Odszkodowanie za opóźniony lot? Nie daj się zbyć
2019-05-07 10:39
Lotnisko © Idanupong - Fotolia.com
Przeczytaj także: Odwołany lot a obowiązki prawne biura podróży
Na szczycie niechlubnego rankingu znalazła się tunezyjska linia Tunisair, która odrzuca wszystkie roszczenia ze strony pasażerów. Niewiele lepsze okazują się Iberia (96% odrzuconych roszczeń), Easyjet (96%) oraz Ryanair (95%). Wypłata odszkodowania za opóźniony lot nie jest w smak również Lufthansie oraz Emirates, które odrzucają co drugi wniosek. Z kolei Wizz Air odrzuca co trzecie z pasażerskich roszczeń, a LOT - 27%, co plasuje go na 32. miejscu zestawienia.Powyższe wyniki odnoszą się do wniosków o odszkodowanie złożonych w latach 2016-2018, od którego wypłaty linie lotnicze uchyliły się, nie mając ku temu podstaw.
Sytuacja wygląda równie niepokojąco w przypadku międzynarodowych linii lotniczych, ponieważ 1 na 2 pasażerów składających przeciwko nim roszczenie został pozbawiony odszkodowania, do którego był uprawniony. Z badania AirHelp wynika, że w latach 2016-2019 z ponad 260 000 zakłóconych globalnie lotów setki tysięcy podróżnych nadal muszą walczyć o swoje prawa w przypadku opóźnienia lub odwołania rejsu.
W związku z rosnącą liczbą zakłóconych lotów pasażerowie zbyt często muszą walczyć o zwrot należnych im pieniędzy. Muszą zmagać się z niewystarczającymi wyjaśnieniami ze strony przewoźnika czy też brakiem reakcji. Linie lotnicze mogą też powiedzieć, że wypłacą odszkodowanie tylko tym pasażerom, którzy złożyli wniosek bezpośrednio u nich. Kto jednak zagwarantuje im, że przewoźnik prawidłowo osądził ich wniosek o odszkodowanie widząc takie dane? – mówi Marta Koziarz, ekspert AirHelp.
Zestawienie 6 popularnych wśród Polaków linii lotniczych, odrzucających niesłusznie wnioski pasażerów o odszkodowanie za opóźniony lot lub jego anulację:
fot. mat. prasowe
6 popularnych linii lotniczych odrzucających niesłusznie wnioski
Ekspert radzi
W przypadku zakłóceń, które wystąpiły w ciągu ostatnich trzech lat nadal może nie być za późno by złożyć wniosek o odszkodowanie. Pasażerowie muszą jednak pamiętać o kilku zasadach:
- W przypadku opóźnienia powyżej 3h lub odwołania lotu bądź odmowy wejścia na pokład samolotu pasażerowie mogą być uprawnienia do rekompensaty w wysokości do 600 euro na osobę. Loty chronione tym prawem to te poruszające się w granicach Unii Europejskiej: rozpoczynające się w UE lub lądujące na jej terenie, pod warunkiem, że są obsługiwane przez przewoźnika zarejestrowanego w Unii. Ponadto, zakłócenia te muszą wynikać z przyczyn zależnych od linii. .
- W kwietniu 2018 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że linie lotnicze muszą również zrekompensować pasażerom opóźnienia i odwołania lotów spowodowane strajkiem personelu lotniczego. Postanowienie to dotyczy wszystkich poprzednich strajków, jak i tych nowych. .
- Zgodnie z prawem UE pasażerowie mają zazwyczaj do 3 lat na ubieganie się o rekompensatę finansową od przewoźnika.
- W przypadku oczekiwania na lotnisku przez ponad 2 godziny, linie lotnicze mają też obowiązek zapewnić podróżnym bezpłatne posiłki oraz napoje, dostęp do komunikacji, a nawet zakwaterowanie, jeżeli wymaga tego sytuacja. .
- Przewoźnicy są zwolnieni z obowiązku rekompensaty tylko w nadzwyczajnych okolicznościach takich jak: niekorzystne warunki atmosferyczne czy nagłe przypadki medyczne.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (2)
-
Swiatus853 / 2019-05-07 23:19:07
Dobrze informować ludzi, pasażerów zwłaszcza, że jest coś takiego jak prawo do odszkodowania, bo wciąż nie wszyscy o tym wiedzą. Ale! Prawda jest jednak taka, że i tak samemu to można sobie guzik wywalczyć. Często latam i próbowałem sam walczyć o odszkodowanie nie raz nie dwa, ale może z raz mi się udało. W pozostałych przypadkach kompletny brak odzewu! Dlatego wszystkie sprawy od jakiegoś czasu przekierowałem do Givtu i oni się już tam zajmują moimi odszkodowaniami. Polecam firmę. [ odpowiedz ] [ cytuj ]