogą pracować na 1/2 lub na 3/4 etatu), a jedynie liczba pracowników. W sytuacji, kiedy powyższe informacje reguluje w całości układ zbiorowy pracy, to nie ma obowiązku wprowadzania regulaminu pracy. Jeśli natomiast określa on tylko wybrane zagadnienia lub opisuje je w sposób ogólny, to w zakresie tematów nieuregulowanych należy wprowadzić regulamin pracy.
Zgodnie z art. 1041 K. p. regulamin pracy, określając prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, powinien ustalać w szczególności:
- organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej,
- systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy,
- porę nocną,
- termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia,
- wykazy prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom,
- rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego,
- wykaz lekkich prac dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe,
- obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą,
- przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
W regulaminie pracy powinna znaleźć się także informacja o karach stosowanych zgodnie z art. 108 K. p. z tytułu odpowiedzialności porządkowej pracowników.
Powyższe zestawienie stanowi listę otwartą, tzn. że pracodawca tworząc omawiany akt prawa wewnątrzzakładowego może uregulować w nim także inne zagadnienia (np. może wprowadzić pracownikom zakaz przebywania na terenie zakładu pracy w stanie nietrzeźwym, po zakończeniu świadczenia pracy lub w czasie ich usprawiedliwionej nieobecności spowodowanej chorobą i inne). Nie ma też obowiązku opisywania wszystkich ww. zagadnień, jeżeli nie występują one w danym zakładzie pracy.
Pracodawca ustala regulamin pracy w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową. Robi to samodzielnie w sytuacji, w której treść regulaminu pracy nie zostanie uzgodniona ze związkami w terminie przewidzianym przez obie strony lub w przypadku braku zakładowej organizacji związkowej (art. 1042 K.p.).
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl