eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieWakacje za granicą a prawa konsumenta

Wakacje za granicą a prawa konsumenta

2007-09-10 11:47

Departament Turystyki Ministerstwa Sportu i Turystyki podaje, że w pierwszej połowie 2007 r. Polacy odbyli 3,05 mln podróży turystycznych. Jak wynika z badań większość podróżnych wyjazdy zagraniczne organizuje samodzielnie. To oznacza, że powinni dobrze orientować się w swoich prawach na wypadek ich naruszenia przez linie lotnicze, biura podróży, hotele, firmy wynajmujące samochody czy sprzedające nieruchomości w systemie timesharing - podkreśla Europejskie Centrum Konsumenckie.

Przeczytaj także: Timesharing czyli tanie wakacje

Zakupy

Konsumentów robiących zakupy w różnych krajach Unii Europejskiej chronią te same standardy określone na podstawie Dyrektywy 1999/44/WE z 25 maja 1999 r. w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji. Każdy towar kupiony od przedsiębiorcy, który okazał się wadliwy można reklamować na podstawie niezgodności towaru z umową w ciągu 2 lat od daty zakupu. Aby móc to zrobić trzeba zachować fakturę lub paragon. Dobrze jest zrobić kserokopię wydruku z kasy fiskalnej w przypadku bardziej wartościowych przedmiotów lub takich, na których konsumentowi bardzo zależy. Druk na paragonach szybko blaknie i może być po kilku miesiącach nieczytelny.

Niedobrze jest czekać z reklamacją zbyt długo. Wadę powinniśmy zgłosić sprzedawcy jak najszybciej. Przez pierwsze 6 miesięcy od momentu zakupu przyjmuje się, że wada przedmiotu istniała w chwili zakupu. Po upływie tego czasu ciężar udowodnienia wady spoczywa na kupującym, co czasami wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów ekspertyz. Konsument, który po powrocie z wakacji zagranicą stwierdzi, że nabył wadliwą rzecz, musi przede wszystkim złożyć reklamację sprzedawcy opisując problem, podając swoje dane kontaktowe i załączając skopiowany dowód zakupu. Jeżeli sprzedawca nie uzna reklamacji lub załatwi ją w sposób nie satysfakcjonujący konsumenta, wtedy można zgłosić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego po poradę i pomoc.

Przykładem egzekwowania własnych praw jest sprawa polskiej konsumentki, która kupiła portfel w ekskluzywnym butiku w Berlinie. Był on opatrzony dwuletnią gwarancją producenta, jednakże po kilku miesiącach używania ujawniły się jego ukryte wady. Konsumentka najpierw udała się do jubilera w Poznaniu sprzedającego produkty tej samej marki, który przesłał portfel do Warszawy. Tam nikt nie mógł pomóc konsumentce, w związku z czym produkt został wysłany do producenta w Hamburgu. Rozpatrzenie skargi zajęło producentowi półtora miesiąca i w rezultacie została ona odrzucona. W Polsce konsumentka idąc za radą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów poprosiła o opinię rzeczoznawcę, który potwierdził, że produkt rzeczywiście był wadliwy. ECK Polska we współpracy z Centrum w Niemczech zajęło się sprawą, zwracając się bezpośrednio do sprzedawcy w Berlinie. Prowadzona mediacja okazała się skuteczna. Dyrektor sklepu uznając opinię rzeczoznawcy przesłał konsumentce nowy portfel.

Problem z biurem podróży

Przepisy dotyczące imprez turystycznych są w Europie ujednolicone na podstawie Dyrektywy 90/314/WE z dnia 13 czerwca 1990 r. Dlatego zarówno polskie, jak i zagraniczne biura podróży mają podobne obowiązki wobec turystów. W Polsce usługi turystyczne są uregulowane w Ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Jeżeli warunki panujące podczas wyjazdu są niezgodne z umową, trzeba o tym niezwłocznie zawiadomić organizatora i uzyskać potwierdzenie złożenia reklamacji u rezydenta lub obsługi.

Co jednak zrobić, gdy sprawy nie udało się rozwiązać w trakcie wyjazdu i turysta wraca rozczarowany? W takim przypadku należy złożyć pisemną reklamację i dochodzić odszkodowania z tytułu nienależytego wykonania umowy o świadczenie usług turystycznych. Jeśli biuro podróży jest zarejestrowane w Niemczech, to odszkodowanie można oszacować na podstawie tabeli frankfurckiej. W przypadku biur podróży z innych państw także można się posiłkować tabelą, ale przedsiębiorcy nie mają obowiązku uznać takiej wyceny. Warto pamiętać, że Dyrektywa stwierdza, że w razie reklamacji biuro podróży powinno natychmiast podjąć starania o znalezienie właściwych rozwiązań.

 

1 2 ... 4

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: